Průvodce: Odemykání pipelines grafických karet
26.4.2005, Zdeněk Kabát, návod
Protože se na trhu nachází poměrně hodně grafických karet, u kterých je možné odemknout vypnuté pipelines, rozhodl jsem se popsat postup pro jejich odemknutí komplexně v jednom článku. V následujících odstavcích naleznete detailní popis odemknutí pipelines na všech grafikách, kde je to možné.
Kapitoly článku:
- Průvodce: Odemykání pipelines grafických karet
- Odemykání pipelines u ATi
- Odemykání pipelines u nVidie
- Ověření funkčnosti, artefakty a výkon
V dnešní době se málokterý uživatel spokojí jen s tím, co si v obchodě koupí. Aby ne, když moderní hardware dovoluje opravdu mnoho - od přetaktování, přes úpravy BIOSu až po všemožný tweaking. V následujícím článku se budeme zabývat grafickými kartami a možností odemčení jejich pipelines.
Upozornění! Všechny následující úpravy děláte na vlastní nebezpečí a Svět Hardware nenese žádnou zodpovědnost za způsobené škody včetně možného neuznání reklamace! Změny v BIOSu a fyzické zásahy na čip mohou grafickou kartu poškodit a prodejce samozřejmě vás zásah pozná. Některé úpravy doporučuji jen expertům.
Čachry s pipeline
Při výrobě grafických čipů se kromě testu frekvencí provádí i test funkčnosti pipeline, a to jak geometrických, tak renderovacích (vertex i pixel pipelines). Dříve byla tato kontrola jen doménou ATi, jehož Radeon 9700 s 8 pixel pipeline byl v případě nepovedené výroby prodáván jako Radeon 9500 se 4 jednotkami. Dnes, když se objevily na trhu velké čipy až s 16 renderovacími jednotkami, je tato metoda využívána hojně oběma výrobci.
Grafická pipeline čipu ATi R420
Pipeline (v překladu "potrubí"), je základem každého 3D grafického čipu a jedná se v podstatě o souslednost po sobě jdoucích funkcí GPU. Na začátku do pipeline vstupují data, na konci jsou v dané formě posílána na monitor. Pro nás jsou klíčové pojmy "vertex pipeline", což označuje část čipu starající se o geometrii scény, a "pixel pipeline", jež se stará o nanášení textur, vyplňování a výpočty s pixely - prostě vykreslení finální scény. Díky velkému paralelismu je dnes možné, aby pracovalo až 6 vertex jednotek a 16 pixel jednotek zároveň vedle sebe.
O co přesně jde. Vezměte si, že v současnosti obsahují hi-endové čipy (Radeony série X800 a rodina GeForce 6800) celkem cca 160-220 milionů tranzistorů, z nichž většina připadá právě na pixel pipeline. Když se tedy při výrobě něco pokazí, je velmi pravděpodobné, že se defekt nachází právě v některém "potrubí". Zmíněné Radeony X800 a GeForce 6800 mají svých 16 pipeline organizovaných do čtyř tzv. quad-pipelines po 4 jednotkách. Architektura je postavená tak, že je možné bez větších okolků danou čtveřici vypnout.
To je také důvod, proč se na trhu setkáváme se stejným jádrem prodávaným v různých verzích - např. NV40 ve formě GeForce 6800LE s osmi pipeline, GeForce 6800 s dvanácti a GeForce 6800GT a Ultra s plnými 16 jednotkami. NVidia takto nemusí defektní čipy vyhodit, ale může je levněji prodat. Tato praktika byla použita např. i u mainstreamové NV43, která se posléze objevila na trhu jako GeForce 6200, o tom ale až v samostatné kapitole.
Které grafické karty
Samozřejmě ne u všech grafických karet používají výrobci deaktivaci pipelines. Obecně lze říct, že je to u všech hi-endových karet (16->12->8 pipelines) a u některých mainstreamových (8->4 pipelines). Zde je tabulka všech GPU, u kterých se vypínání praktikuje:
Jak vidíte, ATi má v přehledu podstatně více čipů. U nVidie lze odemknout jen verze GeForce 6200 pro PCIe (bez TurboCache), zatímco většina 6200 na AGP přechází k jádru NV44a. Pro GeForce 6800 platí opak a aktivovat pipelines jde jen u verzí na AGP. U ATi lze odemknout staré Radeony 9500 (non-Pro) a 9800SE přes RivaTuner, u zbytku je třeba hrubších prostředků. Podívejme se na to tedy postupně.
