Sapphire Radeon 9250 - staronový low-end
8.9.2004, Zdeněk Kabát, recenze
Společnost ATi již mnoho měsíců staví svůj low-end na starém dobrém čipu RV250, který byl ve své době jako Radeon 9000 poměrně podařený. Nyní se nám dostala do ruky další "nadstavba" - Radeon 9250, což je RV280 na frekvencích 240/200MHz. Jak se bude dařit podtaktovanému Radeonu 9200 od Sapphire v testech?
Kapitoly článku:
- Sapphire Radeon 9250 - staronový low-end
- Popis karty a příslušenství
- Syntetické testy
- Herní testy
- Zhodnocení a závěr
Low-end u ATi je nastavovaná kaše
Začnu poněkud skepticky. Když v létě roku 2002 vyšel nový čip Radeon 9000 s jádrem ATi RV250, bylo jasné, kdo je na poli low-endu králem. Proti tehdejší sérii GeForce 4 MX měl čip od ATi bezpochyby navrch - nejen, že podporoval specifikaci DirectX 8.1, ale i výkonnostně byl lepší. Od té doby uplynuly dva roky, co se změnilo?
Bohužel téměř nic. Radeon 9000 byl taktován na 250MHz, jeho paměti pak na 200MHz (400MHz), Radeon 9000 Pro se dokonce pyšnil čísly 275/275MHz. PRO verze se nakonec ukázala jako neperspektivní a přestala se prodávat. V březnu roku 2003 následoval Radeon 9200 (RV280), jehož specifikace přibraly jen ono marketingové "AGP 8x".
Obr. 1 - Logo Radeonu 9200
Nyní se nám objevuje další prodejní verze RV280 s názvem Radeon 9250. O co se jedná? O identický čip na frekvencích 240/200MHz! Radeon 9250 chápu jako marketingový tah - ATi končí s výrobou RV280 a snaží se zbavit skladových zásob, a to včetně méně podařených kousků. Proto začalo tento čip prodávat pod jiným názvem, samozřejmě s vyšším číslem, ale paradoxně s nižšími frekvencemi. Smutné.
Když se podíváme na opačný pól, máme tu společnost nVidia se svou GeForce FX 5200, která byla po delší dobu jediným důstojným konkurentem ATi (uznejte, že GeForce FX byl celkově zásah vedle). Tato karta běží na stejných frekvencích jako Radeon 9000/9200, ale navíc podporuje DirectX 9 a je postavena na architektuře CineFX. To jí dává poměrně slušnou výhodu v tomto low-endovém segmentu.
Stručné specifikace Radeonu 9250
Co tedy Radeon 9250 nabízí? Základem je 0,15mikronové jádro RV280, které je taktováno na 240MHz. Jádro obsahuje 2 vertex pipeline a 4 pixel pipeline s jednou TMU na každé. Díky tomu dokáže vyrenderovat 62,5 milionů trojúhelníků za sekundu a její fillrate činí 960 Mpixel/s. Paměti běží na 64- nebo 128-bitové sběrnici a jejich frekvence dosahuje 200MHz. Z toho vyplývá propustnost 3,2 GB/s nebo 6,4 GB/s v závislosti na typu sběrnice.
Radeon 9250 podporuje OpenGL 1.3 a DirectX 8.1 s Pixel shaderem 1.4 a Vertex shaderem 1.1. Znamená to, že pro novější hry musí být použita softwarová emulace. Z použitých technologií budu jmenovat např. HyperZ II (komprese), SmoothVision (anti-aliasing a filtrování textur) a SmartShader (práce se shadery), nechybí ani Fullstream (akcelerace videa) a Hydravision (podpora více displejů). To vše je určeno pro AGP 8x.
Srovnání s ostatními konkurenty:
Nyní se ale již podívejme na Sapphire Radeon 9250 v celé své kráse.
Začnu poněkud skepticky. Když v létě roku 2002 vyšel nový čip Radeon 9000 s jádrem ATi RV250, bylo jasné, kdo je na poli low-endu králem. Proti tehdejší sérii GeForce 4 MX měl čip od ATi bezpochyby navrch - nejen, že podporoval specifikaci DirectX 8.1, ale i výkonnostně byl lepší. Od té doby uplynuly dva roky, co se změnilo?
