Acceleon - rodina grafických čipů od Bitboys
30.7.2003, Zdeněk Kabát, článek
Jméno Bitboys možná mnohým z Vás nic neříká. Vězte ale, že jde o jednu z mála společností, která kromě ATi, nVidie či Matroxu vyrábí grafické čipy a nově vypuštěná rodina Acceleon to jen potvrzuje.
Už je to delší čas, kdy se společnost Bitboys snažila prosadit na trh s grafickými čipy. Bohužel pro ni se ovšem Infineon, který byl hlavním dodavatelem eDRAM čipů, dostal do finančních potíží, a tak ztroskotala i snaha Bitboys o hlubší začlenění na trh. Ovšem nejedná se o firmu, která hned všechno vzdá a nyní se opět objevuje na scéně, tentokrát s grafickými čipy pro handheldy a mobilní zařízení.
Zdroj: Beyond3D
Že představivost někdy nezná mezí dokazuje i název nové rodiny GPU od Bitboys – Acceleon. Celkově byly vypuštěny tři produkty, které si nyní blíže představíme:
Acceleon G10
Tento GPU je zaměřen hlavně na práci ve 2D a s vektorovou grafikou, ale přesto čip umí i 3D. Zde jsou jeho vlastnosti:
- Renderování vyhlazené vektorové grafiky
- Renderování vyhlazené 3D grafiky
- Renderování vyhlazených škálovatelných fontů
- Renderování vyhlazených zakřivených polygonů (Bezier)
- Přímé provádění vektorových grafických příkazů
Acceleon G20
Další čip bude svými schopnostmi trochu více posunut ke 3D akcelerátoru a nabízí texturování (i s kompresí) a stínování povrchů.
- Renderování kompletní 3D grafiky
- Renderování vyhlazené vektorové grafiky
- Renderování vyhlazených škálovatelných fontů
- Renderování vyhlazených zakřivených polygonů (Bezier)
- Přímé provádění vektorových grafických příkazů
- Mapování a filtrování textur
- Podpora komprimovaných textur
- Renderování přizpůsobené perspektivě
- Stínování povrchu
- Operace kopírování a vyplňování 2D bitmap
- Rastrovací operace
Acceleon G30
Nejsilnější z nové vypuštěných čipů s označením G30 ještě rozšiřuje možnosti předchozí karty a zvyšuje podporu 3D operací:
- Renderování kompletní 3D grafiky
- Renderování vyhlazené vektorové grafiky
- Renderování vyhlazených škálovatelných fontů
- Renderování vyhlazených zakřivených polygonů (Bezier)
- Přímé provádění vektorových grafických příkazů
- Mapování textur
- Bilineární a MIP map filtrování textur
- Podpora komprimovaných textur
- Renderování přizpůsobené perspektivě
- Stínování povrchu – ambient, diffuse a specular
- Mlhové efekty
- Z-buffer a stencil buffer
- Operace kopírování a vyplňování 2D bitmap
- Rastrovací operace
Zdroj: Beyond3D