nVidia GeForce FX 5950 a 5700 - skóre vyrovnáno
Na rozdíl od Radeonu 9800XT a GeForce FX 5950, které jsou vypuštěny jen „aby se neřeklo“, tak v mainstreamu pro nás obě společnosti přichystaly velice sympatická vylepšení, která se dotknou výkonu výrazněji než u strategie +25MHz. Radeon 9600XT přišel s low-k procesem a dovolil tak zvýšit frekvenci na 500MHz. GeForce FX 5700 Ultra jde také cestou větších úprav.
GeForce FX 5700 Ultra s jádrem NV36 je postavena na architektuře NV35 a podle toho se také odvíjí její vlastnosti. Je to hlavně využití architektury CineFX 2.0, z čehož vyplývá lepší práce s pixel a vertex shadery než u předchozí verze (na které byla postavena i GeForce FX 5600 Ultra). NV36 obsahuje 4 renderovací pipeline s jednou TMU na každé a na rozdíl od NV35 a NV38 jsou napevno určeny.
U GeForce FX 5700 Ultra byla frekvence jádra zvýšena výrazněji. Původní model FX 5600 Ultra běžel na 350MHz, později vypuštěná nová revize na 400MHz, ale GeForce FX 5700 Ultra se vyrovnala NV38 a je taktována na 475MHz. Paměťová sběrnice, která je stále jen 128-bitová, podporuje nejen DDR, ale i DDR2 a dokonce se polemizuje o DDR3. Frekvence je 450MHz, tedy 900MHz efektivně, což ústí v propustnost 14,4GB/s (původně jsou použity DDR2).
Ještě bych se rád pozastavil u implementace CineFX 2.0. Důsledkem je hlavně vylepšení algoritmů pro kompresi barev, textur a Z-bufferu. To je důležité pro optimalizace obrazu a používání FSAA či anizotropního filtrování. Dále nelze opomenout přidání dvou vertex pipeline, takže u GeForce FX 5700 nalezneme celkem tři. Optimalizovány by měly být i pixel shadery.
Výhodou je také partnerství pro výrobu se společností IBM. Nejen že IBM zvládá 0,13mikronový proces mistrně, ale navíc dokáže i první revize čipů vyrábět bezchybně. Podle údajů je totiž i úplně první revize v pořádku a bude dodávána do obchodů.
Obr. 6 – Hezky nám ji u IBM vyrobili
Poslední poznámka směřuje k referenčnímu designu, který opět vidíte na obrázcích roztroušených mezi odstavci. Není na něm nic zvláštního, snad jen, že napájecí konektor je umístěn praktičtěji než u GeForce FX 5950 Ultra, vodorovně s PCB. Nemůže tak způsobit problémy se zapojením např. u barebone systémů.
Zde je srovnání s konkurencí a předchůdcem:
ATi Radeon 9600XT | nVidia GeForce FX 5600 Ultra | nVidia GeForce FX 5700 Ultra | |
Grafické jádro | RV360 | NV31 | NV36 |
Výrobní proces | 0,13mikronu | 0,13 mikronu | 0,13 mikronu |
Počet tranzistorů | 75 milionů | 80 milionů | 82 milionů |
Frekvence jádra | 500MHz | 400MHz | 475MHz |
Velikost paměti | 128MB / 256MB | 128MB | 128MB / 256MB |
Frekvence paměti | 300MHz (600MHz DDR) | 400MHz (800MHz DDR) | 450MHz (900MHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR-I | 128-bit DDR-I/-II | 128-bit DDR-I/-II |
Propustnost pamětí | 9,6GB/s | 12,8 GB/s | 14,4 GB/s |
Pixel fillrate | 2 Gpixel/s | 1,6 Gpixel/sek. | 1,9 Gpixel/sek. |
Transformace trojúhelníků | 218 MT/sek. | neznámá | 356MT/sek. |
Počet pixel pipeline | 4 | 4 | 4 |
TMU na pipeline | 1 | 1 | 1 |
Textur na TMU | 16 | 16 | 16 |
Vertex enginy | 2 | 1 | 3 |
Podpora DirectX | 9.0 | 9.0 | 9.0 |
Pixel shader | 2.0 | 2.0+ | 2.0+ |
Vertex shader | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
Způsob FSAA | 6x MultiSampling | 6x MultiSampling | 6x MultiSampling |
Úspora šířky pásma | HyperZ III | LMA II Optimized | LMA II Optimized |
Barevná komprese | 6:1 | 4:1 | 4:1 |
Z-komprese | 4:1 (24:1 při 6x FSAA) | 4:1 | 4:1 |
Optimalizace obrazu | SmoothVision 2.1 | IntelliSample, CineFX 1.0 | IntelliSample, CineFX 2.0 |