Elon Musk odhalil Master Plan II, trucky Tesla i auta, která vydělávají
22.7.2016, Milan Šurkala, aktualita
Je tomu 10 let, co Elon Musk odhalil svůj Master Plan, který zahrnoval trojici elektrických aut a solární energii. Vše se víceméně podařilo, nyní je tedy čas pro druhou verzi plánu. Ta zahrnuje veřejnou dopravu, nákladní auta a další.
Osoba Elona Muska je nám na SHW dobře známá. Je to jeden z největších vizionářů posledních let a posouvá vpřed vesmírný výzkum i dopravu, nicméně mnozí mu vytýkají např. přijímání obrovských dotací. Před deseti lety zveřejnil svůj Master Plan, který obsahoval trojici elektromobilů a mluvil také o solární energii. Vše se víceméně podařilo, i když jistě nebylo dosaženo zisků, které by si Musk představoval. Nyní tedy nastal čas pro Master Plan II.
Ten se týká např. solární energie a společnosti SolarCity. Elon nedávno navrhnul její spojení s Teslou. To sice vyvolalo dost paniku, nicméně mám za to, že jde naopak o logický krok, kdy pod jednou značkou bude moci nabídnout ucelené řešení dopravy i způsobu jejího provozu (vedle auta prodává i "pohonné hmoty" do něj). Důraz bude kladen na další vývoj Powerwall (ukládání energie), SolarCity (získávání energie) a spojení všeho s vozy Tesla.
Drtivá většina cílů se ale logicky týká automobilů. Nový Model 3 již byl představen, ale do prodeje se dostane až v příštím roce. Musk zde ale zdaleka nechce skončit a portfolio svých vozů chce dále rozšiřovat. Rozhodně není v plánu představit ještě levnější model, protože ten dle Muska nemá smysl. Místo levnějšího auta chce nabídnout možnost jeho levnějšího provozu a především schopnost auta vydělávat peníze zpět.
Jde o již dobře známou ideu sdílení aut (car sharing). Jako každé auto, i vozy Tesla většinu času někde stojí a jejich majitelé jsou doma, v práci, na dovolené a podobně. Proč je tedy nevyužít pro někoho jiného? Majitel se tedy může nechat vyzvednout a dovézt svým autem na místo určení, pak jej ale může přiřadit do flotily aut k půjčení a auto může přes den vydělávat. Pro majitele se výrazně sníží náklady na vůz (ten se sám splácí) a ti, kteří si takové auto nemohou dovolit, si jej mohou půjčovat. Toto je Muskova vize Tesly pro každého, tedy i pro méně majetné. Ve světle těchto plánů levnější Tesla skutečně nedává už moc smysl. Ve větších městech chce Musk zavést svou vlastní flotilu vozů Tesla k pronajmutí.
To ale zdaleka není všechno. V plánu je pickup, ale také směřování do mnohem těžších tříd. Autonomní vozidla mají velký smysl v pravidelné a těžké dopravě. Hovoří se tedy o velkém nákladním autě a určitém způsobu veřejné dopravy, která by měla nahradit autobusy. Ke slovu logicky přijde autonomní řízení a řidič tak víceméně přijde o svou tradiční úlohu. Rozestavení sedadel v tomto voze by mělo být odlišné od toho, nač jsme dnes zvyklí. Tato vozidla jsou již v raném stádiu vývoje a měla by se představit příští rok.
Master Plan II obsahuje také spoustu informací o autonomním řízení, které přichází poslední dobou hodně na přetřes kvůli nedávné smrtelné nehodě. Elon Musk odmítá požadavky některých, kteří chtějí autopilota zakázat. Důvodem je i to, že už v dnešním stavu je autopilot u Tesly téměř dvakrát bezpečnější než auta řízená lidmi. Ta mají jednu smrtelnou nehodu na 89 milionů mil. Je ale nutné říci, že provoz, ve kterém se používá autopilot Tesly, je specifický, a tak tato čísla nelze přímo porovnávat. Cílem je vytvořit autopilota, který bude mít 10× méně nehod než lidští řidiči.
I proto Musk nechce autopilota zakázat a více zdůrazňuje, že jde jen o beta funkci, která je ve výchozím stavu vypnutá a zapíná se pouze na vyžádání řidiče, který má být seznámen s omezeními a nutností být stále ve střehu. Aby se autopilot dostatečně vyladil, odhaduje se, že bude potřeba najet přibližně 10 miliard kilometrů. Zatím je ale Tesla na několika setinách tohoto množství a denně přibude "jen" okolo 5 milionů kilometrů, ze kterých se dají čerpat data.
Zdroj: tesla.com, extrahw.com