Sapphire Radeon 9800XT: Plyn až na podlaze!
3.11.2003, Martin Štěpánek, recenze
Evoluce na poli grafických karet pokračuje stále kupředu. Dnes se můžeme setkat s novou kartou od firmy ATI. Nejedná se ani tak o evoluci, jako spíš o inovaci a tomu také odpovídá označení jádra R360 (proti původnímu R350). Do redakce se nám na první sérii testů dostala karta od jednoho z největších výrobců karet s čipy ATI, od firmy Sapphire.
Kapitoly článku:
- Sapphire Radeon 9800XT: Plyn až na podlaze!
- Popis grafické karty Sapphire Radeon 9800XT
- Dokončení popisu karty
- Testy - 1.část
- Testy - 2.část
- Testy - 3.část (Unreal Tournament)
- Testy - 4.část
- Závěr
Již je tomu rok, co ATI uvedlo na trh sérii grafických karet s jádry R300. Pro ATI tyto karty znamenaly obrovský úspěch a právě díky nim se jí podařilo dotáhnout vedoucí příčku firmy nVidia.
Po R300 (Radeon 9700Pro) přišlo na trh R350 (série Radeonů 9800), které bylo vylepšeno o podporu 256MB DDR-II pamětí a několik dalších ne nevýznamných změn. Každá změna vždy pro ATI znamenala zvýšení výkonu a tím i setrvání na výkonnostní špici.
Nyní máme tu čest setkat se s poslední náhradou za R300, s R360 alias Radonem 9800XT. To ale neznamená, že by měl nahradit Radeony 9800Pro nebo třeba snížit jejich cenu. Podle ATI bude Radeon 9800XT v cenících jako něco extra s extra výkonem.
R360
Jádro R360 je posledním pokusem dostat z 0,15 mikronového výrobního procesu maximum. Takt jádra je nově 412MHz (o 32MHz více než u Radeonu 9800Pro). Také jsou na kartách Radeonu 9800XT použity rychlejší paměti, z původních 340MHz (680MHz DDR) u Radeonu 9800Pro na 365MHz (730MHz DDR). Při pročítání celkového výčtu technologií nenajdeme žádné změny - 8 pipelines a 1 texturovací jednotku pro každou popelíne. I počet transistorů v novém jádře je téměř shodný s R350. U R360 je odhadováno až 115 milionů transistorů.
Pixel Shadery
Největší snaha byla věnována Pixel Shaderům. To také dokumentuje obrázek z prezentace nového Radeonu 9800XT. Jak můžete vidět, porovnává 4 shader jednotky u GeForceFX 5900Ultra a 8, které jsou u Radeonu 9800XT. Pokud pak ještě vynásobíme počet jednotek počtem operací, které jsou schopné zpracovat, dostaneme výsledných 40 operací za cyklus (Radeon 9800XT). S tím se nVidia a jejich 12 operací za cyklus nemůže rovnat. Radeon také zvládne 40 operací s desetinnými čísly, GeForceFX jen 8. Pokud toto všechno dáme dohromady,získáme teoretický pixel fill-rate 16.5 GOps / sekundu proti 5.4 GOps / sekundu u GeForceFX.
Toto nám také vypoví, jakých výsledků můžeme očekávat.
Overdrive
Nová XT řada přináší novinku vypůjčenou ze světa notebooků. Jedná se o technologii Overdrive, která přináší možnosti přetaktování i pro normální uživatele a to vše při zachování maximální kvality a stability.
Při manuálním přetaktování se zvyšují frekvence až do doby, kdy se začnou objevovat artefakty. Ty symbolizují překročení frekvence únosné danou kartou. Ale ATI šlo trochu jinou cestou. V jádru Radeonu 9800XT a 9600XT je teplotní čidlo, na základě kterého je zvyšována frekvence až do momentu kdy je dosáhnuta specifikovaná teplota.
Díky tomu může uživatel získat něco málo výkonu navíc. Overdrive je k dispozici díky ovládacímu panelu Catalyst.
Po R300 (Radeon 9700Pro) přišlo na trh R350 (série Radeonů 9800), které bylo vylepšeno o podporu 256MB DDR-II pamětí a několik dalších ne nevýznamných změn. Každá změna vždy pro ATI znamenala zvýšení výkonu a tím i setrvání na výkonnostní špici.
Nyní máme tu čest setkat se s poslední náhradou za R300, s R360 alias Radonem 9800XT. To ale neznamená, že by měl nahradit Radeony 9800Pro nebo třeba snížit jejich cenu. Podle ATI bude Radeon 9800XT v cenících jako něco extra s extra výkonem.
R360
Jádro R360 je posledním pokusem dostat z 0,15 mikronového výrobního procesu maximum. Takt jádra je nově 412MHz (o 32MHz více než u Radeonu 9800Pro). Také jsou na kartách Radeonu 9800XT použity rychlejší paměti, z původních 340MHz (680MHz DDR) u Radeonu 9800Pro na 365MHz (730MHz DDR). Při pročítání celkového výčtu technologií nenajdeme žádné změny - 8 pipelines a 1 texturovací jednotku pro každou popelíne. I počet transistorů v novém jádře je téměř shodný s R350. U R360 je odhadováno až 115 milionů transistorů.
Pixel Shadery
Největší snaha byla věnována Pixel Shaderům. To také dokumentuje obrázek z prezentace nového Radeonu 9800XT. Jak můžete vidět, porovnává 4 shader jednotky u GeForceFX 5900Ultra a 8, které jsou u Radeonu 9800XT. Pokud pak ještě vynásobíme počet jednotek počtem operací, které jsou schopné zpracovat, dostaneme výsledných 40 operací za cyklus (Radeon 9800XT). S tím se nVidia a jejich 12 operací za cyklus nemůže rovnat. Radeon také zvládne 40 operací s desetinnými čísly, GeForceFX jen 8. Pokud toto všechno dáme dohromady,získáme teoretický pixel fill-rate 16.5 GOps / sekundu proti 5.4 GOps / sekundu u GeForceFX.
Toto nám také vypoví, jakých výsledků můžeme očekávat.
Overdrive
Nová XT řada přináší novinku vypůjčenou ze světa notebooků. Jedná se o technologii Overdrive, která přináší možnosti přetaktování i pro normální uživatele a to vše při zachování maximální kvality a stability.
Při manuálním přetaktování se zvyšují frekvence až do doby, kdy se začnou objevovat artefakty. Ty symbolizují překročení frekvence únosné danou kartou. Ale ATI šlo trochu jinou cestou. V jádru Radeonu 9800XT a 9600XT je teplotní čidlo, na základě kterého je zvyšována frekvence až do momentu kdy je dosáhnuta specifikovaná teplota.
Díky tomu může uživatel získat něco málo výkonu navíc. Overdrive je k dispozici díky ovládacímu panelu Catalyst.