Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Hudební vydavatelství si berou 73 % zisku ze streamovacích služeb, zpěváci 11 %

7.2.2015, Milan Šurkala, aktualita
Hudební vydavatelství si berou 73 % zisku ze streamovacích služeb, zpěváci 11 %
Poslední analýza výdělků ze streamovacích služeb ukázala, že zpěvák dostane pouze necelých 11 % výdělku, které streamovací služby jako např. Spotify zaplatí v provizích. Z celkových výdělků služeb je to pak dokonce méně než 7 %.
Streamovací služby jako Spotify, Pandora a další jsou hitem dneška, protože nabídnou legální poslouchání hudby za přijatelné peníze nebo dokonce zdarma s tím, že je posluchač obtěžován reklamami. Není to tak dávno, co Taylor Swift odmítla dát k dispozici své nové album 1989 uživatelům Spotify, kteří využívají neplacenou verzi. Argumentovala tím, že nehodlá album dávat zadarmo (což není pravda, i z neplatících uživatelů jdou autorům provize díky reklamám). Spotify pak odmítlo nabídnout její album jen platícím uživatelům, takže album zde dodnes nenajdete. Jenže ono to s těmi provizemi asi nebude tak hrozné, jak se Taylor zdá.


Spotify logo


Poslední studie totiž ukázala, že z celkového výdělku za přehrání skladby si samotné hudební vydavatelství bere 45,5 %, což je šílené. Pro zajímavost, daně a zisky pro streamovací službu činí v průměru 37,7 %. Autoři písní a producenti si vezmou dalších 10 % a na interpreta zbude jen pouhopouhých 6,8 %! Pokud si vezmeme jen ty peníze, které streamovací služby vyplatí (tedy už bez daní a provize pro streamovací službu), pak si vydavatelství bere 73,1 % z vyplacené částky! Autoři a producenti získají 16 % a interpret pak pouze 10,9 % z toho, co jim streamovací služba (např. Spotify) vyplatí.

Připomeňme, že průměrně za každé přehrání písně zaplatí Spotify přibližně mezi 10 až 20 haléři (oficiálně uvádí 0,006 až 0,0084 dolaru, ale někteří interpreti uvádí čísla i kolem 0,004 dolaru). Interpret pak tedy z této částky uvidí pouze 1 až 2 haléře. Pro zajímavost, v říjnu 2014 měla Taylor Swift nejúspěšnější píseň na Spotify (Shake It Off) se 46,3 milionu přehrání. Za to bylo vyplaceno něco mezi 280 až 390 tisíci dolary (při předpokladu výdělku 0,006 až 0,0084 za jedno přehrání písně). Pokud bychom předpokládali průměrné srážky vydavatelství, tak to by si vzalo zhruba 205 až 285 tisíc dolarů a na Taylor by zbylo jen přibližně 30 až 40 tisíc dolarů. No, Taylor by se nejspíše měla zlobit na někoho jiného než na Spotify.

Zdroj: www.pcworld.com
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.