Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NV30 – DirectX 9 je málo

9.9.2002, Zdeněk Kabát, článek
NV30 – DirectX 9 je málo
nVidia NV30 – pořád se o ní mluví. Dalo by se říci, že bude revolucí v oblasti grafiky a přinese výkon ještě vyšší než Radeon 9700 Pro. O architektuře se napsalo již mnoho, nyní přichází na řadu programové vybavení. Poslední detaily totiž říkají, že specifikace DirectX 9 jsou pro NV30 málo a nevyužije tak plně její potenciál…
O revolučním grafickém čipu společnosti nVidia Corp. jsme již psali několikrát, nejnovější, ale přesto poměrně staré informace o architektuře, naleznete v článcích NVidia NV30, aneb co je již známo? a Podrobnosti o nVidia NV30 a NV40 !. Je ale známo, že NV30 bude plně podporovat programové rozhraní (API) DirectX 9. A právě podrobnosti o programovém vybavení a kompatibilitě se dočtete v tomto článku.

David Kirk, vedoucí vědec nVidia, popisoval pro PC Watch tento grafický procesor s plně floating-point architekturou, tisíci instrukcí a vysokoúrovňovým jazykem. Poslední léta vítězila v navrhování grafických čipů „hrubá síla“, čili zvyšování frekvencí, velikosti paměti a vylepšování výrobního procesu, zatímco pipeline, výpočty a algoritmy pokulhávaly (změnit to chce např. Trident s čipem XP4 - specifikace, varianty a interview).

NVidia NV30 ale tuto pověst změní a díky architektuře CineFX a její spolupráci s vysokoúrovňovým jazykem Cg dostaneme do ruky plně programovatelný grafický procesor s vysoce flexibilními instrukcemi vertex a pixel shaderů. Podporu architektury CineFX pravděpodobně zahrne Microsoft do DirectX 9.1, a tak NV30 nyní papírově podporuje pokročilejší rozhraní než Radeon 9700 Pro.

Díky pixel a vertex shaderům nebudou nyní složité procesy a instrukce zatěžovat CPU a všechny tyto výpočty budou prováděny grafickým čipem. NV30 dokáže v reálném čase provádět stovky instrukcí a další generace GPU dosáhne k tisícům. Architektura NV30 ale již nyní slibuje lepší specifikace než přinese DirectX 9. Zde je několik čísel pro porovnání:

Vertex Shader 2.0 bude podporovat maximálně 1024 instrukcí, zatímco NV30 celých 65536! Statických instrukcí obsahuje specifikace DX9 256 a NV30 čtyřnásobek (tedy 1024). Dočasných registrů má DX9 12 a NV30 16, maximální počet cyklů vychází 4 ku 64 ve prospěch NV30. Nad rámec specifikací DX9 bude NV30 podporovat dynamické řízení toku.

Pixel Shader 2.0 také výrazně zaostává za nVidia NV30. Počet texturovým map je stejný (16), ale maximální počet texturových instrukcí je u DX9 32 a u čipu NV30 dokonce 1024, barevných instrukcí pak 64 proti 1024. DirectX 9 podporuje nejvíce 4 závislé textury, ale NV30 nekonečno. A posledním parametrem je datová přesnost, kterou poskytuje DX9 96-bit FP, zatímco NV30 128-bit FP.

Tak se zdá, že přestože nVidia souboj s ATi k dnešnímu dni (a několika dalším týdnům) prohrává, má eso v rukávu. Pouze architektura přinese obrovský výkon a její kombinace s programovým zázemím bude pro ATi smrtící. Ale neměli bychom chválit dne před večerem, a tak o Vánocích, kdy se NV30 doufejme objeví na trhu, bude čas na nějaké závěry.

Zdroj: Virtual Zone
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.