Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

BenQ XL2420T: pekelný rychlík s 3D

4.6.2012, Pavel Kovač, recenze
BenQ XL2420T: pekelný rychlík s 3D
BenQ nedávno představil nový monitor s aktivní 3D technologií, který je zaměřen na hráče. Slibuje velmi rychlou odezvu a přidává nadstavbu pro ovládání OSD menu. A odezva? Už teď vám prozradím, že je opravdu pekelně rychlá.

Odezva


Asi jistě tušíte, že hlavním lákadlem tohoto monitoru bude odezva. Při pohledu na následující tabulku vám bude i jasné, že tomu skutečně tak je. Průměrná odezva rise je 2,4 ms a fall pak pouhých 1,3 ms. To jsou hodnoty natolik nízké, že je asi málokterý LCD monitor překoná. Je sice fakt, že se ve většině případů vyskytuje překmit, který výslednou odezvu prodlužuje, ale to se dalo očekávat. Navíc překmit není až tak velký (ano občas je i 25%, ale obvykle výrazně méně), a tak není na obraze moc znát.








U tabulky překmitů (overdrive) jsou vidět docela velké rozdíly. V některých případech je čas překmitu kolem 14 ms. V těchto případech je překmit docela velký a pozorovatelný na obraze, ale v ostatních tónech je již výrazně menší a vidět téměř není.



Nyní se podíváme na konkrétní odezvy. První je 0-175-0. Právě v tomto případě je překmit velký a i jeho čas se tím prodloužil. Odezva fall je naprosto ukázková a nelze si představit o moc lepší.




0-175-0 (20 ms na dílek)




50-200-50 (20 ms na dílek)


Odezva 50-200-50 je na tom podstatně lépe. Zde překmit již není tak výrazný a v obraze není ani moc postřehnutelný. Zkrátka velmi dobře odvedená práce elektroniky.


Inputlag


Inputlag? Co to je? Asi tak je na tom tento monitor. Prakticky žádný resp. 2,4ms inputlag je natolik malý, že ho snad ani za inputlag nemůžem považovat. Zkrátka skvělé.




Inputlag (20 ms na dílek)


Sledování videa


Pokud se budete chtít koukat na filmy či seriály, tak vás monitor odmění hlavně rychlou odezvou a minimem průsvitů podsvícení v okrajích. Asi největším neduhem je podání černé barvy, které zkrátka není úplně dokonalé. Černá prostě není černá, ale spíš šedá. Zde je cítit fakt, že jde o hráčský monitor a hráči asi požadují prokreslení i v tmavých odstínech. BenQ to zaručil tak, že je zesvětlil. Můžete tomu navíc pomoci technologií Black eQualizer. Ta upravuje gamu tmavých tónů, a tím je ještě více zesvětluje.

Samotné sledování filmů patří tedy k průměru, a ten, kdo chce sledovat horory, může navíc ocenit světlejší podání černé. Sice vás to připraví o hutnou atmosféru, ale zase uvidíte ve filmech více detailů. Jde však o to, zda ten detail vůbec chcete vidět, a zda to byl záměr tvůrců.







Prosvítání obrazu je bohužel u levných monitorů problém


A zde již máme důkaz, ze černá není až tak černá, jak by si mnozí přáli.


Jas černé barvy při maximálním jasu




Jas černé barvy při jasu 120 cd/m2




Hraní her


Hraní her je asi tím nejdůležitějším, co u tohoto monitoru sledujete. Už ze samotné podstaty rychlé odezvy a nízkého inputlagu se jedná o sen každého profesionálního hráče. Z počátku jsem byl k tomuto monitoru docela skeptický. Různá prohlášení firem, že právě jejich produkt je ten nejlepší pro hraní her mě nechávají chladným. Stejně jsem přistupoval i k tomuto monitoru. Po změření odezvy a zapnutí první hry jsem si však uvědomil, že na tom asi něco bude. Navíc díky podpoře 120 Hz se hry stávají opravdu viditelně plynulejšími. Zde však již hodně záleží na grafické kartě a výkonu celé sestavy. Pokud nebude grafická karta stíhat "krmit" tento monitor, tak jej zbytečně degradujete. Jestliže však budete mít výkonu dostatek, tak vás prostě oslní. Snad jen jednou jsem si všiml překmitů, a to pouze při vypnutí MotionBluru ve hře Half-Life 2 Ep. 2.