GeForce GTX295 - nejlepší grafika současnosti
30.1.2009, Petr Štefek, recenze
Pokud chceme porazit dvoučipovou high-endovou grafickou kartu, tak musíme postavit jinou, lepší, dvoučipovou high-endovou grafickou kartu. Tak by se daly ve zkratce shrnout pohnutky k vyrobení GeForce GTX 295, která má za úkol porazit stálé velmi dobrý Radeon HD 4870 X2. Podařilo se Nvidii její dílo?
Kapitoly článku:
- GeForce GTX295 - nejlepší grafika současnosti
- Testovací sestava a testy
- Call of Duty: World at War
- Farcry 2
- Fallout 3
- Left 4 Dead
- S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky
- Crysis Warhead
- Závěr - koupit či ne?
Radeon HD 4870 X2 uštědřil hrdé Nvidii nečekanou ránu svými výkony a také relativně velkou oblíbenostní mezi hráči. Společnost ustoupila od svého proklamovaného předsevzetí, které spočívalo v produkci výkonných monolitckých grafických čipů. Pár měsíců na to zde máme výsledek, který má Radeon HD 4870 X2 sesadit z trůnu samostatných grafických karet (byť se jedná o CrossFire řešení).
Výsledkem všeho snažení je GeForce GTX 295, která je založena na dvou high-endových čipech G200. Narozdíl od starších karet GeForce GTX 280/260 je tato nová karta vybavena novou revizí grafického jádra G200 na 55 nm. Zmenšila se jednak velikost čipu a jednak nároky na plošný spoj, což umožnilo tuto kartu vyrobit a co je hlavní, také ji uchladit.
Narozdíl od Radeonu HD 4870 X2 je nová GeForce GTX 295 koncipována jako spojení dvou plošných spojů, kde každý z nich má svou samostatnou paměť a grafické jádro. Naproti tomu má Radeon HD 4870 X2 jen jeden plošný spoj se dvěma jádry pamětí. Nová GeForce GTX 295 je vybavena 448-bitovou paměťovou sběrnicí, což by snadno mohlo vzbuzovat dojem, že se jedná o dvě "slepené" GeForce GTX 260, ale není tomu tak. Výroba této karty by byla s plnou 512-bitovou sběrnicí pravděpodobně vysoce náročná, a tak byla o něco nižší šířka sběrnice jasnou volbou. Narozdíl od sběrnice je graficé jádro přítomno v plné polní, což znamená 240 stream procesorů a 80 texturovacích jednotek. Takty u standardních verzí kopírují GeForce GTX 260, ale potenciál pro přetaktování zde je poměrně značný.
Stejně jako v případě všech grafických jader Nvidia i zde můžeme počítat s podporou vychytávek jako PureVideo či CUDA, kde druhá jmenovaná je stále zatím ve fázi zkoumání a upevňování své pozice. Pokud jste nečetli náš včerejší článek o rozhraní OpenCL, tak vězte, že se snad blýská na lepší časy a také karty společnosti Nvidia budou skrze nové ovladače toto rozhraní podporovat. To znamená akceleraci aplikací skrz GPU a v budoucnu také zbrusu nové hry kombinující možnosti OpenGL 3.0 a OpenCL.
Gigabyte vybavil svou kartu nálepkou... tak by mohl popis samotné GeForce GTX 295 končit, protože všechny grafické karty Nvidie jsou si podobné jako vejce vejci a liší se maximálně přibaleným softwarem. Trošku mi to připomíná koncernová auta, která krom jiného obalu (rozuměj karoserie) sdílí vše společně. K uzoufání nudné, nemyslíte?
Na tomto snímku lze dobře vidět integrovaný větrák, který se točí mezi oběma plošnými spoji. Jedná se o účelné a také jediné možné řešení. Větrák je relativně tichý, a nebude vás obtěžovat více než běžná GeForce GTX 280.
Zde můžeme vidět žebrování pasivu, který dolehá z obou stran na obě jádra. S trochou nadsázky by se dal přirovnat k sýru mezi tousty. Na spodním plošném spoji je intergován konektor pro SLI, který vám umožní připojit druhou GeForce GTX 295.
Dvakrát DVI klasika a také praktický HDMI slot pro ploché televize, což znamená žádné redukce a žádné potenciální problémy.
Výsledkem všeho snažení je GeForce GTX 295, která je založena na dvou high-endových čipech G200. Narozdíl od starších karet GeForce GTX 280/260 je tato nová karta vybavena novou revizí grafického jádra G200 na 55 nm. Zmenšila se jednak velikost čipu a jednak nároky na plošný spoj, což umožnilo tuto kartu vyrobit a co je hlavní, také ji uchladit.
Narozdíl od Radeonu HD 4870 X2 je nová GeForce GTX 295 koncipována jako spojení dvou plošných spojů, kde každý z nich má svou samostatnou paměť a grafické jádro. Naproti tomu má Radeon HD 4870 X2 jen jeden plošný spoj se dvěma jádry pamětí. Nová GeForce GTX 295 je vybavena 448-bitovou paměťovou sběrnicí, což by snadno mohlo vzbuzovat dojem, že se jedná o dvě "slepené" GeForce GTX 260, ale není tomu tak. Výroba této karty by byla s plnou 512-bitovou sběrnicí pravděpodobně vysoce náročná, a tak byla o něco nižší šířka sběrnice jasnou volbou. Narozdíl od sběrnice je graficé jádro přítomno v plné polní, což znamená 240 stream procesorů a 80 texturovacích jednotek. Takty u standardních verzí kopírují GeForce GTX 260, ale potenciál pro přetaktování zde je poměrně značný.
Stejně jako v případě všech grafických jader Nvidia i zde můžeme počítat s podporou vychytávek jako PureVideo či CUDA, kde druhá jmenovaná je stále zatím ve fázi zkoumání a upevňování své pozice. Pokud jste nečetli náš včerejší článek o rozhraní OpenCL, tak vězte, že se snad blýská na lepší časy a také karty společnosti Nvidia budou skrze nové ovladače toto rozhraní podporovat. To znamená akceleraci aplikací skrz GPU a v budoucnu také zbrusu nové hry kombinující možnosti OpenGL 3.0 a OpenCL.
Gigabyte GeForce GTX 295 - bližší pohled
Gigabyte vybavil svou kartu nálepkou... tak by mohl popis samotné GeForce GTX 295 končit, protože všechny grafické karty Nvidie jsou si podobné jako vejce vejci a liší se maximálně přibaleným softwarem. Trošku mi to připomíná koncernová auta, která krom jiného obalu (rozuměj karoserie) sdílí vše společně. K uzoufání nudné, nemyslíte?
Na tomto snímku lze dobře vidět integrovaný větrák, který se točí mezi oběma plošnými spoji. Jedná se o účelné a také jediné možné řešení. Větrák je relativně tichý, a nebude vás obtěžovat více než běžná GeForce GTX 280.
Zde můžeme vidět žebrování pasivu, který dolehá z obou stran na obě jádra. S trochou nadsázky by se dal přirovnat k sýru mezi tousty. Na spodním plošném spoji je intergován konektor pro SLI, který vám umožní připojit druhou GeForce GTX 295.
Dvakrát DVI klasika a také praktický HDMI slot pro ploché televize, což znamená žádné redukce a žádné potenciální problémy.