Recenze Radeonu X1800XL: Vítej R520!
13.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Týden po oficiálním představení nových Radeonů série X1K dorazila R520 i do redakce Světa Hardware, a to konkrétně jako model Radeon X1800XL. Tato grafická karta sice není novým králem výkonu, ale nabízí mnoho zajímavých novinek včetně rapidního zlepšení kvality obrazu a technologie Avivo. V recenzi najdete nejen podrobný rozbor výkonu, ale i screenshoty s novými optimalizacemi.
Kapitoly článku:
- Recenze Radeonu X1800XL: Vítej R520!
- Grafická karta - Sapphire Radeon X1800XL
- Sapphire Radeon X1800XL - pokračování
- Adaptivní FSAA - kvalita a výkon
- Nové HQ anizotropní filtrování
- Testovací sestava a metody
- Syntetické testy
- Testy shaderů a fillrate, ShaderMark
- Half-Life 2, Far Cry
- Battlefield 2, Painkiller: BOOH
- Counter-Strike Source, TRAOD, Splinter Cell
- Pacific Fighters, UT2004, Serious Sam SE
- Doom 3, Chronicles of Riddick
- Tváří v tvář: Radeon X1800XL vs. GeForce 7800GT
- Shrnutí a závěr
Dlouhou dobu čekalo mnoho grafických fanoušků, hlavně těch technicky vzdělanějších, na příchod nové generace grafických čipů od ATi. Okamžik uvedení celé nové série X1000 zahrnující low-endové i hi-endové modely nastal právě minulý týden a také týden trvalo, než se nám do ruky dostala první z karet s jádrem R520. Jedná se o Radeon X1800XL, na jehož recenzi se dále podíváme.
Největší otázka ze všech, které si může bohatší hráč položit v tuto chvíli je, zda-li je lepší hi-end ATi nebo nVidie. Ale nemusíme se omezovat jen na hi-end, protože společně s R520 představilo ATi i modely pro levnější trhy - Radeon X1300(Pro) a Radeon X1600Pro/XT. V každém případě zde máme nové architektury, které se od původních Radeonů poněkud liší. Zatím necháme stranou výkon a budeme se soustředit jen na nejdůležitější faktory, kterými oplývají Radeony X1800 a GeForce 7800, tedy karty dražší než 12 tisíc Kč.
Radeon X1800 je první grafikou ATi s plnou podporou DirectX 9.0c Shader Model 3.0 a může tedy plně konkurovat sérii GeForce 6 a GeForce 7. Ovšem na rozdíl od těchto karet je podpora SM3.0 dovedená o stupeň dále. Nejdůležitějšími vlastnostmi jsou plná podpora dynamického větvení (urychlení složitějších kódů s podmínkami, cykly apod.) a možnost provozovat FP16 HDR se zapnutým FSAA. Tyto dvě vlastnosti převyšují nVidii.
Dále máme u těchto čipů dvě optimalizace zajišťující vyšší kvalitu obrazu. První z nich je adaptivní AA, který je reakcí na transparentní AA u grafických karet GeForce a druhou je pak HQ anizotropní filtrování, které vylepšuje kvalitu textur i pod kdysi "slabými" úhly. Podrobně se na kvalitu a výkon těchto optimalizací podíváme v článku.
Sérii Radeon X1K bychom mohli s GeForce 7 srovnávat na tisíc způsobů, ovšem od toho je tu dnešní recenze. Jen bych rád připomněl, že testovaný Radeon X1800XL je myšlen jako konkurence pro GeForce 7800GT, zatímco Radeon X1800XT je soupeřem GeForce 7800GTX. Cenově by na tom měly být také stejně.
Poznámka: Velmi podrobné technologické preview, ve kterém popisuji všechny detaily nové architektury R520, najdete v článku ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu. Technicky vzdělanějším určitě doporučuji.
