ATi Radeon 9800XT a 9600XT - o krůček dále
7.10.2003, Zdeněk Kabát, článek
Minulý týden vypustilo ATi Technologies dva nové grafické čipy R360 a RV360, které mají vyplnit mezeru před příchodem nové generace GPU. Co je nového na těchto dvou jádrech, která se budou prodávat jako Radeony 9800XT a 9600XT, Vám prozradí následující preview.
Kapitoly článku:
Radeon 9600XT
Ani u Radeonu 9600XT nelze čekat nic zbrusu nového. V jeho srdci bije jádro RV360, které je vyráběno mnohem lépe škálovatelným 0,13mikronovým procesem. Ovšem u výrobního procesu nalézáme podstatnou změnu. Původní Radeon 9600 Pro byl vyráběn 0,13mikronovým LV procesem u TSMC s měděnými spoji a FSG jako izolačním materiálem. Nyní je jako izolant použit tzv. Black Diamond, který má výrazně nižší kapacitanci a je tak pro vyšší frekvence vhodnější. Tento materiál se také nazývá low-k a Radeon 9600XT je prvním grafickým čipem na světě, který tuto technologii používá.
Obr. 5 - Obrázek nové grafické karty ATi
Ovšem pro uživatele není až tak podstatné, jaký izolant je v jádře, ale jaký důsledek má jeho použití. A tím je zvýšení frekvence jádra na 500MHz, čili o 25% oproti RV350! Paměť a tedy i její propustnost sice zůstává stejná (600MHz DDR), ale díky vyššímu taktu GPU se zvýší fillrate novinky od ATi. Použití DDR-II se zatím nezvažuje, velikost paměti bude 128MB u referenčního designu a 256MB u některých VIVO verzí (lepší výrobci jako Hercules či Sapphire).
Také u Radeonu 9600XT nalezneme systém OverDrive, ale zatím není známé, jaké frekvence budou na jednotlivých úrovních dosahovány. Vzhledem k větším možnostem 0,13mikronového procesu by ATi nemuselo být v případě RV360 tak úzkostlivé a na druhém stupni by mohl čip dosahovat až 550MHz. Ovšem protože se zavedení OverDrive pro 9600XT nechystá dříve než u Catalystů 3.9, je zatím na nějaké dohady brzy.
A nakonec srovnání Radeonu 9600XT s jeho předchůdcem a konkurentem:
Ani u Radeonu 9600XT nelze čekat nic zbrusu nového. V jeho srdci bije jádro RV360, které je vyráběno mnohem lépe škálovatelným 0,13mikronovým procesem. Ovšem u výrobního procesu nalézáme podstatnou změnu. Původní Radeon 9600 Pro byl vyráběn 0,13mikronovým LV procesem u TSMC s měděnými spoji a FSG jako izolačním materiálem. Nyní je jako izolant použit tzv. Black Diamond, který má výrazně nižší kapacitanci a je tak pro vyšší frekvence vhodnější. Tento materiál se také nazývá low-k a Radeon 9600XT je prvním grafickým čipem na světě, který tuto technologii používá.
Obr. 5 - Obrázek nové grafické karty ATi
Ovšem pro uživatele není až tak podstatné, jaký izolant je v jádře, ale jaký důsledek má jeho použití. A tím je zvýšení frekvence jádra na 500MHz, čili o 25% oproti RV350! Paměť a tedy i její propustnost sice zůstává stejná (600MHz DDR), ale díky vyššímu taktu GPU se zvýší fillrate novinky od ATi. Použití DDR-II se zatím nezvažuje, velikost paměti bude 128MB u referenčního designu a 256MB u některých VIVO verzí (lepší výrobci jako Hercules či Sapphire).
Také u Radeonu 9600XT nalezneme systém OverDrive, ale zatím není známé, jaké frekvence budou na jednotlivých úrovních dosahovány. Vzhledem k větším možnostem 0,13mikronového procesu by ATi nemuselo být v případě RV360 tak úzkostlivé a na druhém stupni by mohl čip dosahovat až 550MHz. Ovšem protože se zavedení OverDrive pro 9600XT nechystá dříve než u Catalystů 3.9, je zatím na nějaké dohady brzy.
A nakonec srovnání Radeonu 9600XT s jeho předchůdcem a konkurentem:
ATi Radeon 9600 Pro | ATi Radeon 9600XT | nVidia GeForce FX 5600 Ultra | |
Grafické jádro | RV350 | RV360 | NV31 |
Výrobní proces | 0,13 mikronu | 0,13mikronu | 0,13 mikronu |
Počet tranzistorů | neznámý | neznámý | 80 milionů |
Frekvence jádra | 400MHz | 500MHz | 350MHz |
Velikost paměti | 128MB | 128MB / 256MB | 128MB |
Frekvence paměti | 300MHz (600MHz DDR) | 300MHz (600MHz DDR) | 350MHz (700MHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR-I | 128-bit DDR-I | 128-bit DDR-I/-II |
Propustnost pamětí | 9,6 GB/s | 9,6GB/s | 11,2 GB/s |
Pixel fillrate | 1,6 Gpixel/sek. | 2 Gpixel/s | 1,4 Gpixel/sek. |
Transformace trojúhelníků | 175 MT/sek. | 218 MT/sek. | neznámá |
Počet pixel pipeline | 4 | 4 | 4 |
TMU na pipeline | 1 | 1 | 1 |
Textur na TMU | 16 | 16 | ? |
Podpora DirectX | 9.0 | 9.0 | 9.0 |
Pixel shader | 2.0 | 2.0 | 2.0+ |
Vertex shader | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
Způsob FSAA | 6x MultiSampling | 6x MultiSampling | 6x MultiSampling |
Úspora šířky pásma | HyperZ III | HyperZ III | LMA III |
Barevná komprese | 6:1 | 6:1 | 4:1 |
Z-komprese | 4:1 (24:1 při 6x FSAA) | 4:1 (24:1 při 6x FSAA) | 4:1 |
Optimalizace obrazu | SmoothVision 2.1 | SmoothVision 2.1 | IntelliSample |
Tab. 2 - Srovnání mainstreamových GPU