Rozhovor: Marcel Divín z Epsonu
27.3.2009, Karel Polívka, rozhovor
Máme tu vyhodnocení posledního rozhovoru série Ptáme se za vás, kde pokládáte otázky osobnostem ze světa IT. Tentokrát se týkaly společnosti Epson - odpovídal Marcel Divín, produktový manažer.
Další rozhovor ze série Ptáme se za vás, v němž jste mohli pokládat otázky přímo vy - čtenáři Světa hardware, se týkal společnosti Epson. A kdo vlastně odpovídal?
Marcel Divín se představuje
Ve společnosti Epson se zaměřuji na obchodní a technickou podporu partnerské sítě s produktovým zaměřením na tiskové technologie a spotřební materiál. Hlavním cílem je přiblížit nové moderní tiskové technologie běžným uživatelům, ukázat výhody využití rozdílných tiskových technologií v jednotlivých aplikacích a vyzdvihnout výhody a úsporu při použití originálního spotřebního materiálu v praxi.
V tiskových technologiích se pohybuji již více než 15 let na různých pozicích od koncového uživatele po práci u jednoho z lídrů v tiskových a zobrazovacích technologiích. Tyto zkušenosti mi dávají maximální přehled v dostupných technologiích a tím i možnost rychle a pružně reagovat na přání zákazníků. Pokud zrovna nepracuji, tak se věnuji sportu, rodině. Mezi mé velké záliby patří také relaxační procházky po horách, kde velmi rychle načerpám nové síly.
Marcel Divín, produktový manažer společnosti Epson
O společnosti Epson
Společnost Epson je předním globálním výrobcem zobrazovacích a tiskových zařízení včetně tiskáren, multifunkčních zařízení, projektorů 3LCD a malých a středně velkých displejů LCD. Cílem společnosti je překonávat vize a očekávání zákazníků po celém světě prostřednictvím produktů, které jsou známy pro svoji vynikající kvalitu, funkčnost, nenáročnost na prostor a úsporu energie. Společnost Epson představuje síť 88 925 zaměstnanců ze 109 společností po celém světě a je hrdá na to, jakým způsobem přispívá k ochraně životního prostředí a ke každodennímu životu v oblastech, v nichž působí. Je vedena japonskou společností Seiko Epson Corp. Celkový prodej této skupiny činil ve fiskálním roce 2007 1 347 miliard jenů.
Hlavními směry rozvoje v následujících letech bude implementace nových inkoustových technologií pro výkonný kancelářský tisk při zachování extrémně nízkých nákladů na tisk. Budeme i nadále rozvíjet segment produktů pro malé a střední kanceláře, kde se zaměříme na výkonná inkoustová zařízení se srovnatelnými nebo nižšími náklady na tisk oproti srovnatelným laserovým technologiím a s možností potisku všech dostupných typů médií od běžného recyklovaného papíru přes vysokogramážové papíry až po speciální foto papíry.
Také v sekci projekční techniky postupně uvádíme nové produkty jak v segmentu kancelářských prezentací, tak i v segmentu domácího kina a to včetně systému all-in-one, tedy projektorů VŠE V JEDNOM s integrovaným DVD přehrávačem a reproduktory pro sledování filmů bez nutnosti složitého propojování kabelů, pro poslech hudby, hraní počítačových her a možnosti dalšího interaktivní využití.
Jak šlo pokládat otázky?
Po dobu 7 dní bylo možné pomocí jednoduchého formuláře psát otázky do odpovídajícího tématu na našem fóru, kde je mohli ostatní registrovaní čtenáři hodnotit (Zajímavé/Nezajímavé). Pod každou otázkou se zobrazovalo i její aktuální skóre a kdo ji hodnotil. Po uplynutí jednoho týdne bylo téma uzamčeno, redakce vybrala 10 otázek s nejlepším skóre, přidala případně vlastní otázky a zaslala je k zodpovězení.
Pokud chcete nahlédnout na všechny navržené otázky pro tento rozhovor, přejděte na:
1. otázka od: Roman Posmyk
Myslíte si, že může inkoustová technologie konkurovat v kancelářském prostředí technologii laserové a proč?
