Reddit zpovídal AMD nejen ohledně nových Radeonů
4.3.2016, Jan Vítek, aktualita
Na serveru Reddit měli přispěvatelé možnost zpovídat Roberta Hallocka, jednoho z vedoucích pracovníků divize AMD RTG. Ptali se tak především na nové Radeony, takže co se z odpovědí můžeme dozvědět?
Robert Hallock má v AMD pozici Head of Global Technical Marketing, čili právě náplní jeho práce je sdělovat veřejnosti nové informace o technologiích AMD. Na serveru Reddit se rozhodl odstartovat menší AMA seanci (Ask Me Anything), přičemž pod slovo anything patřilo cokoliv, co má spojitost s divizí RTG (Radeon Technologies Group).
My se tak podíváme na to, co zajímavého Hallock ve svých odpovědích na všetečné dotazy prozradil. Především potvrdil, že grafické karty s GPU Polaris dorazí v polovině tohoto roku a že ještě do té doby AMD zveřejní mnoho nových informací týkajících se použité architektury a výrobního procesu. Odmítl tak odpovědět i na dotazy ohledně toho, zda Polarisy budou zcela nové, nebo se objeví i přeznačené čipy*. Čili už po první odpovědi můžeme být trošku zklamaní, ale nikdo asi neočekával, že se osoba z marketingu začne otevřeně vyjadřovat o věcech, které firma plánuje oficiálně vypustit do světa až někdy později, to by už druhý den nemusela chodit do práce. Tedy nehledě na to, že mnoho z položených otázek by mělo směřovat především k některému z inženýrů.
(*Později ale Hallock uvedl, že všechny Polarisy mají být 14nm a vyráběné v GlobalFoundries, čímž na tento dotaz v podstatě odpověděl)
Co tu ale máme dále. Tazatelé se zajímali také o to, zda nedávné zemětřesení na tchaj-wanu nějak ovlivnilo výrobu čipů pro AMD. To Robert popřel, čili pokud NVIDIA bude mít vzhledem ke své spolupráci s TSMC nějaké problémy, AMD by je mít nemělo.
Další dotazy směřovaly k dvoučipové kartě Fury, kterou AMD vypustí na trh ještě před Polarisy, ovšem ta se dostala na seznam témět k diskuzi prý omylem, a tak nám o ní Hallock také nic neprozradil. Místo toho slíbil, že se dozvíme některé nové informace na GDC (14. - 18. března), a to i o iniciativě GPUOpen, která se bude týkat také strojového učení, o čemž v poslední době mluví především NVIDIA. Brzy mají být také vypuštěny linuxové ovladače pro API Vulkan.
Hallock také slíbil, že vzhledem k zájmu výrobců monitorů se mají objevit nové modely, jež umožní provozovat FreeSync přes HDMI a co se týče nových karet, ty budou podporovat rozhraní DisplayPort 1.3 s podporou vyšších rozlišení/obnovovacích frekvencí (na světě už jsou i zbrusu nové specifikace DisplayPort 1.4). Nové rozhraní ale také umožní zobrazit bohatější paletu barev s HDR, přičemž nové monitory, které to zvládnou, přijdou na trh v druhé polovině tohoto roku. Alespoň AMD je v té době očekává a my bychom zase měli očekávat, že takové monitory nebudou zrovna levné. Nejlépe to totiž zvládne technologie OLED a panely jako VA budou muset využít adaptivní podsvícení, čili různý jas v různých částech displeje.
Mnoho dotazů se týkalo Vulkanu a jeho dopadu na výkon. Hallock očekává, že Vulkan má potenciál oproti OpenGL dosáhnout o 7 - 15 % vyššího výkonu v případě, že brzdou bylo GPU a pokud nestačilo CPU, může jít i o 25 %.
Křemíkové propojovací destičky, čili Silicon Interposers, se ukázaly jako vhodné téma pro další diskuzi. V nich Hallock vidí budoucnost a možnost, jak dále prodloužit platnost Mooreova zákona. Jde jednoduše o možnost vysokorychlostního propojení mnoha různých čipů na malém prostoru, z čehož těží už karty s GPU Fiji. V budoucnu ale může jít i o to, že interposer umožní nasazení více čipů jako náhradu za velké a drahé monolitické čipy. Jde o to, že pokročilejší procesy jsou stále dražší a tvorba velkých čipů s ještě větším počtem tranzistorů je tak rovněž drahá a je tu větší prostor pro chyby.
