Oculus Rift: revoluce za dveřmi
20.5.2014, Jan Vítek, článek
VR headset Oculus Rift je produktem, jenž vzbuzuje po celém světě zájem nejen uživatelů, ale i dalších firem a jednotlivců, kteří jej chtějí využít ve vlastních projektech. Právě na to se nyní zaměříme a pokusíme se zjistit, co všechno se na nás chystá.
Kapitoly článku:
- Oculus Rift: revoluce za dveřmi
- Role Facebooku a budoucí vývoj VR headsetů
- Oculus Rift a hry
Virtuální realitě jsme se věnovali v nedávném článku, ale jako celku. Dnes se zaměříme hlavně na headset Oculus Rift, o němž se ve spojitosti s moderními spotřebitelskými VR systémy mluví nejčastěji. Jde o produkt, který je unikátní hned z několika pohledů. Jednak to je něco, co si drtivá většina uživatelů neměla šanci nikdy vyzkoušet, a přeci, nebo možná spíše právě proto po něm tito uživatelé prahnou. Tento zájem ostatně stojí za faktem, že projekt Oculus Rift na Kickstarteru desetinásobně překročil cílovou částku 250 000 dolarů.
Dále jde také do jisté míry o otevřený projekt, na rozdíl od projektu Morpheus firmy Sony, která si jej vyvíjí za zavřenými dveřmi a také jej spojuje čistě jen s vlastními herními konzolemi. Díky otevřenosti jsou tak k dispozici i vývojové verze headsetu Oculus, což nadále podněcuje zájem uživatelů, ale především dalších firem a vývojářů. Díky tomu se na něj nabalují další a další projekty a v podstatě každý si souběžně s vývojem samotného headsetu může pracovat na vlastním produktu a neztrácet čas. Právě na tento aspekt se dnes zaměříme.
Nakonec je Oculus Rift unikátní už ze své podstaty. Jde o VR headset, čili nic nového pod sluncem, ovšem když k tomu přimícháme všechny jeho vlastnosti a především očekávanou cenu 300 dolarů? Ta je akceptovatelná i pro našince a asi nikdo by se nedivil, kdyby se z VR headsetů stal prodejní hit podobně jako v případě chytrých telefonů a tabletů.
Headset virtuální reality ale nelze klást po bok chytrých mobilních zařízení, na to jsou mezi nimi podstatné rozdíly. Chytrý telefon je pro uživatele nekomplikované zařízení, které jen navazuje na klasické mobilní telefony. Je to tedy zařízení vhodné pro masy, užitečná pomůcka s řadou funkcí, kterou si strčíme do kapsy a jdeme. Oproti tomu VR helma je velká neznámá. Snad nikdo nemůže předem vědět, co od ní může očekávat, zda mu bude vyhovovat a hned si ji zamiluje, nebo ho bude již po chvíli na hlavě tlačit a obtěžovat, po několika minutách způsobí nevolnost, jakou naposled zažil v mládí cestou na hory, anebo v něm rovnou vyvolá dosud nepoznaný pocit klaustrofobie či jiné fobie.
Helma virtuální reality také není zrovna sociálně přívětivé zařízení, i když Facebook předpokládá, že se jím stane. My ale máme na mysli to opravdové sociálno, kdy syn dokáže reagovat na výzvu k večeři a tatínek vidí, že se mu pod nohama motá jeho ratolest. Toto všechno si uvědomují autoři pracující na projektu Morpheus, kteří mluví o řadě problémů, jež se zdaleka netýkají čistě technické stránky věci. A právě kvůli těmto problémům může řada uživatelů VR headset jednoduše odmítnout a dále si vystačit s televizorem či monitorem, nebo se může stát, že headset za chvíli skončí zahrabaný v komoře.
Komerční úspěch Oculus Rift a ostatních headsetů je tedy zatím velmi nejistý. Na jedné straně máme četné otázky, k nimž můžeme přihodit i řadu neúspěšných předchůdců počínaje VFX-1 a na straně druhé máme už snad dostatečnou vyspělost dnešních technologií a také finance firmy Facebook. A jako obvykle je třeba přesvědčit zákazníka, že nutně potřebuje svůj vlastní VR headset, jinak bude zoufale zaostalý, ale to už je jiná písnička. Jde o to, že na úspěchu Oculus Rift stojí a padá úspěch desítek dalších projektů a potažmo i naopak. I technicky dokonalý headset by byl k ničemu, kdyby na něm fungovala pouze líbivá dema.
Šlapadlům Virtuix Omni a Cyberith Virtualizer jsme se věnovali minule, ale teď se můžeme na Omni podívat i z jiného úhlu. Firma Virtuix ho totiž prezentovala v reality show Shark Tank (obdobou na ČT je Den D), v níž měla za úkol zaujmout investory natolik, aby se rozhodli do projektu vložit vlastní peníze. Asi není třeba dvakrát připomínat, že právě tito investoři se na šlapadlo dívali z poněkud jiného úhlu než nadšenci. Je vhodné ale říci, že Virtuix se do show přihlásil již v létě minulého roku a nyní se ji ani neplánoval zúčastnit, ale nakonec si to po naléhání producenta rozmyslel.