Upozornění! Všechny následující úpravy děláte na vlastní nebezpečí a Svět Hardware nenese žádnou zodpovědnost za způsobené škody včetně možného neuznání reklamace! Změny v BIOSu a fyzické zásahy na čip mohou grafickou kartu poškodit a prodejce samozřejmě vás zásah pozná. Některé úpravy doporučuji jen expertům.
Čachry s pipeline
Při výrobě grafických čipů se kromě testu frekvencí provádí i test funkčnosti pipeline, a to jak geometrických, tak renderovacích (vertex i pixel pipelines). Dříve byla tato kontrola jen doménou ATi, jehož Radeon 9700 s 8 pixel pipeline byl v případě nepovedené výroby prodáván jako Radeon 9500 se 4 jednotkami. Dnes, když se objevily na trhu velké čipy až s 16 renderovacími jednotkami, je tato metoda využívána hojně oběma výrobci.
Grafická pipeline čipu ATi R420
Pipeline (v překladu "potrubí"), je základem každého 3D grafického čipu a jedná se v podstatě o souslednost po sobě jdoucích funkcí GPU. Na začátku do pipeline vstupují data, na konci jsou v dané formě posílána na monitor. Pro nás jsou klíčové pojmy "vertex pipeline", což označuje část čipu starající se o geometrii scény, a "pixel pipeline", jež se stará o nanášení textur, vyplňování a výpočty s pixely - prostě vykreslení finální scény. Díky velkému paralelismu je dnes možné, aby pracovalo až 6 vertex jednotek a 16 pixel jednotek zároveň vedle sebe.
O co přesně jde. Vezměte si, že v současnosti obsahují hi-endové čipy (Radeony série X800 a rodina GeForce 6800) celkem cca 160-220 milionů tranzistorů, z nichž většina připadá právě na pixel pipeline. Když se tedy při výrobě něco pokazí, je velmi pravděpodobné, že se defekt nachází právě v některém "potrubí". Zmíněné Radeony X800 a GeForce 6800 mají svých 16 pipeline organizovaných do čtyř tzv. quad-pipelines po 4 jednotkách. Architektura je postavená tak, že je možné bez větších okolků danou čtveřici vypnout.
To je také důvod, proč se na trhu setkáváme se stejným jádrem prodávaným v různých verzích - např. NV40 ve formě GeForce 6800LE s osmi pipeline, GeForce 6800 s dvanácti a GeForce 6800GT a Ultra s plnými 16 jednotkami. NVidia takto nemusí defektní čipy vyhodit, ale může je levněji prodat. Tato praktika byla použita např. i u mainstreamové NV43, která se posléze objevila na trhu jako GeForce 6200, o tom ale až v samostatné kapitole.
Které grafické karty
Samozřejmě ne u všech grafických karet používají výrobci deaktivaci pipelines. Obecně lze říct, že je to u všech hi-endových karet (16->12->8 pipelines) a u některých mainstreamových (8->4 pipelines). Zde je tabulka všech GPU, u kterých se vypínání praktikuje:
Grafická karta | Jádro | Počet pipelines (pixel/vertex) | Možnost odemčení |
GeForce 6200 (PCIe) | NV43 | 4 px / 3 vp | RivaTuner; +4 px |
GeForce 6800LE | NV40 | 8 px / 4 vp | RT; +8 px / +2 vp |
GeForce 6800 (AGP) | NV40 | 12 px / 5 vp | RT; +4 px / +1 vp |
Radeon 9500 | R300 | 4 px / 4 vp | RivaTuner; +4 px |
Radeon 9800SE | R300 | 4 px / 4 vp | RivaTuner; +4 px |
Radeon X800Pro | R420 | 12 px / 6 vp | můstky; +4 px |
Radeon X800Pro VIVO | R420 | 12 px / 6 vp | flash BIOSu; +4 px |
Radeon X800 (?) | R430 | 12 px / 6 vp | zatím neznámá |
Jak vidíte, ATi má v přehledu podstatně více čipů. U nVidie lze odemknout jen verze GeForce 6200 pro PCIe (bez TurboCache), zatímco většina 6200 na AGP přechází k jádru NV44a. Pro GeForce 6800 platí opak a aktivovat pipelines jde jen u verzí na AGP. U ATi lze odemknout staré Radeony 9500 (non-Pro) a 9800SE přes RivaTuner, u zbytku je třeba hrubších prostředků. Podívejme se na to tedy postupně.