Ostatní

3Com

Společnost je jedním z velkých hráčů na poli síťových technologií a počítačové bezpečnosti. Její jméno vzniklo z anglických pojmů Computers, Communication and Compatibility. Založena byla v roce 1979 se sídlem v Marlboroughu ve státě Massachusetts v USA. V roce 2007 byla za 2,2 miliard USD zakoupena společnostmi Bain Capital a Huawei Technologies. Spoluzakladatelem 3Com byl Robert Metcalfe, který dříve v Xerox PARC vynalezl Ethernet, což se stalo oblastí zájmu této firmy. V portfoliu najdeme mnnoho výrobků, od jednoduchých síťových karet nebo routerů pro domácí použití až po průmyslová řešení pro velké firmy. Produkty této firmy nepatří k nejlevnějším, většinou je však její jméno zárukou kvality a solidního provedení. 3Com se zabývá i vytvářením softwaru pro kontrolu síťových zařízení, monitorování sítí, řešení problémů se sítěmi, poskytuje také zabezpečovací aplikace a řadu dalších profesionálních služeb. 3Com vytvořil také protokol XNS (protokol pro sdílení dat, routování, tisk či e-mail v lokálních sítích), v držení společnosti je přes 1 450 patentů a zaměstnává přes 6 000 lidí ve více než 40 zemích světa. V roce 2007 měl 3Com tržby 1,3 miliardy USD. Naše články o společnosti 3Com.

3DNow!

Označení pro soubor speciálních instrukcí navyšující výkon procesoru v multimediálních aplikacích a hrách, pracující obdobným způsobem jako technologie MMX. AMD 3DNow! nalezneme u procesorů AMD (poprvé v roce 1998 u první generace Athlonů - AMD K6-2) a také u procesorů VIA C3.

3ds max

Dříve "3D Studio Max" - nejrozšířenější desktop aplikace pro fotoreralistické 3D vizualizace a animace; od divize Autodesk Multimedia (dříve Discreet).

3Dfx

3Dfx Interactive - firma zabývající se vývojem a výrobou 3D grafických procesorů. Byla založena v roce 1994 a v roce 1996 uvedla svůj první čip nazvaný Voodoo 1, po jeho dokončení byl plánován čip Rampage, tento projekt byl ale několikrát odkládán a tak brzy následovala Voodoo 2 jako reakce na aktuální dění na trhu. Grafické karty s čipy Voodoo 1/2 potřebovaly ke svému běhu přídavnou 2D kartu, neboť sami o sobě neměly podporu pro 2D. Nejprve se tento problém snažili vyřešit vydáním Rush (přepracovaný V1 chipset + 2D chip - AT3D/Macronix) výrobci však nedodržovali referenční návrh a vývojáři her API Glide, proto byly tyto karty problémové. Z toho důvodu se v 3Dfx rozhodli integrovat V2 chipset (bez jedné TMU) + 2D jádro. Výsledkem byla Banshee. Její výkon byl přibližně shodný s Voodoo2. V roce 1999 došlo k přidání chybějící TMU a vznikla Voodoo3. Tvrdý konkurenční boj (GeForce256, Matrox G400MAX, Rage Fury MAXX) přinutil jádro opět přepracovat a vznikl Napalm = VSA-100. Opět došlo ke zdržení (společnost se věnovala vývoji Rampage) a Voodoo5 5500 (2x VSA-100) vyšla velmi pozdě. V kombinaci se špatným marketingem (např. nikdy nevyráběli Low-End) to byl poslední hřebík do rakve, kdysi tak slavné a úspěšné 3Dfx. Dne 15. prosince 2000 společnost ukončila činnost a byla převzata konkurenční NVIDIÍ. Naše články o společnosti 3Dfx.

3D

Tři rozměry - trojrozměrný prostor, tři dimenze, též 3-D. Naše vnímání světa zahrnuje tři dimenze - svět, který je možné popsat třemi směry, tj. délkou, šířkou a hloubkou. Objekty ve 3D prostředí mají vždy určitý objem. Zkratka 3D v počítačové terminologii označuje nejčastěji techniky, kdy dochází ke tvorbě či zobrazení zdánlivě trojrozměrných objektů na nějakém 2D médiu (typicky monitor, projekční plátno, papír ad.). Počítačové hry doznaly největšího rozmachu právě s příchodem vykreslování grafiky ve 3D (např. Wolfenstein 3D).

2D

Dva rozměry - dvourozměrný prostor, dvě dimenze, též 2-D. Objekty ve 2D prostoru mají např. určitou délku a šířku (mají tedy obsah), avšak nemají a nemohou mít žádný objem. Za příklad mohou sloužit první počítačové hry, jež se odehrávaly výhradně ve 2D prostředí díky jeho jednoduchosti.