Podívejme se na čísla týkající se Radeonu X1800XL trochu podrobněji. Tato karta je postavena na jádře R520, které je vyrobeno novým 90nm procesem. Tento proces se dlouho vylaďoval, protože měl velké problémy dosahovat vysokých frekvencí. Až pátý respin ("přestavění" jádra) dokázal vyhnat frekvence na úroveň XT, zatímco XL používá respin čtvrtý, o něco pomalejší. Čip obsahuje celkem 320 milionů tranzistorů a je tedy pořádně velký.
Architektura X1800XL je trochu odlišná od dřívějších Radeonů a obsahuje 8 vertex shaderů, 16 pixel shaderů, 16 texturovacích jednotek, 16 Render Back-Ends (ROPs) a 16 jednotek Z-Compare.Jak si můžete všimnout, pixel shadery a texturovací jednotky jsou oddělené. Paměťová sběrnice je interně 512-bitová, spojení s paměťovými čipy je pak standardně 256-bitové (8x32 bitů).
Frekvence této grafické karty jsou, jak již bylo řečeno 500/500MHz, což je méně, než mají Radeony série X850, ale více, než GeForce 7800GT. nVidia má ale výhodu ve 20 pixel pipelines, takže Radeon X1800XL bude mít s touto frekvencí co dělat, aby ji výkonem dohnal. Další čísla včetně pixel fillrate a propustnosti pamětí najdete v tabulce:
Na další straně se podíváme na testovanou grafickou kartu Sapphire Radeon X1800XL 256MB.
Radeon X1K vs. GeForce 7
Největší otázka ze všech, které si může bohatší hráč položit v tuto chvíli je, zda-li je lepší hi-end ATi nebo nVidie. Ale nemusíme se omezovat jen na hi-end, protože společně s R520 představilo ATi i modely pro levnější trhy - Radeon X1300(Pro) a Radeon X1600Pro/XT. V každém případě zde máme nové architektury, které se od původních Radeonů poněkud liší. Zatím necháme stranou výkon a budeme se soustředit jen na nejdůležitější faktory, kterými oplývají Radeony X1800 a GeForce 7800, tedy karty dražší než 12 tisíc Kč.
Radeon X1800 je první grafikou ATi s plnou podporou DirectX 9.0c Shader Model 3.0 a může tedy plně konkurovat sérii GeForce 6 a GeForce 7. Ovšem na rozdíl od těchto karet je podpora SM3.0 dovedená o stupeň dále. Nejdůležitějšími vlastnostmi jsou plná podpora dynamického větvení (urychlení složitějších kódů s podmínkami, cykly apod.) a možnost provozovat FP16 HDR se zapnutým FSAA. Tyto dvě vlastnosti převyšují nVidii.
Dále máme u těchto čipů dvě optimalizace zajišťující vyšší kvalitu obrazu. První z nich je adaptivní AA, který je reakcí na transparentní AA u grafických karet GeForce a druhou je pak HQ anizotropní filtrování, které vylepšuje kvalitu textur i pod kdysi "slabými" úhly. Podrobně se na kvalitu a výkon těchto optimalizací podíváme v článku.
Sérii Radeon X1K bychom mohli s GeForce 7 srovnávat na tisíc způsobů, ovšem od toho je tu dnešní recenze. Jen bych rád připomněl, že testovaný Radeon X1800XL je myšlen jako konkurence pro GeForce 7800GT, zatímco Radeon X1800XT je soupeřem GeForce 7800GTX. Cenově by na tom měly být také stejně.
Poznámka: Velmi podrobné technologické preview, ve kterém popisuji všechny detaily nové architektury R520, najdete v článku ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu. Technicky vzdělanějším určitě doporučuji.
