Raketa NASA vytvoří umělé mraky v atmosféře

14.2.2017, Kateřina Hoferková, aktualita
Raketa NASA vytvoří umělé mraky v atmosféře
NASA plánuje v brzké době vyslat raketu, která nabídne zajímavý efekt. Po jejím vypuštění se totiž vytvoří umělé mraky v atmosféře. Tato mise však nebude sloužit jen estetickým účelům, jedná se o vědecký experiment.
Mnoho lidí rádo pozoruje rakety při jejich startu do vesmíru. Samotná raketa je bezpochyby fascinující, nyní ale NASA nabídne při jednom ze svých následujících startů nevšednější podívanou. Zrak diváků se totiž bude upínat i na to, co po sobě raketa na obloze zanechá. NASA totiž plánuje, že se při letu rakety objeví umělé mraky, které budou sloužit k vědeckému pozorování.

Raketa, která tento efekt v atmosféře vytvoří, bude jednou ze dvou raket Black Brant IX. Tato mise má především za cíl pomocí bílých obláčků sledovat pohyby větrů uvnitř polární záře. Umělé mraky budou vytvářeny v atmosféře díky malému množství trimethylaluminia, které by mělo být vypuštěno zhruba 100 až 160 kilometrů nad zemským povrchem, tedy ve výšce, kde se polární záře nachází.

Start rakety je naplánován z Poker Flat Research Range na Aljašce, přesný termín však stanoven není. Vědci plánují misi uskutečnit někdy v rozmezí od 13. února až do 3. března tohoto roku. Datum startu totiž závisí na tom, jak jasná bude obloha a také na činnosti polární záře. Raketa dlouhá 1 metr a 70 centimetrů nepoletí nijak dlouho - zhruba 10 minut. Oblaka, která vytvoří, ale umožní vědcům pozorovat pohyby větrů uvnitř polární záře.

Vypuštění rakety vytvářející umělé oblaky je součástí větší mise NASA, která běží od ledna do března tohoto roku. Tato raketa je jednou z pěti, které mají za úkol prozkoumávat polární záři a objasňovat její interakce s horními vrstvami zemské atmosféry.

Spoustu lidí napadne i to, jestli vypouštění hliníku do atmosféry nepředstavuje nebezpečí pro organismy na Zemi. NASA tvrdí, že uvolnění tohoto prvku při misi není pro lidi žádným rizikem. Dodává také, že více hliníku je možné najít v ohňostrojích. Trimethylaluminium bude reagovat s atmosférou a bude vznikat oxid hlinitý, oxid uhličitý a vodní pára, pak se budou objevovat umělé mraky.

Tato mise NASA tedy může představovat pro mnohé zajímavé zpestření startů raket. Je však třeba počítat s tím, že oznámení o startu nebude kvůli nutnosti ideálních podmínek zveřejněno příliš dopředu.

Zdroje: engadget.com, nasa.gov