Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Oculus Rift: revoluce za dveřmi

20.5.2014, Jan Vítek, článek
Oculus Rift: revoluce za dveřmi
VR headset Oculus Rift je produktem, jenž vzbuzuje po celém světě zájem nejen uživatelů, ale i dalších firem a jednotlivců, kteří jej chtějí využít ve vlastních projektech. Právě na to se nyní zaměříme a pokusíme se zjistit, co všechno se na nás chystá.
Teď si budeme všímat herních titulů, které si můžeme zahrát na headsetu Oculus Rift. Ten není vyvíjen proto, abychom si mohli vyzkoušet let ptáka či projet se na horské dráze. Určen je především pro hráče PC her, přičemž obzvlášť nadšení z něj musí být milovníci simulátorů, především těch leteckých. Virtuální piloti byli vždy svázaní úzkým úhlem pohledu, který jim zprostředkuje monitor a museli se pak spokojit s různými improvizovanými systémy pro rozhlížení a ti movitější pak mohli využít i více monitorů. VR headset ale dokáže zprostředkovat daleko věrnější simulaci kokpitu a pak už nám stačí jen kvalitní ovladač a pohodlná židle, přičemž ti ortodoxní si mohou na sebe navléct ještě kombinézu s kuklou a do obličeje si průběžně cákat horký olej.

Ač se to možná nezdá, her kompatibilních s Oculus Rift neexistuje pět, ani deset. Výčet se pomalu blíží ke dvěma stům, i když to samozřejmě nejsou všechno áčkové tituly a řada z nich se teprve chystá. Jasně patrná je také převaha enginu Unity 4, ale slabé zastoupení nemají ani Unreal Engine 3 či 4. A když už jsme se dostali k tématu simulátorů, nelze zapomenout na chystané pokračování notoricky známé série IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad.





Tato hra je v této době v rané alfa verzi a předpokládané datum vypuštění na trh je stanoveno na letošní září, i když nikdo by se asi nedivil, kdyby se datum opět posunulo. Nicméně podpora Oculus Rift v této hře byla potvrzena a my se zatím můžeme podívat na video, které ukáže, co můžeme od takového hraní očekávat. Video tedy ukazuje Oculus Rift v akci s hrou War Thunder, neboť se Sturmovikem nebylo žádné k dispozici,


Pokud jde o simulátory, jednoznačně vedou ty vesmírné a mezi nimi jsou nejčastěji zmiňované Star Citizen a EVE: Valkyrie. Rozdíl mezi nimi je ten, že Star Citizen se blíží titulům jako Freelancer nebo Frontier: Elite, a jde tak vedle simulátoru i o obchodní hru, zatímco Valkyrie je prezentována čistě jako simulátor dogfightů, čili soubojů vesmírných stíhačů. Atmosféra této hry, pokud můžeme soudit z uvolněného traileru, připomíná moderní seriálovou sérii Battlestar: Galactica a asi není náhodou, že svůj hlas tomuto projektu propůjčila také herečka Katee Sackhoff. Můžeme se těšit, že EVE: Valkyrie přijde na trh ještě v tomto roce, a to s přímou podporou Oculus Rift.


Ovšem ani Star Citizen nevypadá vůbec špatně a z nedávno zveřejněného videa lze soudit, že hraní této hry s VR headsetem bude také velký zážitek. A pokud snad raději jezdíte než létáte, existují i hry jako Euro Truck Simulator 2, pro něž je podpora Oculus Rift přichystána také.



Ve světě her typu FPS (First Person Shooter) a jiných, které z tohoto žánru vychází, se o VR headsetech mluví často. Zde není velký problém zajistit podporu starších titulů, které díky VR headsetu mohou dostat nový glanc a vstát z mrtvých. Jde o hry Left 4 Dead (2), Unreal Tournament 3, Crysis 3, Far Cry (1. a 3. díl), Half Life 2, Deus Ex - Human Revolution, Quake, S.T.A.L.K.E.R. a další, pro něž byla připravena podpora Oculus Rift. Ovšem v případě nových titulů je to již složitější.





TitanFall


Mezi zbrusu nové tituly s plánovanou (ale ne potvrzenou) podporou Oculus Rift patří například TitanFall, který tedy již je na trhu. Nicméně objevují se hlasy hovořící proti podpoře VR headsetů právě u her tohoto typu, čili u velmi akčních 3D her, jež bývají často nepřehledné. Jak říká vývojář Cliff Bleszinski, který má na svědomí Gears of War, akční střílečky by musely být předělány, aby fungovaly dobře na VR headsetu, kde nemůže být akce tak rychlá jako při hraní na monitoru. Jinak to ale vidí Valve a jejich Team Fortress 2, který patří mezi áčkové akční tituly s již realizovanou podporou Oculus Rift.


Opravdu zajímavé FPS tituly s podporou VR headsetů tedy nejsou zrovna četné a často ani nejde o čistokrevné střílečky jako spíše o tolik populární hororový žánr se zombíkama. Řada výrobců totiž vytušila, že díky nasazené VR helmě budou intenzivnější naše prožitky, a tedy i strach. Snad právě proto se objevilo hned několik takových her, které mají často původ jako projekty z Indiegogo či Kickstarteru. Zmínit můžeme třeba Dying Light, klasickou postapokalyptickou, dále Nevermind, v němž nenajdeme zombíky, ale spíše budeme zkoumat své reakce na různé stresující situace.

A pak tu je The Forest jako simulátor lesa a přežití v jeho prostředí. Video nahoře ukazuje Crashland, střílečku vyvinutou speciálně pro Oculus Rift, která je zaměřena i na využití pohybových ovladačů, konkrétně tedy známých Razer Hydra. Ty můžeme využít pro zaměřování zbraní a jiné účely.


Pak tu jsou často velmi očekávané projekty, které by bez VR headsetu neměly mnoho šancí na úspěch. Jedním z takových je Windlands, což je vlastně jednoduchá hříčka, v níž se hráč pohybuje stylem Tarzan ve vymyšleném světě plném vzdušných ostrovů. Hra Sight Line využívá možnosti odklonu od reality, a to tak, že vše, co není v úhlu pohledu hráče, se může změnit. Nejlepší vysvětlení asi dá následující video.


Sight Line tedy chce využít největší výhodu VR systémů, pocit přítomnosti, takovým způsobem, který by při hraní na PC s monitorem tak zcela nefungoval. Hráč se tedy ocitá ve zvláštním světě, kde jsou sice známé objekty, ale ty se rozhodně nechovají očekávaným způsobem a právě kontrast s pocitem přítomnosti má být nejsilnější stránkou této hry.






Podpora Oculus Rift ze strany vývojářů je tedy nejednoznačná. Existuje mnoho nadšeneckých projektů, často financovaných formou crowdfundingu, zahrát si můžeme i řadu starších známých a velmi úspěšných titulů a můžeme se těšit i na některé nové.

Nicméně chystaných áčkových titulů není mnoho, za čímž nemusí stát jen nedůvěra herních vývojářů ve VR headsety, ale prostě to, že ne každá 3D hra je pro ně vhodná. Je jasné, že vývojáři musí z ekonomických důvodů myslet především na uživatele vybavené klasickou sestavou s monitorem a dělat na svých hrách úpravy pro hardware, který ještě ani není na trhu, není smysluplné. Ale uvidíme, za rok může být situace naprosto odlišná.