DAC Luxman DA-100 - japonský klenot
7.1.2013, Petr Štefek, recenze
Externími DAC jsme se na našich stránkách již zabývali, ale dnes máme možnost podívat se na zoubek opravdu exkluzivnímu kousku ze stáje Luxman. Model DA-100 je základním převodníkem této značky a také horkou novinkou.
Kapitoly článku:
- Luxman DA-100 - úvod
- Luxman DA-100 - bližší pohled
- Luxman DA-100 - jak hraje?
- Závěr
Než se podíváme na samotný produkt, který reprezentuje v portfoliu firmy ten nejlevnější způsob, jak se seznámit se zvukem Luxman, tak si řekneme něco o historii firmy, která rozhodně stojí za pozornost. Luxman se na japonském trhu etabloval už v roce 1925 a jeho vznik se velmi úzce váže na vznik veřejného rozhlasu v Japonsku, kde Luxman v roce 1928 na trh uvedl svůj první výrobek v podobě setu rádia s reproduktory. Do té doby byli japonští zákazníci nucenu kupovat výhradně zahraniční zboží původem z USA nebo Evropy.
Luxman se od svých počátků vydal na cestu výroby svých vlastních součástek a také se etabloval jako dodavatel kvalitních součástek pro další výrobce. Výrobce přežil i přes několik zásadních změn až do dnešních dnů, kdy se jedná o skoro 90. letou tradici. Teprve až v 70. letech minulého století se značka začala etablovat jako prémiový výrobce hi-fi techniky pro ty, kdo bažili po kvalitním zvuku. Primárním cílem firmy v té době bylo vyrábět elektronkové zesilovače nejvyšší kvality, což se společnosti dařilo a poměrně rychle dosáhla na pomyslný vrchol v této oblasti.
Luxman - Vintage nebo aktuální model?
Pokud někdo má rád vzhled starých vintage strojů, které mají své kouzlo i dnes, určitě stojí za to podívat se minimálně přes Google na některé z legendárních modelů jako výkonový zesilovač M-05 s předzesilovačem C-05. Luxman má za sebou ale také několik událostí, které jej málem stály dobrou pověst značky a do značné míry s trochou štěstí můžeme označit Luxman za věrného svým kořenům. První zkouškou bylo odprodání celé společnosti dalšímu známému japonskému výrobci elektroniky, kterým bylo Alpine Electronics (dnes už známe tuto značku vesměs z automobilových rádií nebo reproduktorů).
Směřování nového majitele málem značku Luxman zabilo. Alpine se snažil pod značkou Luxman prodávat také své vlastní výrobky a nutilo získanou firmu dodávat na trh produkty, které neodpovídali filosofii Luxmanu, což bylo dodávat skrze specializované prodejce výrobky nejvyšší kvality. Tento strategický krok se Alpine ani Luxmanu nevyplatil a během několika let dokázali značku téměř pohřbít jak ve sférách high-endu, tak také v nižších sférách. Na vině byl krom neuváženého nakládání s pracně nabitou prestiží značky také špatný produktový management. Spojení těchto značek nedokázalo konkurovat další japonské legendě spotřební elektroniky, která byla Yamaha.
Je libo zvuk elektronky?
Alpine nedokázala využít získaného know-how, a tak na počátku minulého desetiletí Luxman prodala a firma začala opět směřovat ke svým kořenům, což jsou nekompromisní výrobky z oblasti audia. V současné době Luxman vlastní čínská investiční skupina IAG (International Audio Group), která je současně jednou z největších korporací v tomto oboru a vlastní další světoznámé značky jako Wharfedale, Mission nebo Audiolab. Velmi rozumným krokem pro zachování kontinuity a hodnoty značky bylo ponechání vývoje a montáže v Japonsku, aby na výrobcích mohlo být stále uvedeno „Made in Japan“.
V dnešním článku máme možnost se podívat na převodník, který dokáže z počítače dostat hudbu ve kvalitě, jakou jsme zvyklí slýchávat spíše u dedikovaných CD přehrávačů. Trh pro takto specializované zařízení je zřejmě o poznání menší než je tomu v případě grafických karet, ale nemohu se ubránit dojmu, že postupné uvolňování digitální distribuce hudby (ať už se jedná o „obyčejné“ MP3 nebo specializované DSD) vede k tomu, že se lidé začínají zajímat o to, jak jim ten počítač „hraje“.