A co říkali investoři? To si bohužel nemůžeme poslechnout, protože u nás dané video není k dispozici. Dle různých zpráv a přepisů mluvili především o tom, že hráči videoher jsou líní a nebudou ochotni se takto namáhat. Pozastavili se také nad skladností tohoto systému a celkové ceně řešení, což by tedy mělo být Omni plus Oculus Rift, a to je 800 dolarů. Je tedy jasně vidět, že stereotypy stále přežívají i v herním světě, ale také jsme se mohli dozvědět, jak bude na takovéto systémy reagovat značná část veřejnosti.
Nicméně zástupci firmy Virtuix dosáhli svého. Investory sice nepřesvědčili, ale to dle svých slov ani neměli v úmyslu. Výroba již má být dostatečně financována, vývoj je v podstatě ukončen a po odvysílání show se předobjednávky jen hrnou. Vypadá to, že asi bude existovat dost hráčů, kteří nebudou líní a ani nebudou mít hluboko do kapsy na to, aby si pořídili své šlapadlo a s ním samozřejmě také Oculus Rift. A to aniž by měli tento celek možnost si vyzkoušet, což je asi nejvíce pozoruhodné.
Oculus Rift v posledních týdnech plní titulky zpravodajských serverů více než kdy předtím. Nedávno jsme se mohli dozvědět, že tento headset testuje norská armáda a díky němu má řidič obrněného vozidla daleko lepší přehled o situaci kolem sebe. I zde se dostává do popředí výhoda v nízké ceně, a to především v kontrastu s vojenskými systémy, ale na druhé straně se nezapomíná ani na potenciální problémy, jako je kinetóza a celkově zdravotní potíže.
A pak tu máme Birdly, čili ptačí simulátor vyvinutý na Univerzitě umění v Curychu. Nejde pouze o lehátko s pohyblivými křídly, ale o celý systém skládající se z hydraulicky ovládané plošiny (na křídla se nezapomnělo) a ventilátoru s možností reprodukovat různé pachy. Pocit letu by tedy měl být skutečně věrný, pokud tedy zapomeneme na to, že ve skutečnosti ležíme na polstrované konstrukci z překližky, či z čeho.
Tyto dva příklady ilustrují velmi široký záběr, který VR headset Oculus Rift nabízí a je jisté, že další inovativní způsoby využití budou následovat. Však možnost stavět na tom, že se hned ocitneme ve zcela jiném světě, v němž se můžeme nějakým způsobem pohybovat, je živnou půdou pro fantazii. Z mého pohledu je jen škoda, že Oculus Rift nenabídne kamery, které umožní promítat obraz zvenčí přímo do helmy, což nabízí právě Totem. Možnosti využití takového headsetu by byly ještě širší, však v takovém případě již trochu pronikáme do světa Google Glass.
Dále jde také do jisté míry o otevřený projekt, na rozdíl od projektu Morpheus firmy Sony, která si jej vyvíjí za zavřenými dveřmi a také jej spojuje čistě jen s vlastními herními konzolemi. Díky otevřenosti jsou tak k dispozici i vývojové verze headsetu Oculus, což nadále podněcuje zájem uživatelů, ale především dalších firem a vývojářů. Díky tomu se na něj nabalují další a další projekty a v podstatě každý si souběžně s vývojem samotného headsetu může pracovat na vlastním produktu a neztrácet čas. Právě na tento aspekt se dnes zaměříme.
Nakonec je Oculus Rift unikátní už ze své podstaty. Jde o VR headset, čili nic nového pod sluncem, ovšem když k tomu přimícháme všechny jeho vlastnosti a především očekávanou cenu 300 dolarů? Ta je akceptovatelná i pro našince a asi nikdo by se nedivil, kdyby se z VR headsetů stal prodejní hit podobně jako v případě chytrých telefonů a tabletů.
Headset virtuální reality ale nelze klást po bok chytrých mobilních zařízení, na to jsou mezi nimi podstatné rozdíly. Chytrý telefon je pro uživatele nekomplikované zařízení, které jen navazuje na klasické mobilní telefony. Je to tedy zařízení vhodné pro masy, užitečná pomůcka s řadou funkcí, kterou si strčíme do kapsy a jdeme. Oproti tomu VR helma je velká neznámá. Snad nikdo nemůže předem vědět, co od ní může očekávat, zda mu bude vyhovovat a hned si ji zamiluje, nebo ho bude již po chvíli na hlavě tlačit a obtěžovat, po několika minutách způsobí nevolnost, jakou naposled zažil v mládí cestou na hory, anebo v něm rovnou vyvolá dosud nepoznaný pocit klaustrofobie či jiné fobie.
