MSI NX6800GT PCIe - hi-end alias GeForce 6800GT
2.3.2005, Zdeněk Kabát, recenze
S dostupností série GeForce 6800 pro sběrnici PCI Express x16 to vypadalo dlouhou dobu bledě a teprve v posledních cca třech týdnech lze "GT" verzi tohoto rychlíka zakoupit i u nás. Rozhodli jsme se podívat na zoubek výrobci nejznámějšímu ze známých - na kartu MSI NX6800GT-T2D256E. A vězte, že dopadla výborně.
Kapitoly článku:
- MSI NX6800GT PCIe - hi-end alias GeForce 6800GT
- MSI NX6800GT-T2D256E detailně
- Syntetické testy - 3DMarky
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004 a Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Call of Duty, Wolfenstein ET, Serious Sam SE
- Tváří v tvář - GeForce 6800GT vs. Radeon X800XL
- Hluk a přetaktování
- Závěr
Tváří v tvář - GeForce 6800GT vs. Radeon X800XL
Zde se podíváme na detailní srovnání výkonu GeForce 6800GT s Radeonem X800XL. Architektonicky a výbavou jsou na tom obě tyto karty stejně, ovšem hlavním rozdíl je v ceně. Zatímco Radeon X800XL má průměrnou cenu někde na 10 tisících Kč, GeForce 6800GT je asi o 3 tisíce Kč dražší. Záleží ovšem samozřejmě na konkrétním modelu.
Do grafů jsem vybral dvě nastavení, která považuji u hi-endových karet jako nejpoužívanější. První je 1600x1200 bez zapnutého vyhlazování a anizotropního filtrování, druhé nastavení pak zahrnuje rozlišení 1024x768 se 4x FSAA a 8x AF. Framerate v těchto dvou konfiguracích je podobný a ve všech hrách plynulý. Podívejme se tedy na srovnání GeForce 6800GT s Radeonem X800XL:
Graf 47 - GeForce 6800GT vs. Radeon X800XL - 1600x1200 / bez FSAA, AF
Ve čtyřech z šesti měřených her je na tom řešení od nVidie lépe, ale kromě Doomu 3 nejsou rozdíly nijak markantní. Rozdíly ve výkonu jsou vidět v následující tabulce:
Kromě her Doom 3 a Half-Life 2 jsou karty výkonnostně prakticky stejné. Obrovský rozdíl v Doomu 3 ovšem způsobuje, že průměrně je GeForce 6800GT o 3,4% rychlejší než konkurence ATi. Nejvíce se rozdíly projevují právě v rozlišení 1600x1200.
Graf 48 - GeForce 6800GT vs. Radeon X800XL - 1024x768 / 4xFSAA, 8xAF
V druhém testovaném nastavení je GeForce 6800GT lepší přesně v polovině testů. Více opět prozradí tabulka:
Velmi obdobný pohled nabízí i tabulka s naměřenými rozdíly. Když odmyslíme odlišnosti jednotlivých benchmarků a podíváme se jen na průměrné hodnoty, je vidět opravdu velmi drobný náskok na Radeon X800XL.
Z grafů a tabulek nic rozumného nevyčteme, takže se musíme podívat na oblast, ve které se souboj rozhodne. Tou je přetaktování grafické karty MSI, které se poměrně povedlo.
Zde se podíváme na detailní srovnání výkonu GeForce 6800GT s Radeonem X800XL. Architektonicky a výbavou jsou na tom obě tyto karty stejně, ovšem hlavním rozdíl je v ceně. Zatímco Radeon X800XL má průměrnou cenu někde na 10 tisících Kč, GeForce 6800GT je asi o 3 tisíce Kč dražší. Záleží ovšem samozřejmě na konkrétním modelu.