Tím jsme vyčerpali hlavní témata, kterých se dané AMA týkalo. Všechny otázky a odpovědi si ale můžete pročíst sami (viz zdroj).
Zdroj: Reddit
My se tak podíváme na to, co zajímavého Hallock ve svých odpovědích na všetečné dotazy prozradil. Především potvrdil, že grafické karty s GPU Polaris dorazí v polovině tohoto roku a že ještě do té doby AMD zveřejní mnoho nových informací týkajících se použité architektury a výrobního procesu. Odmítl tak odpovědět i na dotazy ohledně toho, zda Polarisy budou zcela nové, nebo se objeví i přeznačené čipy*. Čili už po první odpovědi můžeme být trošku zklamaní, ale nikdo asi neočekával, že se osoba z marketingu začne otevřeně vyjadřovat o věcech, které firma plánuje oficiálně vypustit do světa až někdy později, to by už druhý den nemusela chodit do práce. Tedy nehledě na to, že mnoho z položených otázek by mělo směřovat především k některému z inženýrů.
(*Později ale Hallock uvedl, že všechny Polarisy mají být 14nm a vyráběné v GlobalFoundries, čímž na tento dotaz v podstatě odpověděl)
Co tu ale máme dále. Tazatelé se zajímali také o to, zda nedávné zemětřesení na tchaj-wanu nějak ovlivnilo výrobu čipů pro AMD. To Robert popřel, čili pokud NVIDIA bude mít vzhledem ke své spolupráci s TSMC nějaké problémy, AMD by je mít nemělo.
Další dotazy směřovaly k dvoučipové kartě Fury, kterou AMD vypustí na trh ještě před Polarisy, ovšem ta se dostala na seznam témět k diskuzi prý omylem, a tak nám o ní Hallock také nic neprozradil. Místo toho slíbil, že se dozvíme některé nové informace na GDC (14. - 18. března), a to i o iniciativě GPUOpen, která se bude týkat také strojového učení, o čemž v poslední době mluví především NVIDIA. Brzy mají být také vypuštěny linuxové ovladače pro API Vulkan.
Hallock také slíbil, že vzhledem k zájmu výrobců monitorů se mají objevit nové modely, jež umožní provozovat FreeSync přes HDMI a co se týče nových karet, ty budou podporovat rozhraní DisplayPort 1.3 s podporou vyšších rozlišení/obnovovacích frekvencí (na světě už jsou i zbrusu nové specifikace DisplayPort 1.4). Nové rozhraní ale také umožní zobrazit bohatější paletu barev s HDR, přičemž nové monitory, které to zvládnou, přijdou na trh v druhé polovině tohoto roku. Alespoň AMD je v té době očekává a my bychom zase měli očekávat, že takové monitory nebudou zrovna levné. Nejlépe to totiž zvládne technologie OLED a panely jako VA budou muset využít adaptivní podsvícení, čili různý jas v různých částech displeje.
Mnoho dotazů se týkalo Vulkanu a jeho dopadu na výkon. Hallock očekává, že Vulkan má potenciál oproti OpenGL dosáhnout o 7 - 15 % vyššího výkonu v případě, že brzdou bylo GPU a pokud nestačilo CPU, může jít i o 25 %.
Křemíkové propojovací destičky, čili Silicon Interposers, se ukázaly jako vhodné téma pro další diskuzi. V nich Hallock vidí budoucnost a možnost, jak dále prodloužit platnost Mooreova zákona. Jde jednoduše o možnost vysokorychlostního propojení mnoha různých čipů na malém prostoru, z čehož těží už karty s GPU Fiji. V budoucnu ale může jít i o to, že interposer umožní nasazení více čipů jako náhradu za velké a drahé monolitické čipy. Jde o to, že pokročilejší procesy jsou stále dražší a tvorba velkých čipů s ještě větším počtem tranzistorů je tak rovněž drahá a je tu větší prostor pro chyby.
Tím jsme vyčerpali hlavní témata, kterých se dané AMA týkalo. Všechny otázky a odpovědi si ale můžete pročíst sami (viz zdroj).
Zdroj: Reddit