Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Pojmy
U3 Též U3 LLC nebo U3 Smart - technologie USB flash disků, kterou v roce 2004 uvedly firmy SanDisk a M-system. Díky této technologii flash disk umožňuje kromě přenášení dat používat disk i k instalování programů a jejich používání na jakémkoli PC či notebooku, kam již není nutné tyto programy znovu instalovat a po ukončení práce na počítači nezanechávají žádné dočasné soubory. Mezi aplikace které můžete mít vždy u sebe patří například: internetové prohlížeče, e-mailové klienty, kancelářské aplikace, antivirové programy, multimediální přehrávače a mnoho dalších. U3 lze využívat od operačního systému Windows 2000 Service Pack 4 výše.
UAC User Account Control je novinkou v operačních systémech Windows. Jde o podobnou správu uživatelských účtů, jakou je možné najít v UNIXových operačních systémech. Jednak jde určit uživatelská práva jednotlivým uživatelům PC a navíc lze upravovat i práva jednotlivých aplikací - aplikace, kterou pustí administrátor pak nemusí mít nutně administrátorská práva, jak to bylo doposud zvykem ve Windows. Navíc i administrátor je někdy nucen znovu zadat svoje heslo, pokud chce vykonat některé operace - to je zároveň kritizovaný prvek, neboť Windows Vista v některých případech vyžadovaly heslo tak často, že uživatelé raději UAC vypnuli, čímž toto bezpečnostní vylepšení přišlo vniveč. Microsoft pracuje na zlepšeních, aby k tomuto již nemuselo docházet.
UDP UDP protokol (User Datagram Protocol) je jedním ze sady protokolů Internetu. Jedná se o datagramovou službu bez záruk, jelikož nezaručuje, zda se přenášený datagram neztratí, zda se nezmění pořadí doručených datagramů nebo zda se některý datagram nedoručí vícekrát. Tento protokol je nasazován tam, kde nevadí případné ztráty datagramů a kde se nechce ztrácet čas s opětovným odesíláním. Využíván je například DHCP, DNS, VoIP, online hry, atd.
UI 1) User Interface - uživatelské rozhraní - soubor prostředků, kterými uživatelé komunikují se systémem. Obsahuje vstupy a výstupy.
2) UI je též český ekvivalent pro AI (Artificial Intelligence - Umělá inteligence).
Ultra Durable 2 Technologie základních desek společnosti Gigabyte, zvyšující stabilitu, prodlužující životnost desky a také snižující vyzařované odpadní teplo. Tato technologie zahrnuje: Low Rds(on) MOSFET (optimalizuje propouštění elektřiny a snižuje ztráty; menší velikost a nižší teploty), feritová indukční cívka (nižší elektromagnetické rušení; nižší ztráty energie; vyšší odolnost/životnost), pevný kondenzátor - též kondenzátor s pevným dielektrikem (delší životnost a vyšší stabilita).
ULV Ultra Low Voltage procesor. Jedné se o označení procesoru, který má obvykle nižší frekvenci než obdobné destopové modely, ale také je napájen velmi nízkým napětím a tím pádem má výrazně nižší spotřebu. Využití nachází v hlavně průmyslových PC a v subnoteboocích.
UMPC Ultra Mobile Personal Computer - kategorie mobilních zařízení, která se vyznačuje větší mobilitou (tj. menší velikostí a vahou) než klasické notebooky, ale zároveň je větší než osobní komunikátory a nabízí i větší výkon.
Univac 1101 UNIVAC 1101 (UNIVersal Automatic Computer 1101) nebo také ERA 1101 byl sálový počítač z padesátých let minulého století, navržený Engineering Research Associates a vybudovaný ve společnosti Remington Rand. Jednalo se o první počítač s uloženým programem v USA a pod názvem Atlas byl původně sestaven pro americké námořnictvo. Namontovány byly dva kusy (v prosinci 1950 a březnu 1953), komerční verze byla veřejně představena jako ERA 1101 roku 1951; 1101 je binární zápis čísla 13, systém byl totiž vyvíjen pod označením Task 13. ERA postavila pro sebe ještě třetí systém se záměrem odprodávat výpočetní čas společnostem, které vlastní počítač nemají, avšak projekt zkrachoval a Remington Rand systém v předpokládané hodnotě půl milionu amerických dolarů daroval Georgia Institute of Technology.