Marcel Divín: Ano, určitě konkurovat může. Za posledních 4 roky došlo v segmentu inkoustového tisku pro kanceláře k výraznému posunu kupředu. Byly vyvinuty nová výkonnější zařízení, byl zvýšen obsah náplní, čímž se dosáhlo výrazného snížení nákladů na tisk (ve většině případů pod úroveň cenově srovnatelných laserových tiskáren a multifunkčních zařízení), byly vyvinuty nové typy inkoustů připravených pro tisk na běžný kancelářský i recyklovaný papír (technologie DURABrite Ultra), byla doplněna výbava například o podporu síťového tisku (LAN i wi-fi) a další vylepšení s tím, že vše bylo směřováno k výraznějšímu prosazení inkoustové technologie pro kancelářský tisk.
Cílem bylo také využít výrazně vyšší univerzálnosti inkoustových technologií (široká podpora tiskových médií, možnost použití vysokogramážového papíru, kvalita tisku, světlostálost, odolnost vůči vodě a otěru …) pro dosažení maximální kvality tisku i na běžných médiích. Aktuálně existují už ucelená řešení pro malé a střední kanceláře, postupně budou nabíhat i skutečně výkonná zařízení (jak tiskárny tak i multifunkční zařízení) nastavená na vysokou měsíční zátěž tak, aby byla schopna pokrýt požadavky tisku větší pracovní skupiny (řadově 30 – 70 uživatelů).
2. otázka od: Martin
Skutečně si myslíte, že dávat čip do cartdridge tak, aby se uživatelům co nejvíce ztížila možnost refillu, je rozumný nápad?
Doplňující komentář:
Co vím, tak nikdo z mých známých nemá tiskárnu od Epson právě kvůli této skutečnosti a to pamatuji časy, kdy jehličkové tiskárny měli všichni právě od Epson.
Marcel Divín: Čip v inkoustových náplních Epson neslouží pro ztížení refillování náplní. Jeho účel je jiný a je přímo spjat s životností tiskárny. U současné generace tiskáren se používá primárně pro kontrolu a přesné měření spotřeby inkoustu v náplni. Této technologii říkáme HAV3 a tato technologie dokáže na bázi měření velikosti kapek, které opouští tiskovou hlavu přesně měřit spotřebu inkoustu. Navíc při zůstatku 10% provede přenastavení a následně umožní vyčerpání obsahu náplně na úroveň prakticky 100% (zbytkový obsah je menší než 0,1g). V případě, že čip vyresetujete (což je možné udělat ze strany uživatele) často zde dochází ke dvěma věcem :
- čip se úplně zničí a nic neměří = náplně jsou nepoužitelné
- čip funguje korektně, pouze vzhledem k tomu, že pracuje s přednastaveným obsahem náplně neměří správně = může dojít k tomu, že Vám stále hlásí, že v náplň
- je stále plná a přitom je prázdná a tím dochází k neodvratnému poškození tiskové hlavy, které lze vyřešit pouze výměnou
Pokud to shrnu – jde nám o měření spotřeby zbytkového inkoustu v náplni a také o předcházení problémů s poškozením tiskáren jako takových. O tom bohužel nikdo z výrobců kompatibilních náplní a refillů nemluví. Také nemluví o finančních náhradách, které pravidelně posílají našim servisním partnerům za tiskárny poškozené provozem kompatibilního spotřebního materiálu, jehož kvalita je velmi pochybná.
3. otázka od: mstejska
Můžete říci, proč jsou ceny inkoustových náplní do tiskáren tak vysoké?
Marcel Divín: Pokud bych podobnou otázku dostal před 3 lety asi bych s Vámi souhlasil. Od té doby jsme výrazně snížili cenu náplní na úroveň doporučené koncové ceny od 219 Kč vč. DPH pro základní modely tiskáren až po vysokokapacitní náplně v doporučené koncové ceně 499 Kč včetně DPH. Podle typu zařízení, které si zákazník kupuje mu vždy nabízíme variantní řešení nižších a vyšších kapacit, které garantují snížení tiskových nákladů o 6 – 40% oproti standardním náplním.
