Průvodce: Grafické benchmarky
9.2.2004, Martin Štěpánek, článek
Mnoho z vás, čtenářů se často dotazuje jak spustit některý z grafických testů nebo jak dosáhnout dobrých výsledků. Proto jsme dnes, jako reakci na časté dotazy, připravili popis nejčastěji používaných benchmarků. Článek má za úkol ukázat nejen jak benchmark spustit, ale také jak jej správně nastavit.
Kapitoly článku:
- Průvodce: Grafické benchmarky
- Benchmark - 3D Mark03
- Benchmark - ShaderMark 2.0
- Benchmark - X2: The Threat
- Benchmark - GunMetal 1.20S
- Benchmark - Final Fantasy XI Oficial Benchmark 2
- Benchmark - HALO: Combat Evolved
- Benchmark - Comanche 4
- Benchmark - CodeCreatures Pro
- Benchmark - Quake III
- Benchmark - Unreal Tournament 2003
- Benchmark - Aquamark 2.1
- Benchmark - Aquamark 3
- Utilita Bench´emAll
- Závěr
Ještě před samotným začátkem testování je nutné zkontrolovat, zda vlastníte tu pravou verzi. Je nutné používat verzi 1.17 (lze také použít starší verze 1.11). V novějších verzích se již demo001 nevyskytuje. Je tedy nutné využít Demo Show Creator nebo je stáhnout na příklad ze stránek serveru 3Dcenter. S verzí 1.25 a dále se dosahuje rozdílných výsledků, což je dáno mírným pozměněním kódu.
NASTAVENÍ
Pro dosažení řádných výsledků je důležité správně nastavit zobrazení. Pokročilejší uživatelé mohou využít textového souboru q3config.cfg, který ale normálnímu uživateli příliš neřekne. Proto doporučuji využít přehledného menu přímo ve hře.
Nastavení grafiky:
Tuto volbu lze najít v menu Setup/System/Graphic
Obr. 02 - Nastavení grafiky
Při testování grafických karet se používá nastavení všech detailů na maximum a samozřejmě 32-bitová barevná hloubka a trilinearní filtrování. Rozdílné nastavení se používá pouze při testování procesorů, kde je požadavek, aby co nejvíce práce odváděl procesor. Proto se používá naopak minimální nastavení, včetně Vertexového osvětlení, minimálních detailů a samozřejmě 16-bitové barevné hloubky s pouze bilineárním filtrováním.
Pro dosažení maximální kvality se testuje s vypnutou kompresí textur S3TC, což lze provést následovně:
r_ext_compress_textures 0.........ENTER
vid_restart.........................................ENTER
vid_restart.........................................ENTER
Nastavení zobrazení:
Lze najít pod Setup/System/Display
Obr. 03 - Nastavení zobrazení
Nastavení zvuku:
Položku nastavení zvuku hledejte v Setup/System/Sound
Obr. 04 - Nastevení zvukové kvality
Při testování na serveru Svět hardware používáme vypnutý zvuk, ale na internetu se můžete setkat i s rozdílným nastavením.
Zvuk lze vypnout v konzoli. stačí zmáčknout tlačítko ~ a následně napsat:
s_initsound 0........ENTER
snd_restart.............ENTER
snd_restart.............ENTER
Pokud chcete následně zvuk opět zapnout, stačí opakovat proceduru a místo 0 napsat 1.
Nastavení hry:
Nabídku hledejte v Setup/Game option
Obr. 04 - Nastevení hry
Simple Items... off
Mark of on of barrier... on
Ejecting Brass... on
Dynamic Lights... on
Identify target... on
High quality Sky... on
Sync Every Frame... off
Force Player Models... of
Time Demo
Teď, když máme vše nastaveno jak má být, můžeme se vrhnout na samotné testování. K tomu se využívá právě Time Demo, benchmarkovací utilita, která je vestavěna přímo do hry. Ke spuštění je potřeba vyvolat konzolu (učiníte tak klávesou ~ ). Následně stačí naťukat:
timedemo 1.............ENTER
demo demo001.....ENTER
demo demo001.....ENTER
Osobně používám pouze Demo001, ale lze jich najít mnohem více, i například nVidia má na svých stránkách demo, které vzniklo při uvedení grafické karty NV15. Pokud si takto stáhnete demo mapu, je potřeba ji uložit do adresáře quake3aseq3demos.....
Takto by měla vypadat vaše konzola před stisknutím klávesy ENTER, která spustí benchmark.
Po dokončení testu se automaticky navrátíte na úvodní obrazovku. Pro zobrazení výsledků stačí opět vyvolat konzolu, kde je vypsán celkový počet zobrazených snímků, jak dlouho to trvalo a z toho pak je vypočítaný průměrný framerate.
Pár obrázků z internetu:
Demo lze stáhnout přímo ze stránek Id Softu, ZDE.
Výsledky
Co dodat?! Na procesoru záleží.