Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Megatest 19" LCD pro hráče: BenQ FP93GX+

6.4.2007, Pavel Kovač, recenze
Megatest 19" LCD pro hráče: BenQ FP93GX+
Pátým v pořadí se stal BenQ FP93GX+, který má lehce nadprůměrné papírové parametry. Odezva 2 ms, kontrast 800:1, jas 300 cd/m2 a pozorovací úhly jsou v 140° v horizontálním směru a 135° ve směru vertikálním. Půjde o favorita testu? Neváhejte a čtěte dále.

Odezva


Monitor se honosí odezvou 2ms, která je v dnešní době to nejlepší, neboť výrobci ještě nedosáhli na hranici 1ms. Monitory s odezvou 2 ms zkrátka představují papírově to nejrychlejší, co lze dnes koupit. BenQ FP93GX+ má odezvu vcelku dobrou; průměrná celková odezva činí solidních 10,5 ms. Bohužel maximální se vyšplhala až k hodnotě 20,2 ms. Průměrná odezva rise je pěkných 9,6 ms a fall spadla až k 0,9 ms.


Odezva v závislosti na změně

U odezvy 0-175-0 je vidět lehký překmit, který může v některých případech vyvolat šum v obraze a rozdvojování hran. Uvidíme, co na to řeknou hry a video. Rise=11 ms a fall=0,8 ms.


Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)

Odezva typu šedá-šedá (50-200-50) má překmit bohužel ještě daleko větší, takže se prodloužila až na nepěkných rise=19,4 ms a fall=1,6 ms.


Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)


Inputlag


BenQ a jeho elektronika zvládají zpracovávat obraz natolik rychle, že se to na inputlagu vůbec neprojeví a oproti CRT monitoru nic nepoznáte. Inputlagem zkrátka tento monitor netrpí.


Inputlag

Všimněte si ještě jedné věci. Přestože inputlag měřím na změně z černé do bílé, tak panel lehce překmitne. To znamená, že bílá by mohla být ještě jasnější, ale monitor ji kvůli barevným úpravám trošku oříznul.

Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.


Sledování videa




U videa jsem zpozoroval malý šum v obraze a to hlavně u HD videa (720p), kde se v některých případech objevuje šumu až nepříjemně mnoho. Obrazově je však monitor na slušné úrovni a to hlavně díky slušné hloubce obrazu a pěknému podání černé barvy, což ve své podstatě spolu tak trochu souvisí.


Hraní her




U her jsem si všiml jak rozdvojování hran, tak i lehkého šumu v obraze. Největší problémy měla již tradičně hra Half-Life 2, u které se vyskytuje rozdvojování hran v největší míře. Naopak strategie EARTH 2160 je na tom velice dobře. Byl jsem tím až překvapen, asi je to dáno tím, jaké změny se ve hře nejvíc vyskytují a zrovna v těchto změnách nedochází k tak výraznému překmitu. Tím se výrazně zkrátí odezva a ostatní nepříjemné věci. Monitor patří do takové střední třídy v 2 ms panelech a určitě se najdou i lepší kousky s kratší odezvou. Na druhou stranu je odezva dobrá a nezklame.


Stabilita kontrastu


Přestože je jas regulován softwarově, dochází pouze k nižšímu poklesu kontrastu. Je to dáno hlavně tím, že v první fázi (cca do 50%) jas klesá pouze minimálně a poté již kontrast jaksi "nestihne" spadnout tak hluboko, jak by zaručeně spadl, kdyby byla regulace lineární. Maximální naměřený kontrast je 82:1.