Další možností jak ušetřit jsou velmi oblíbená balení více náplní najednou – tak zvaný multipack, kde při nákupu 2, 3, 4 nebo 6 náplní najednou (systém 2 černých náplň nebo 3 barevných náplní nebo celé kompletní sady náplní) ušetří až 20% oproti nákupu jednotlivých náplní. Systém dělených náplní i u základních a nejlevnějších tiskáren a multifunkčních náplní navíc garantuje vypotřebování vždy jednotlivé náplně i při převažujícím tisku jednou barvou, což oproti systému sdružených náplní (3 barevné nebo černá + 2 barevné dohromady) ušetří 20 – 40% nákladů na tisk.
4. otázka od: Martteen
Proč neprodáváte čistící inkousty?
Doplňující komentář:
Měl jsem starou tiskárnu C40 a zanesla se mi tisková hlava (po záruce). Po tom, co jsem si od jednoho neoriginálního výrobce sehnal čistící roztok a naplnil jím jednu prázdnou cartridge, jsem hlavu vyčistil a tiskárnu ještě rok bez problémů používal, do té doby než odešla vodící kladka.
Marcel Divín: Přiznám se, že toto je první požadavek na dodávku čistících látek pro vyčištění zbytkových nečistot z tiskové hlavy, který jsem za poslední 4 roky dostal. Většinou totiž pomůže zapnutí čistícího procesu přímo na tiskárně a po 1 – 3 čištěních dosáhnete zpátky plného průchodu trysek. Navíc v posledních generacích tiskáren přidáváme do inkoustů čistící a konzervační složky, které výrazně omezují usazování nečistot v tryskách a pokud už k tomu dojde, dokáží tyto nečistoty dostat ven už po jednom čistícím cyklu.
U Vaši tiskárny je ale použit ještě starší verze inkoustů, která tyto složky neobsahuje, proto je lepší využít pro vyčištění odborný servis, pro který ve spolupráci s jedním velkým německým výrobcem čistících prostředků vyrábíme speciální čistící kapalinu, která prakticky ve 100% pomůže zaplněné trysky uvolnit. Bohužel tato látka je velmi agresivní, proto se nedá volně prodávat a distribuovat – proto ji ani nenabízíme k prodeji. Navíc cena zásahu i kvalita jsou ne vysoké úrovni, nestojí Vás to prakticky žádný čas a na úkon je poskytována i záruka.
5. otázka od: wanrouter
Ako Vaša spoločnosť počíta výťažnosť tonerov?
Doplňující komentář:
Väčšinou sa uvádza pokrytie 5%, avšak 5% textu je na jednej strane A4 len +- 5 riadkov fontu Arial 12.
Marcel Divín: V laserovém tisku oproti inkoustovému tisku bohužel stále nejsou zavedeny přesné standardy, podle kterých by všichni nebo alespoň většina výrobců měřili výtěžnost tonerových náplní. Proto se uvádí z mého pohledu chymérické označení 5% pokrytí, což může být pro některé výrobce například 1200 znaků na stránce, což tomuto pokrytí zásadně neodpovídá. V Epsonu měříme výtěžnost našich náplní podle normy na 1800 znaků na stránku a výsledný údaj používáme pro komunikaci směrem k zákazníkům. I pro nás by bylo zavedení normy, která by ukazovala výtěžnost při pokrytí například 5%, 8%, 10%, 15%, výrazně zajímavější a ušetřilo by nám spoustu vysvětlování. Za Epson Vám mohu slíbit, že pro tuto standardizaci uděláme maximum.
6. otázka od: Eso Rimmer
Jak vidíte budoucnost technologie domácích tiskáren v následujících cca 10 letech? Dá se očekávat úplný přechod na laser (případně nějakou jinou technologii), nebo se inkoustové tiskárny udrží i nadále?
Marcel Divín: Osobně předpokládám, že stěžejní technologií do domácnosti bude technologie tekutá (inkoustová, gelová a jiná) i nadále technologii nosnou. Laserová technologie v pro domácí použití nepřináší a podle mého názoru také nepřinese žádnou zásadní technologickou novinku, která by změnila poměr sil. Současné základní modely laserových tiskáren i multifunkčních zařízení od prakticky všech výrobců nedokáží nabídnout srovnatelnou kvalitu barevného tisku (tisk fotografií i lepší grafiky je naprosto neporovnatelný), náklady na tisk jsou u většiny laserových produktů již vyšší než u srovnatelných inkoustových zařízení (jak v černobílém tak i barevném tisku), spotřeba energie je řádově 7 – 10 x vyšší než u současných inkoustových technologií, výkonnost laserových tiskáren je výrazně nižší než u srovnatelných inkoustových tiskáren.
