ArmA 2: nová dimenze vojenských akčních her
14.7.2009, Petr Štefek, recenze
Bohemia Interactive několik let vyvíjela hru, která by měla opravit pošramocenou pověst původní hry Armed Assault. Nový díl disponuje dech beroucí grafikou a podobnou rozlehlostí. Můžeme se těšit na možná nejrealističtější vojenské taktické operace na PC.
Kapitoly článku:
- ArmA 2: nová dimenze vojenských akčních her
- Vysoké detaily
- Velmi vysoké detaily
- Vliv procesoru na FPS
- Maximální detaily plynule?
- Závěr
ArmA 2 je hodně specifickým dílem a rozhodně jej nemůžeme srovnávat s arkádovými FPS, jako je např. Crysis Warhead nebo F.E.A.R. 2. ArmA 2 je hrou, v níž si může obyčejný člověk a hráč zkusit atmosféru vojenských operací, jež dosud mohl sledovat maximálně v kině. Hraní na vojáky je stále oblíbené, což dokazuje nehynoucí úspěch série Call of Duty, kde se k nám v současné době chystá už 6. díl této ságy (Modern Warfare 2).
Na internetu se vyrojily články o tom, jak je tato hra pro stránce optimalizací grafiky nedoladěná a jak je její náročnost zbytečně vysoká. Je to samozřejmě nesmysl. Hra sice běží na DirectX 9, ale i tak udělali autoři vzhledem k počtu zúčastněných jednotek, realitě prostředí (založeno na reálných objektech a snímcích krajiny) maximum.
Real Virtuality 3 jako grafický engine podporuje Shader Model 3.0, což znamená již výše zmíněné DirectX 9. Pokud můžeme něco označit za velmi důležité, pak je to v tomto případě podpora vícejádrových procesorů a také velmi pokročilou umělou inteligenci. V této hře nebudou hrát prim grafické karty, ale především procesory, které v lepším případě zajistí co možná nejmenší limitaci v oblasti FPS. Součástí "nového" engine je také dokonalejší osvětlovací model, který přidává hře značný kus na její reálnosti.
Jistě jste zvědaví, co a jak se testovalo. Na programu měla obvyklá skvadra grafických karet a procesorů pro dvojici nastavení, která ukáží, že vzlyky na tím, že si se slabší grafickou kartou nezahrajete, nejsou oprávněné. Podíváme se rovněž, jaké jsou limitace ze strany procesoru a co je třeba udělat, aby vám hra šlape okolo 40 snímků za sekundu i při tom nejbrutálnějším nastavení.
Jistě jste zvědaví, co a jak se testovalo. Na programu měla obvyklá skvadra grafických karet a procesorů pro dvojici nastavení, která ukáží, že vzlyky na tím, že si se slabší grafickou kartou nezahrajete, nejsou oprávněné. Podíváme se rovněž, jaké jsou limitace ze strany procesoru a co je třeba udělat, aby vám hra šlape okolo 40 snímků za sekundu i při tom nejbrutálnějším nastavení.
Pokud slýcháváte, že hra nepodporuje SLI či CrossFire systémy, tak to rozhodně nevzdávejte, protože existuje relativně jednoduchý způsob, jak zapojit druhou grafickou kartu do hry (a že jí bude zapotřebí). Oddychnout si tak mohou majitelé SLI nebo karet jako je GeForce GTX 295, které pracují na stejném principu. Náplast na tuto bolístku se jmenuje eVGA SLI enabler, což je neoficiální patch, který vám umožní aktivovat SLI bez ohledu na to, co si o tom myslí Nvidia. Pro Arma 2 musíte nainstalovat EVGA SLI Enhacement v13 - FW 182.16 (vložte do Google a stahujte z mnoha navržených linků) a zkusit štěstí můžete pod systémy Windows XP/Vista a Windows 7. Na operačním systému Windows Vista 64 vše proběhlo bez problému a přínos byl značný.
Pokud byste rádi využili CrossFire, pak vás asi teď zklamu. Vyzkoušel jsem několik metod (od přidání parametru -winxp do spouštěcího .exe souboru po instalaci neoficiálních Catalyst 9.7), ale nepodařilo se mi donutit Radeon HD 4870 X2 k plné spolupráci. Přesto mnoho lidí hlásí opak a s novými ovladači jim CrossFire bez problémů funguje.
Na závěr si musím postěžovat ještě na průběh instalace, kde jsem hru nemohl spustit skrze chybějící novější verzi jedné dll knihovny DirectX. Pokud budete mít stejný problém, pak musíte stáhnout nejnovější distribuci DirectX z webu Microsoftu a reinstalovat je. Nepokoušejte se vyhledávat tuto knihovnu a ručně ji dohrávat do adresáře, neboť to samozřejmě nefunguje. Tolik z prvních zkušeností s hrou ArmA 2a nyní se podíváme na testovací sestavu a přejdeme k tomu nejdůležitějšímu, což jsou samotné testy.
Testovací sestava a metodika
Pro naměření Arma 2 jsme využili testovací sestavu a množství zapůjčených, darovaných, či vlastních grafických karet provozovaných na nejnovějších ovladačích ForceWare a Catalyst. Testovací systém byl složen z přetaktovaného procesoru Intel Core i7 920 chlazeného chladičem Scythe Ninja. Jako základ posloužila základní deska Gigabyte s čipsetem Intel X58 a 3x 2GB paměti DDR3 1600MHz Kingston . Celý systém napájel zdroj Gigabyte Odin 1200W. Pokud byste si rádi otestovali, jak běží hra právě vám, tak využijte služeb FRAPS a integrovaného benchmarku (pouze v demoverzi - mezi mapami).
Testovací sestava | |
Procesor | Intel Core i7 920 2.67@3,6GHz |
Zákl. deska | Gigabyte ( Intel X58 s.1366) |
Operační paměť RAM | Kingston 3x1GB DDR3 1600MHz |
Zdroj | Gigabyte Odin 1200 W |
Grafické karty | Gigabyte GeForce 9600 GT 512MB Gigabyte GeForce 8800 GT 512MB 2x Gigabyte GeForce GTX 285 1024MB Gigabyte GeForce GTX 280 1024MB Gigabyte GeForce GTX 260 896MB Gigabyte Radeon HD 4870 X2 2048MB Sapphire Radeon HD 4890 1024MB Gigabyte Radeon HD 4870 1024MB Gigabyte Radeon HD 4850 512MB Sapphire Radeon HD 3870 512MB Gigabyte Radeon HD 4670 512MB |
Monitor | 30" LCD HP |
Operační systém | Windows Vista 64-bit SP2 |
Testovací sestava běžela na operačním systému Windows Vista 64-bit SP2. Ovladače ForceWare byly ve svých posledních aktuálních verzích (SLI využívalo EVGA SLI Enhancement v13). Pro Radeon HD 4870 X2 nebo CrossFire zkuste využít nové ovladače Catalyst 9.7 (zatím neoficiální leak). Je možné, že se vše vyřeší v patchi 1.03, ale sázet na to rozhodně nemůžeme.
Ovladače grafických karet
- GeForce 185.85
- Catalyst 9.6
Použité testy:
ArmA 2 Demo