Že se 3D tisk nedá použít při výrobě nápojů? Společnost PRINT A DRINK ukazuje, že to možné je. Díky technologii 3D tisku vytváří v nápojích nejrůznější obrazce, takže se obyčejný drink stává uměleckým dílem.
Technologie 3D tisku je známá především díky svému využití v robotice, stavebnictví či medicíně.
3D tištěné modely orgánů pomáhají zachraňovat životy
, díky této technologii mohl vzniknout i
průzkumný robot, který se pohybuje pomocí vlnění těla
.
Méně obvyklé jsou 3D tiskárny, které dokážou vytvořit jídlo. Takové zařízení vytiskne vrstvu po vrstvě například těstoviny nebo nejrůznější cukrovinky. Podobnou
3D tiskárnu na jídlo vyvinuli například vědci z Columbia University
. Společnost PRINT A DRINK nabízí však něco jiného. Jedná se o spojení technologie a designu. Pomocí robotického ramene s tiskovou hlavicí ozdobí nápoj nejrůznějšími obrazci.
	PRINT A DRINK používá k tomuto procesu roboty od společnosti KUKA, konkrétně model KUKA LBR iiwa. Ti do nápoje pomocí robotického ramene doslova naočkují drobné barevné kapky, a vznikne tak zajímavý koktejl se vzorem uprostřed. Proces tisku má trvat okolo jedné minuty a je možné takto vytvořit mnoho druhů nápojů se vzory.
Robotické rameno od společnosti KUKA netiskne obrazce vrstvu po vrstvě, jak je tomu u 3D tisku obyčejně zvykem. Do nápoje ve sklenici ale v prostoru vytvaruje požadovaný vzor jen pomocí malých barevných kapek, které se nesmíchají s okolní kapalinou. Pokud však někdo takový nápoj promíchá, umělecké dílo nenávratně zmizí.
	Za tímto nápadem stojí Benjamin Greimel z Univerzity umění a designu v rakouském Linci. Benjamin Greimel prohlašuje, že jeho 3D tištěné koktejly jsou vyráběny pouze z vysoce kvalitních přísad, přesné složení je ale drženo v tajnosti. Nejedná se zároveň o žádnou levnou záležitost, je zřejmé, že 3D tištěný drink bude k vidění jen v nabídkách velmi luxusních barů a restaurací. Drink s precizně vytištěným obrazcem je však až škoda vypít a dílo zničit.
Zdá se, že co se týče šílených nápadů, jak využít 3D tisk, společnost PRINT A DRINK se nemá za co stydět. Je však zřejmé, že tyto luxusní drinky se mezi širokou veřejnost nerozšíří ve velké míře, ale bude se jednat spíš o zvláštní výstřednost.
Zdroje:
,