Mohl bych jmenovat i další důvody, obecně si dovolím tvrdit, že současná cenová válka v laserovém tisku sice snížila nákupní ceny zařízení, bohužel na druhé straně výrazně zvýšila náklady na tisk i celkové vlastnictví tiskárny. Proto jsou v současné době inkoustová zařízení vhodnější nejen do domácností, ale také do malých a středních kanceláří.
7. otázka od: Jirka
Proč neexistují pro zařízení, která se prodávají v ČR, plně lokalizované ovladače a obslužný software?
Doplňující komentář:
Např. pro řadu Epson Stylus Photo. Pokud vím, tak konkurence s tímto problém nemá.
Marcel Divín: Lokalizaci jak ji popisujete je potřeba rozdělit do dvou částí:
Lokalizací ovladačů – u všech inkoustových i laserových tiskáren a mfp zařízení aktuálně dodávaných na český trh je hotova plná lokalizace. Stejnou cestou budeme postupovat i dále včetně lokalizace také do všech ostatních východoevropských jazyků (většina bude hotovo již u nové řady tiskáren, které přijdou na trh v průběhu června/července).
Lokalizace displejů – u inkoustových multifunkčních zařízení je mimo jednoho modelu hotová v českém i slovenském jazyce (od června bude u všech inkoustových multifunkčních zařízení), u laserových tiskáren a business inkoustových tiskáren je postupně doplňována u nových produktů přicházejících na trh. V případě větších dodávek jsme schopni lokalizaci doplnit i u starších zařízení.
Lokalizace obslužného software – jako obslužný software vnímáme tiskový ovladač, případně skenovací software u multifunkčních zařízení, které lokalizované jsou. Další software dodávaný s tiskárnou je z části dodáván v anglické verzi a z části v západoevropské verzi tedy bez lokalizace. O lokalizaci se uvažuje, většinou ale nejde o software společnosti Epson a problém je získat od výrobce software speciální východoevropskou verzi, protože tato varianta je cenově nepřijatelná. Proto se aktuálně software dodává v nelokalizované verzi. Pokud vím u většiny ostatních výrobců je postup podobný – hlavní software je plně lokalizovaný, OEM produkty spíše lokalizovány nejsou. Přesto na lokalizacích pracujeme a do budoucna plánujeme plnou českou i slovenskou lokalizaci kompletního software u produktů.
8. otázka od: trodas
Proč se doporučuje nechávat inkoustové tiskárny zapnuté? Většinou se uvádí spotřeba inkoustu - no ale přeci by snad šlo udělat tak, aby ty tiskárny nespotřebovávaly tolik inkoustu při zapnutí, ne? Nebo je třeba uživatelům za každou cenu zvyšovat spotřebu inkoustu?
Marcel Divín: Už více než 2,5 roky není funkce čištění navázána na zapínání a vypínání tiskárny = nedochází k žádné spotřebě inkoustu navíc! Čistící proces si zapíná uživatel podle svého uvážení přímo v ovladači tiskárny. Doporučení proč nechat tiskárnu zapnutou souvisí s rychlostí náběhu zařízení. Z našeho pohledu je zbytečné, aby uživatel čekal po zapnutí tiskárny a náběhu funkcí a až následně mohl tisknout. Spotřeba při odpojení všech komponent včetně displeje je velmi, velmi nízká (řádově nižší než spotřeba běžné LCD televize ve stand-by) a po spuštění tisku reaguje tiskárna během pár vteřin a začíná tisknout.
9. otázka od: trodas
Proč tiskárny Epson nepovolí tisk černé (běžný textový dokument) pokud dojde třeba žlutá cartridge inkoustu?
Marcel Divín: Na tuto otázku jsou dvě odpovědi :
1) Stále pracujeme na možnosti tuto funkčnost uživatelům umožnit. Bohužel stále narážíme na zásadní problém, kterým je možné poškození tiskové hlavy v případě, že jedna z náplní prázdná a tiskárna stále tiskne. U nové řady tiskáren by měla být tato funkčnost umožněna po omezenou dobu tak, aby měl uživatel možnost si náplň dokoupit.