Bohužel téměř nic. Radeon 9000 byl taktován na 250MHz, jeho paměti pak na 200MHz (400MHz), Radeon 9000 Pro se dokonce pyšnil čísly 275/275MHz. PRO verze se nakonec ukázala jako neperspektivní a přestala se prodávat. V březnu roku 2003 následoval Radeon 9200 (RV280), jehož specifikace přibraly jen ono marketingové "AGP 8x".
Obr. 1 - Logo Radeonu 9200
Nyní se nám objevuje další prodejní verze RV280 s názvem Radeon 9250. O co se jedná? O identický čip na frekvencích 240/200MHz! Radeon 9250 chápu jako marketingový tah - ATi končí s výrobou RV280 a snaží se zbavit skladových zásob, a to včetně méně podařených kousků. Proto začalo tento čip prodávat pod jiným názvem, samozřejmě s vyšším číslem, ale paradoxně s nižšími frekvencemi. Smutné.
Když se podíváme na opačný pól, máme tu společnost nVidia se svou GeForce FX 5200, která byla po delší dobu jediným důstojným konkurentem ATi (uznejte, že GeForce FX byl celkově zásah vedle). Tato karta běží na stejných frekvencích jako Radeon 9000/9200, ale navíc podporuje DirectX 9 a je postavena na architektuře CineFX. To jí dává poměrně slušnou výhodu v tomto low-endovém segmentu.
Stručné specifikace Radeonu 9250
Co tedy Radeon 9250 nabízí? Základem je 0,15mikronové jádro RV280, které je taktováno na 240MHz. Jádro obsahuje 2 vertex pipeline a 4 pixel pipeline s jednou TMU na každé. Díky tomu dokáže vyrenderovat 62,5 milionů trojúhelníků za sekundu a její fillrate činí 960 Mpixel/s. Paměti běží na 64- nebo 128-bitové sběrnici a jejich frekvence dosahuje 200MHz. Z toho vyplývá propustnost 3,2 GB/s nebo 6,4 GB/s v závislosti na typu sběrnice.
Radeon 9250 podporuje OpenGL 1.3 a DirectX 8.1 s Pixel shaderem 1.4 a Vertex shaderem 1.1. Znamená to, že pro novější hry musí být použita softwarová emulace. Z použitých technologií budu jmenovat např. HyperZ II (komprese), SmoothVision (anti-aliasing a filtrování textur) a SmartShader (práce se shadery), nechybí ani Fullstream (akcelerace videa) a Hydravision (podpora více displejů). To vše je určeno pro AGP 8x.
Srovnání s ostatními konkurenty:
ATi Radeon 9200 | ATi Radeon 9250 | nVidia GeForce FX 5200 | |
Grafické jádro | RV280 | RV280 | NV34 |
Výrobní proces | 0,15mikronu | 0,15mikronu | 0,15mikronu |
Počet tranzistorů | 36 milionů | 36 milionů | 45 milionů |
Frekvence jádra | 250MHz | 240MHz | 250MHz |
Frekvence paměti | 200MHz (400MHz DDR) | 200MHz (400MHz DDR) | 200MHz (400MHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 64-/128-bit DDR | 64-/128-bit DDR | 64-/128-bit DDR |
Propustnost pamětí | 3,2/6,4 GB/s | 3,2/6,4 GB/s | 3,2/6,4 GB/s |
Pixel fillrate | 1,0 Gpixel/s | 960 Mpixel/s | 1,0 Gpixel/s |
Transformace trojúhelníků | 62,5 MT/s | 62,5 MT/s | ? |
Počet pixel pipeline | 4 | 4 | 4 |
TMU na pipeline | 1 | 1 | 1 |
Podpora DirectX | 8.1 | 8.1 | 9.0 |
Pixel shader | 1.1 | 1.1 | 2.0 |
Vertex enginy | 2 | 2 | FP Array |
Vertex shader | 1.1 | 1.1 | 2.0 |
Způsob FSAA | SuperSampling | SuperSampling | MultiSampling |
Úspora šířky pásma | HyperZ II | HyperZ II | LMA |
Optimalizace obrazu | SmoothVision | SmoothVision | AccuView |
Tab. 1 - Srovnání Radeonu 9250 s GeForce FX 5200
Nyní se ale již podívejme na Sapphire Radeon 9250 v celé své kráse.