Do grafů jsem vybral dvě nastavení, která považuji u hi-endových karet jako nejpoužívanější. První je 1600x1200 bez zapnutého vyhlazování a anizotropního filtrování, druhé nastavení pak zahrnuje rozlišení 1024x768 se 4x FSAA a 8x AF. Framerate v těchto dvou konfiguracích je podobný a ve všech hrách plynulý. Podívejme se tedy na srovnání GeForce 6800GT s Radeonem X800XL:
Graf 47 - GeForce 6800GT vs. Radeon X800XL - 1600x1200 / bez FSAA, AF
Ve čtyřech z šesti měřených her je na tom řešení od nVidie lépe, ale kromě Doomu 3 nejsou rozdíly nijak markantní. Rozdíly ve výkonu jsou vidět v následující tabulce:
vs. X800XL, bez FSAA, AF | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | Průměr |
Doom 3 (default) | +4,2% | +18,9% | +31,4% | +18,2% |
Doom 3 (trdm1) | +31,1% | +39,9% | +54,3% | +41,8% |
Far Cry (default) | -7,3% | -4,8% | -2,5% | -4,9% |
Far Cry (cooler01) | -12,0% | -1,4% | +8,9% | -1,5% |
Half-Life 2 (canals01) | -7,3% | -7,2% | -8,9% | -7,8% |
Half-Life 2 (coast03) | -9,2% | -11,5% | -13,0% | -11,2% |
UT2004 (default) | -3,1% | -2,9% | +0,2% | -1,9% |
UT2004 (Primeval) | -0,9% | -0,2% | +3,4% | +0,8% |
Splinter Cell | +2,4% | -3,8% | -9,8% | -3,7% |
Wolfenstein: ET | -0,2% | +3,6% | +9,3% | +4,2% |
Průměr | -0,2% | +3,1% | +7,3% | +3,4% |
Tab. 2 - 6800GT vs. Radeon X800XL - 1600x1200 / bez FSAA, AF
Kromě her Doom 3 a Half-Life 2 jsou karty výkonnostně prakticky stejné. Obrovský rozdíl v Doomu 3 ovšem způsobuje, že průměrně je GeForce 6800GT o 3,4% rychlejší než konkurence ATi. Nejvíce se rozdíly projevují právě v rozlišení 1600x1200.
Graf 48 - GeForce 6800GT vs. Radeon X800XL - 1024x768 / 4xFSAA, 8xAF
V druhém testovaném nastavení je GeForce 6800GT lepší přesně v polovině testů. Více opět prozradí tabulka:
vs. X800XL, 4xFSAA, 8xAF | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | Průměr |
Doom 3 (default) | +21,0% | +15,9% | +15,5% | +17,5% |
Doom 3 (trdm1) | +33,8% | +30,2% | +40,0% | +34,6% |
Far Cry (default) | -3,9% | -9,5% | -20,2% | -11,2% |
Far Cry (cooler01) | -3,8% | +4,1% | +6,7% | +2,3% |
Half-Life 2 (canals01) | -6,8% | -12,5% | -19,7% | -13,0% |
Half-Life 2 (coast03) | -11,5% | -15,6% | -19,3% | -15,5% |
UT2004 (default) | -0,4% | -2,1% | -6,7% | -3,1% |
UT2004 (Primeval) | -6,2% | -15,1% | -19,0% | -13,4% |
Call of Duty | +15,9% | +23,6% | +25,2% | +21,5% |
Serious Sam: SE | +0,9% | +6,8% | +12,5% | +6,7% |
Průměr | +3,9% | +2,6% | +1,5% | +2,7% |
Tab. 3 - GeForce 6800GT vs. Radeon X800XL - 1024x768 / 4xFSAA, 8xAF
Velmi obdobný pohled nabízí i tabulka s naměřenými rozdíly. Když odmyslíme odlišnosti jednotlivých benchmarků a podíváme se jen na průměrné hodnoty, je vidět opravdu velmi drobný náskok na Radeon X800XL.
Z grafů a tabulek nic rozumného nevyčteme, takže se musíme podívat na oblast, ve které se souboj rozhodne. Tou je přetaktování grafické karty MSI, které se poměrně povedlo.