2) Systém nepovolení tisku umožňuje v případě, že Vám dojde v průběhu tisku inkoust v náplní náplň vyměnit a vše dotisknout bez problémů a bez viditelného místa, kde se tiskárna zastavila. Toto nenabízí žádný z našich konkurentů – dokument se dotiskne v jiné barvě a je nepoužitelný
Na systému se bude i dále pracovat tak, abychom zákazníkům nabídli maximální komfort při použití našich tiskáren.
10. otázka od: kevin00
Proč jsou ceny inkoustových cartridgí tak vysoké a množství inkoustu v samotných cartridgích je malé?
Doplňující komentář:
Jak je možné, že alternativní výrobci mohou stejnou cartridge naplnit "více" a cena je nižší?
Marcel Divín: Je velmi ošidné tvrdit, že ceny inkoustových náplní jsou příliš vysoké. V posledních letech došlo k výrazné úpravě směrem k dolů jak u inkoustových náplní tak u inkoustových tiskáren a multifunkčních zařízení. Zároveň proběhla úprava tiskových technologií, velikostí kapky – vše směřovalo k tomu, aby tiskárny byly šetrnější a dokázaly využít maximum z jednotlivých náplní. Současné tiskárny jsou výrazně efektivnější než starší technologie, a proto jsou schopny pracovat i menším obsahem náplně a přesto dosahovat rozumných výtěžností a tím i nákladů na tisk. Navíc u většiny tiskáren existuje minimálně u černé náplně (u produktů směřovaných do kanceláří je toto možné i u barevných náplní) možnost variantně použít náplně s vyšší kapacitou a tím ještě výtěžnost zvýšit a tiskové náklady snížit.
Spotřebního materiálu je nedílnou součástí při vývoji nových tiskových technologií. Vývoj jako takový stojí mnoho finančních prostředků, které se hradí i z prodeje spotřebního materiálu. I samotný vývoj inkoustových náplní stojí Epson ročně částku v řádech desítek / stovek milionů €. Výrobci alternativních inkoustových náplní neinvestují nic do vývoje tiskáren a pouze vyvíjejí kompatibilní inkoustové náplně, čímž ušetří značnou část financí. I přes tuto skutečnost investují méně než 5% z částky, kterou ročně proinvestuje Epson do vývoje nových náplní. Nezaměřují se na kvalitu, ale pouze a jen na kvantitu, napodobení tvaru náplně a uzpůsobeni náplně tak, aby fungovala. To, co negarantují, je:
- kvalita inkoustu a jeho plnění do náplní – v případě Epsonu vše řešeno v plně čistém prostředí, u kompatibilních výrobců v drtivě většině polomechanická práce ve znečištěném prostředí
- zda je inkoust plněný do jedné značky náplní pořád od stejného výrobce inkoustů – negarantují barevnou věrnost, stálost, vlastnosti
- negarantují, že Vám náplně neucpou trysky v tiskárně nebo Vám nevytečou do tiskárny a tím nedojde k poškození tiskárny
- negarantují efektivnost náplně – i když jí naplní 2x více nemáte jistotu, že z ní vytisknete více, než z originálu z důvodu nutnosti častějšího čistění hlavy, která bude ucpávána nekvalitním inkoustem
Prakticky negarantují nic. Vzhledem k tomu si mohou dovolit plnit náplně více nekvalitním inkoustem, nabízet srovnatelné náplně za velmi nízké ceny – vše ovšem na úkor kvality a s možností poškození tiskárny používáním těchto náplní. Naši servisní partneři řeší týdně několik problémů / desítek problémů spojených s použitím kompatibilních náplní, které v mnoha případech končí nutnosti zaplatit celou opravu uživatelem v případě, že závada je způsobena použitím neoriginální spotřebního materiálu nebo reffilů. Je pouze na uživateli, zda chce riskovat nebo zda voli rozumnou formu a bude používat originální spotřební materiál, který vždy garantuje maximální kvalitu a bezproblémový provoz. Z dlouhodobého hlediska dokáže ušetřit i peníze a hlavně čas spojený s řešením možných reklamací a nemožnosti využívat tiskárnu tehdy, když jí potřebujete.
Závěrem
Tímto za redakci a čtenáře SHW děkuji panu Divínovi za zodpovězení všech otázek.
Karel Polívka,
šéfredaktor Světa hardware