Helma virtuální reality také není zrovna sociálně přívětivé zařízení, i když Facebook předpokládá, že se jím stane. My ale máme na mysli to opravdové sociálno, kdy syn dokáže reagovat na výzvu k večeři a tatínek vidí, že se mu pod nohama motá jeho ratolest. Toto všechno si uvědomují autoři pracující na projektu Morpheus, kteří mluví o řadě problémů, jež se zdaleka netýkají čistě technické stránky věci. A právě kvůli těmto problémům může řada uživatelů VR headset jednoduše odmítnout a dále si vystačit s televizorem či monitorem, nebo se může stát, že headset za chvíli skončí zahrabaný v komoře.
Komerční úspěch Oculus Rift a ostatních headsetů je tedy zatím velmi nejistý. Na jedné straně máme četné otázky, k nimž můžeme přihodit i řadu neúspěšných předchůdců počínaje VFX-1 a na straně druhé máme už snad dostatečnou vyspělost dnešních technologií a také finance firmy Facebook. A jako obvykle je třeba přesvědčit zákazníka, že nutně potřebuje svůj vlastní VR headset, jinak bude zoufale zaostalý, ale to už je jiná písnička. Jde o to, že na úspěchu Oculus Rift stojí a padá úspěch desítek dalších projektů a potažmo i naopak. I technicky dokonalý headset by byl k ničemu, kdyby na něm fungovala pouze líbivá dema.
Šlapadla
Šlapadlům Virtuix Omni a Cyberith Virtualizer jsme se věnovali minule, ale teď se můžeme na Omni podívat i z jiného úhlu. Firma Virtuix ho totiž prezentovala v reality show Shark Tank (obdobou na ČT je Den D), v níž měla za úkol zaujmout investory natolik, aby se rozhodli do projektu vložit vlastní peníze. Asi není třeba dvakrát připomínat, že právě tito investoři se na šlapadlo dívali z poněkud jiného úhlu než nadšenci. Je vhodné ale říci, že Virtuix se do show přihlásil již v létě minulého roku a nyní se ji ani neplánoval zúčastnit, ale nakonec si to po naléhání producenta rozmyslel.
A co říkali investoři? To si bohužel nemůžeme poslechnout, protože u nás dané video není k dispozici. Dle různých zpráv a přepisů mluvili především o tom, že hráči videoher jsou líní a nebudou ochotni se takto namáhat. Pozastavili se také nad skladností tohoto systému a celkové ceně řešení, což by tedy mělo být Omni plus Oculus Rift, a to je 800 dolarů. Je tedy jasně vidět, že stereotypy stále přežívají i v herním světě, ale také jsme se mohli dozvědět, jak bude na takovéto systémy reagovat značná část veřejnosti.
Nicméně zástupci firmy Virtuix dosáhli svého. Investory sice nepřesvědčili, ale to dle svých slov ani neměli v úmyslu. Výroba již má být dostatečně financována, vývoj je v podstatě ukončen a po odvysílání show se předobjednávky jen hrnou. Vypadá to, že asi bude existovat dost hráčů, kteří nebudou líní a ani nebudou mít hluboko do kapsy na to, aby si pořídili své šlapadlo a s ním samozřejmě také Oculus Rift. A to aniž by měli tento celek možnost si vyzkoušet, což je asi nejvíce pozoruhodné.
Novinky posledních dnů
Oculus Rift v posledních týdnech plní titulky zpravodajských serverů více než kdy předtím. Nedávno jsme se mohli dozvědět, že tento headset testuje norská armáda a díky němu má řidič obrněného vozidla daleko lepší přehled o situaci kolem sebe. I zde se dostává do popředí výhoda v nízké ceně, a to především v kontrastu s vojenskými systémy, ale na druhé straně se nezapomíná ani na potenciální problémy, jako je kinetóza a celkově zdravotní potíže.
A pak tu máme Birdly, čili ptačí simulátor vyvinutý na Univerzitě umění v Curychu. Nejde pouze o lehátko s pohyblivými křídly, ale o celý systém skládající se z hydraulicky ovládané plošiny (na křídla se nezapomnělo) a ventilátoru s možností reprodukovat různé pachy. Pocit letu by tedy měl být skutečně věrný, pokud tedy zapomeneme na to, že ve skutečnosti ležíme na polstrované konstrukci z překližky, či z čeho.
Tyto dva příklady ilustrují velmi široký záběr, který VR headset Oculus Rift nabízí a je jisté, že další inovativní způsoby využití budou následovat. Však možnost stavět na tom, že se hned ocitneme ve zcela jiném světě, v němž se můžeme nějakým způsobem pohybovat, je živnou půdou pro fantazii. Z mého pohledu je jen škoda, že Oculus Rift nenabídne kamery, které umožní promítat obraz zvenčí přímo do helmy, což nabízí právě Totem. Možnosti využití takového headsetu by byly ještě širší, však v takovém případě již trochu pronikáme do světa Google Glass.
Někdo to ale může pojmout i opačně, jako nedávno ti, kteří použili Oculus Rift na opravdové horské dráze. Čili dráha zprostředkovala vše kromě vizuálního vjemu, který byl na VR headsetu.