UNIVAC 1101 byl 24bitový systém a uměl celkem 38 instrukcí; ukládány byly do 48bitového akumulátoru. Sestával z 2 700 elektronek a měl magnetickou bubnovou paměť s 200 hlavami a 3 500 otáčkami za minutu při celkové kapacitě 16 384 balíků dat (celkem tedy 48 KB); přístupový čas činil 32 µs až 17 ms. Sčítání trvalo 96 µs, násobení 352 µs.
Univac 1102
Podobně jako UNIVAC 1101 (UNIVersal Automatic Computer 1101) nebo také ERA 1101 byl i UNIVAC 1102 (ERA 1102) sálový počítač z padesátých let minulého století, navržený Engineering Research Associates a vybudovaný ve společnosti Remington Rand pro Arnoldovo inženýrské výzkumné centrum Letectva Spojených států amerických. Vycházel z předchozího modelu 1101, oproti kterému měl magnetickou bubnovou paměť s menší kapacitou (8 192 slov o délce 24bitů). Mezi lety 1954-1956 byly dodány tři kusy za cenu celkem 1,4 milionu amerických dolarů. Ty byly připojeny na větrné tunely, kde zpracovávaly výsledky měření, výstup pak byl tištěn pěti elektromechanickými psacími stroji, pěti děrovačkami děrných štítků a čtyřmi plottery.
Univac 1103
Ještě před dokončením sálového počítače UNIVAC 1101 (UNIversal Automatic Computer 1101) byla společnost Engineering Research Associates pověřena americkým námořnictvem pro vývoj a výrobu ještě výkonnějšího systému, nazvaného Atlas II. Vycházel z UNIVACu 1101 a vedle magnetické bubnové paměti o kapacitě 16 384 balíků dat o délce 24 bitů měl k dispozici i 36 Williamsových trubic o kapacitě 1 024 bitů, celkem tedy 1 024 slov o délce 36 bitů; do obou pamětí se přitom dalo přistupovat přímo. Systém používal 36bitové instrukce (6 bitů pro operační kód a 15bitová dvojice pro adresu operandu).

Roku 1952 se ERA dotázala námořnictva, zda může systém komerčně prodávat, načež svolení bylo uděleno s podmínkou, že budou odstraněny některé specializované instrukce. Systém byl představen výrobcem (Remington Rand) roku 1953 jako UNIVAC 1103, roku 1956 jej nahradil UNIVAC 1103A (UNIVAC Scientific), který nepříliš spolehlivé Williamsovy trubice nahradil pamětmi s magnetickými jádry o kapacitě 12 288 slov ve třech bancích po 4 096. Přidány také byly instrukce pro počítání s plovoucí desetinnou čárkou a HW přerušení.
Univac I
Vůbec prvním komerčně vyráběným počítačem ve Spojených státech amerických byl UNIVAC I (UNIVersal Automatic Computer I). Za jeho návrhem stáli z převážné části J. Presper Eckert a John Mauchly, mj. designéři ENIACu, v rámci jejich společnosti (Eckert-Mauchly Computer Corporation), později odkoupené Remington Rand. První model byl dodán 23. března 1951 a uveden do provozu 14. června v Úřadu sčítání lidu USA. Zajímavostí je, že pátý dodaný model spočítal z 1% vzorku populace výsledek prezidentských voleb roku 1952. Počáteční cena 150 tisíc amerických dolarů narostla až na 1,25-1,5 milionu, prodáno však přesto bylo 46 kusů.