Ve snažení o nalezení slušného kompromisu se musíme dívat nejen na to, jaký používáme hardware, ale soustředit se také na software, který nám v tomto případě umožní využít všech dispozic externích zařízení. Protože zde nemáme dedikovanou kapitolu pro testovací sestavu, tak jenom upřesním, že pro přehrávání FLAC souborů (nejen 24 bitů / 96 kHz) jsem využil přehrávač Foobar 2000 s plug-inem WASAPI pro vyřazení mixeru Windows 7, který jinak udělá ze vstupního materiálu dosti nezručným způsobem na výstupu standardní formát 16 bitů / 44,1 kHz.
Luxman se od svých počátků vydal na cestu výroby svých vlastních součástek a také se etabloval jako dodavatel kvalitních součástek pro další výrobce. Výrobce přežil i přes několik zásadních změn až do dnešních dnů, kdy se jedná o skoro 90. letou tradici. Teprve až v 70. letech minulého století se značka začala etablovat jako prémiový výrobce hi-fi techniky pro ty, kdo bažili po kvalitním zvuku. Primárním cílem firmy v té době bylo vyrábět elektronkové zesilovače nejvyšší kvality, což se společnosti dařilo a poměrně rychle dosáhla na pomyslný vrchol v této oblasti.
Luxman - Vintage nebo aktuální model?
Pokud někdo má rád vzhled starých vintage strojů, které mají své kouzlo i dnes, určitě stojí za to podívat se minimálně přes Google na některé z legendárních modelů jako výkonový zesilovač M-05 s předzesilovačem C-05. Luxman má za sebou ale také několik událostí, které jej málem stály dobrou pověst značky a do značné míry s trochou štěstí můžeme označit Luxman za věrného svým kořenům. První zkouškou bylo odprodání celé společnosti dalšímu známému japonskému výrobci elektroniky, kterým bylo Alpine Electronics (dnes už známe tuto značku vesměs z automobilových rádií nebo reproduktorů).
Směřování nového majitele málem značku Luxman zabilo. Alpine se snažil pod značkou Luxman prodávat také své vlastní výrobky a nutilo získanou firmu dodávat na trh produkty, které neodpovídali filosofii Luxmanu, což bylo dodávat skrze specializované prodejce výrobky nejvyšší kvality. Tento strategický krok se Alpine ani Luxmanu nevyplatil a během několika let dokázali značku téměř pohřbít jak ve sférách high-endu, tak také v nižších sférách. Na vině byl krom neuváženého nakládání s pracně nabitou prestiží značky také špatný produktový management. Spojení těchto značek nedokázalo konkurovat další japonské legendě spotřební elektroniky, která byla Yamaha.
Je libo zvuk elektronky?
Alpine nedokázala využít získaného know-how, a tak na počátku minulého desetiletí Luxman prodala a firma začala opět směřovat ke svým kořenům, což jsou nekompromisní výrobky z oblasti audia. V současné době Luxman vlastní čínská investiční skupina IAG (International Audio Group), která je současně jednou z největších korporací v tomto oboru a vlastní další světoznámé značky jako Wharfedale, Mission nebo Audiolab. Velmi rozumným krokem pro zachování kontinuity a hodnoty značky bylo ponechání vývoje a montáže v Japonsku, aby na výrobcích mohlo být stále uvedeno „Made in Japan“.
V dnešním článku máme možnost se podívat na převodník, který dokáže z počítače dostat hudbu ve kvalitě, jakou jsme zvyklí slýchávat spíše u dedikovaných CD přehrávačů. Trh pro takto specializované zařízení je zřejmě o poznání menší než je tomu v případě grafických karet, ale nemohu se ubránit dojmu, že postupné uvolňování digitální distribuce hudby (ať už se jedná o „obyčejné“ MP3 nebo specializované DSD) vede k tomu, že se lidé začínají zajímat o to, jak jim ten počítač „hraje“.
Ve snažení o nalezení slušného kompromisu se musíme dívat nejen na to, jaký používáme hardware, ale soustředit se také na software, který nám v tomto případě umožní využít všech dispozic externích zařízení. Protože zde nemáme dedikovanou kapitolu pro testovací sestavu, tak jenom upřesním, že pro přehrávání FLAC souborů (nejen 24 bitů / 96 kHz) jsem využil přehrávač Foobar 2000 s plug-inem WASAPI pro vyřazení mixeru Windows 7, který jinak udělá ze vstupního materiálu dosti nezručným způsobem na výstupu standardní formát 16 bitů / 44,1 kHz.