Anketa: Nastává čas autonomních vozidel?
9.7.2016, Milan Šurkala, aktualita
Pravidelně jsme zásobování zprávami, jak se automobilky chystají na robotizaci svých vozů a připravují autonomní vozidla. Myslíte si, že ta doba už nastala nebo to potrvá ještě hodně dlouho, až budou auta řídit za nás? Podělte se o svůj názor v anketě.
Robotizace nabírá plné obrátky a jednou z velmi diskutabilních oblastí jsou automobily. Každou chvíli některá z automobilek prohlašuje, že vyvíjí autonomní vozidla, která budou v blízké budoucnosti brázdit naše silnice. Už před rokem dostal Freightliner registrační značky a může brzdit americké silnice, byť stále pod dohledem řidiče. Podobně si to v provozu s nákladním autem vyzkoušel i Mercedes a nejvíce patrně slýcháváme o autonomních vozech od Googlu a autopilotovi od Tesly. To ale zdaleka není kompletní výčet, neboť autonomní vozy ohlásil a testuje i Fiat-Chrysler, Chevrolet, Toyota, BMW a chtějí se přidat také společnosti jako je Rolls Royce nebo Alfa Romeo.
Nicméně kvalita aut bez řidiče závisí na algoritmech a senzorech, kterými tato auta disponují. A jak je dobře známo, stroje nejsou bezchybné, což stejně tak ale platí i o lidech. Už v minulosti jsme dostali zprávy o spoustě nehod aut od Googlu, které byly většinou nezaviněné, nicméně byla už i nehoda, která byla podle všeho zapříčiněna právě autonomním autem Googlu. Podobně je to i s Teslou. Majitelé těchto vozů znatelně překročili průměr počtu najetých mil bez nehody ve srovnání s auty řízených lidmi, ale jen za poslední dva týdny byly oznámeny dvě nehody, které jsou vyšetřovány agenturou NHTSA s podezřením na chybu autopilota. U té první je zavinění víceméně už prokázáno a bohužel si tato nehoda vyžádala život řidiče. Druhá vyšetřovaná nehoda dle Tesly nebyla zaviněna systémem autopilotem, nicméně NHTSA ji s podezřením na něj vyšetřuje.
Jak je vidět, i autopilot dokáže chybovat a je otázkou, kdy budou autonomní systémy bezchybné a zda vůbec. A jak to vidíte vy, kdy budou autonomní vozidla běžným standardem se stejnými právy jako auta řízená lidmi? Kdy si tedy budete moci číst noviny, sledovat filmy, být na internetu, zatímco vaše auto to vše odřídí za vás? Kdy už nebudete muset dávat pozor na silnici a být připraveni případně zasáhnout, jak to vyžaduje dnešní legislativa?
Nicméně kvalita aut bez řidiče závisí na algoritmech a senzorech, kterými tato auta disponují. A jak je dobře známo, stroje nejsou bezchybné, což stejně tak ale platí i o lidech. Už v minulosti jsme dostali zprávy o spoustě nehod aut od Googlu, které byly většinou nezaviněné, nicméně byla už i nehoda, která byla podle všeho zapříčiněna právě autonomním autem Googlu. Podobně je to i s Teslou. Majitelé těchto vozů znatelně překročili průměr počtu najetých mil bez nehody ve srovnání s auty řízených lidmi, ale jen za poslední dva týdny byly oznámeny dvě nehody, které jsou vyšetřovány agenturou NHTSA s podezřením na chybu autopilota. U té první je zavinění víceméně už prokázáno a bohužel si tato nehoda vyžádala život řidiče. Druhá vyšetřovaná nehoda dle Tesly nebyla zaviněna systémem autopilotem, nicméně NHTSA ji s podezřením na něj vyšetřuje.
Jak je vidět, i autopilot dokáže chybovat a je otázkou, kdy budou autonomní systémy bezchybné a zda vůbec. A jak to vidíte vy, kdy budou autonomní vozidla běžným standardem se stejnými právy jako auta řízená lidmi? Kdy si tedy budete moci číst noviny, sledovat filmy, být na internetu, zatímco vaše auto to vše odřídí za vás? Kdy už nebudete muset dávat pozor na silnici a být připraveni případně zasáhnout, jak to vyžaduje dnešní legislativa?