UNIVAC I používal na 5 200 elektronek a vážil 13 tun, přičemž při spotřebě 125 kW zvládl 1 905 operací za sekundu (pracoval tedy na frekvenci 2,25 MHz). Hlavní paměť sestávala ze sta rtuťových pamětí se zpožďovací linkou o celkové kapacitě 1 000 slov o délce 12 bitů, I/O paměť pojala 60 balíků dat. Do jednoho slova se vešly dvě 6bitové instrukce, existovaly ale i speciální verze Ovedrive se třemi 4bitovými instrukcemi. Sčítání trvalo 0,525 ms, dělení 2,15 ms. Systém byl sice vnitřně binární, ale navenek dekadický. Jedinou periferii skutečně připojovanou k UNIVACu I byla pásková mechanika UNISERVO s kapacitou 128 znaků/palec, mohl ale číst i pásky UNITYPER s kapacitou 20 znaků/palec. Později byla se systémem dodávána i off-line čtečka a děrovačka děrných štítků, spolupracující přímo s páskovou knihovnou.
UNIX Multiaplikační a víceuživatelský operační systém, který posloužil jako základ pro mnoho dalších operačních systémů (např. Mac OS X, Linux, částečně také MS Windows).
Unreal Engine 3 Jedná se o třetí generaci enginu Unreal pro PC (DirectX 9/10) a také pro konzole Xbox 360 a Playstation 3 z dílen společnosti Epic Games. Unreal Engine 3 podporuje pokročilé zpracování grafiky, zahrnující HDR efekty, Paralax Occlusion Mapping, Per-pixel lighting, dynamické stíny a další technologie vycházející již z předchozích verzí tohoto enginu. Setkat se také můžeme s označením Unreal Engine 3 IPP (jednotný partnerský program), zahrnující podporu Ageia PhysX, OC3 Entertainment FaceFX, RAD Game Tools Bink Video, DivX Inc., Quazal Technologies Rendez-Vous and Spark, Fonix Speech VoiceIn and DecTalk, Engenuity AI Implant, IDV SpeedTreeRT, Diskmask SDK, Kynogon Kynapse A.I, Geomerics Enlighten, Allegorithmic ProFX, PhaseSpace Motion Capture, IGN GameSpy, Umbra Software, dPVS a sPVS. Společnost Epic Games tento engine použila u herních titulů Gears of War a samozřejmě také Unreal Tournament 3. V současné době se již intenzivně pracuje na vývoji Unreal Engine 4, který by měl být světu představen někdy v průběhu roku 2008.
Update Obecné označení pro provedení aktualizace, slangově updatování.
Upgrade Vylepšení, též zdokonalení - například upgrade hardwaru počítače, či upgrade staré verze určitého softwaru (někdy též update).
upload Odesílání dat například na server v síti internet. Je to přesný opak stahování (downloadu), kdy se data přijímají.
UPS Uninterruptible Power Supply - obecné označení pro záložní zdroj elektrické energie - doslovně přeloženo jako nepřerušitelný napájecí zdroj. UPS je zařízení, které se zpravidla připojuje přímo do elektrické sítě (zásuvky) a teprve k tomuto zařízení jsou následně připojeny spotřebiče (např. počítačová sestava). UPS zařízení je zpravidla vybaveno filtrací napájení, ale především akumulátorem (baterií), která v případě výpadku elektrické sítě napájí připojené spotřebiče. Doba po kterou je UPSka schopna poskytnout elektrickou energii závisí na kapacitě baterie (standardně desítky Ah) a příkonu spotřebičů. UPS zařízení se dělí podle způsobu své činnosti na tři základní typy: offline (Standby), Line-interactive a online.
URL Uniform Resource Locator - jednotný vyhledávač zdrojů. Jedná se o nástroj, který se používá na síti Internet k přesné specifikaci umístění zdrojů (zdrojových dat).
USA Unified Shader Architecture - Unifikované shadery se objevily poprvé v čipech nVidia G80 a Xenos v XBOXU 360, jehož tvůrcem je ATI. V dřívějších čipech měl každý shader jedinou funkci a nemohl vykonávat žádnou jinou. Karta tedy mohla ve hře využívat jen část svého potenciálu, protože třeba plně nevyužívala některý typ svých "pevně nastavených" shaderů. Unifikované shadery mohou vykonávat jakoukoliv funkci (vertex shader, pixel shader, texturovací jednotka) a proto je jejich nasazení mnohem více efektivní.
USB Universal Serial Bus - univerzální sériová sběrnice, která nahradila postupně většinu ostatních starších způsobů připojování periferií k počítači (PS/2, COM, LTP atp.). Umožňuje PnP/hot swap připojování přístrojů všeho druhu - od myší přes fotoaparáty až ke scannerům a externím diskům. Nejrozšířenější jsou tři varianty, z toho nejznámější jsou poslední dvě:

1) USB 1.0 s maximální přenosovou rychlosti 1,5 Mbps
2) USB 1.1 s maximální přenosovou rychlostí 12 Mbps
3) nejnovější USB 2.0 s maximální rychlostí 480 Mbps (přičemž USB verze jsou zpětně kompatibilní)

USB konektor umožňuje připojení až 127 zařízení. Zároveň je možné připojená zařízení napájet 5 V a maximální odběr proudu může činit až 500mA - proto se USB kabel často používá nejen jako komunikační kabel pro spojení s počítačem, ale i jako napájecí. Výjimkou proudového omezení je případ, kdy zařízení neodebírá více než 1 A - potom ho lze připojit do dvou USB portů zároveň. Zatímco v případě periferií jako jsou myši, klávesnice, flashdisky atp. je pozice USB vcelku neotřesitelná, u vysokorychlostních zařízení (disky atp.) má konkurenci v podobě eSATA a částečně také FireWire (především IEEE1394b).
UTP Z anglického Unshielded Twisted Pair - česky nestíněná kroucená dvoulinka. Jedná se o druh kabelu, používaný převážně v počítačových (a telefonních) sítích. Kabel se skládá ze 4 párů vodičů, přičemž vodiče v páru jsou do sebe po délce zkrouceny, stejně jako i samotné páry. Kroucení vodičů snižuje rušení z okolí a přeslechy mezi jednotlivými vodiči. Přesto se nedoporučuje vést síťové rozvody souběžně s rozvody elektrickými, pokud nelze jinak je potřeba použít kabely STP - Shielded Twisted Pair, které jsou proti rušení stíněny. Existuje více kategorií UTP kabelů, lišící se šířkou přenosového pásma a přenosovou rychlostí. V praxi se obvykle setkáme již pouze s kabely kategorie 5 (pro rychlost 100 Mbit/s), dále nejběžnější 5e (až 1 Gbit/s) a kategorie 6 s vyšší šířkou pásma a rychlostí taktéž 1 Gbit/s. Pro rychlé páteřní sítě (10 Gbit/s) se používají kabely kategorie 6A, případně (v budoucnu) 7.