Specifikace Radeonu X1800XL
Podívejme se na čísla týkající se Radeonu X1800XL trochu podrobněji. Tato karta je postavena na jádře R520, které je vyrobeno novým 90nm procesem. Tento proces se dlouho vylaďoval, protože měl velké problémy dosahovat vysokých frekvencí. Až pátý respin ("přestavění" jádra) dokázal vyhnat frekvence na úroveň XT, zatímco XL používá respin čtvrtý, o něco pomalejší. Čip obsahuje celkem 320 milionů tranzistorů a je tedy pořádně velký.
Architektura X1800XL je trochu odlišná od dřívějších Radeonů a obsahuje 8 vertex shaderů, 16 pixel shaderů, 16 texturovacích jednotek, 16 Render Back-Ends (ROPs) a 16 jednotek Z-Compare.Jak si můžete všimnout, pixel shadery a texturovací jednotky jsou oddělené. Paměťová sběrnice je interně 512-bitová, spojení s paměťovými čipy je pak standardně 256-bitové (8x32 bitů).
Frekvence této grafické karty jsou, jak již bylo řečeno 500/500MHz, což je méně, než mají Radeony série X850, ale více, než GeForce 7800GT. nVidia má ale výhodu ve 20 pixel pipelines, takže Radeon X1800XL bude mít s touto frekvencí co dělat, aby ji výkonem dohnal. Další čísla včetně pixel fillrate a propustnosti pamětí najdete v tabulce:
ATi Radeon X850XT | ATi Radeon X1800XL | ATi Radeon X1800XT | nVidia GeForce 7800 GT | |
Grafické jádro | R480 | R520 | G70 | |
Výrobní proces | 130nm TSMC | 90nm TSMC (UMC?) | 110nm TSMC | |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 320 milionů | 302 milionů | |
Frekvence jádra | 520MHz | 500MHz | 625MHz | 400MHz |
Frekvence paměti | 540MHz (1,08GHz DDR) | 500MHz (1,0GHz DDR) | 750MHz (1,5GHz DDR) | 500MHz (1,0GHz DDR) |
Velikost paměti | 256MB | 256MB | 256/512MB | 256MB |
Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 |
Propustnost pamětí | 34,56 GB/s | 32,0 GB/s | 48,0 GB/s | 32,0 GB/s |
Pixel fillrate | 8,32 Gpixel/s | 8,0 Gpixel/s | 10,0 Gpixel/s | 5,3 Gpixel/s |
Texel fillrate | 8,32 Gpixel/s | 8,0 Gpixel/s | 10,0 Gpixel/s | 8,0 Gpixel/s |
Počet pixel shaderů | 16 | 16* | 20 | |
Počet TMU | 16 | 16* | 20 | |
Vertex shadery | 6 | 8 | 8 | |
Podpora DirectX | 9.0b SM2.0+ | 9.0c SM3.0 | 9.0c SM3.0 | |
Přesnost pixel pipelines | FP24 | FP32 | FP32 | |
Způsob FSAA | 2x/4x/6x sparce sample MSAA, Temporal AA | 2x/4x/6x sparce sample MSAA, Temporal AA, Adaptive AA | 2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS+2xSS), Transparent AA | |
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | HyperZ HD | LMA III | |
Barevná komprese | 6:1 | 6:1 | ? | |
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | |
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | SmoothVision HD | IntelliSample 4.0 | |
Možnost Multi-GPU | CrossFire | CrossFire | SLI | |
Komprese textur | DXTC, S3TC, 3Dc | DXTC, S3TC, 3Dc+ | DXTC, S3TC | |
Další technologie | F-Buffer | Avivo, F-Buffer, 512-bit ring bus | UltraShadow II | |
Integrované výstupy | 2x 400MHz RAMDAC, TMDS, TV-Out | 2x 400MHz RAMDAC, TMDS, TV-Out | 2x 400MHz RAMDAC | |
Rozhraní | AGP 8x/PCIe x16 | PCIe x16 | PCIe x16 |
Na další straně se podíváme na testovanou grafickou kartu Sapphire Radeon X1800XL 256MB.