Galerie 4
AMD Freesync 2: snadnější HDR a kratší zpoždění
Aktualita Grafiky a hry Radeony AMD

AMD Freesync 2: snadnější HDR a kratší zpoždění

Jan Vítek

Jan Vítek

Ještě před představením herního GPU Vega nám AMD naservírovalo informace o novém standardu FreeSync 2, který bude konkurovat novému G-Sync HDR. Z velké části jde právě o HDR, ale také o lepší synchronizaci obrazu.

Reklama

Vypadá to, že virtuální realita to bude mít v tomto roce ještě těžší, neboť výrobci monitorů se budou snažit o poskytnutí daleko lepšího zážitku, než na jaký jsme byli zvyklí. Představí nám monitory jako

Asus Swift PG27UQ

, který nabídne na rozlišení 4K až 144Hz obnovovací frekvenci, pokrytí barevného prostoru DCI-P3 a zónové podsvícení Quantum Dot pro dosažení nebývale vysokého jasu a kontrastu. Zmíněný Asus je určený právě pro G-Sync HDR, ale monitory pro FreeSync 2 by na sebe neměly nechat dlouho čekat, takže o od nich můžeme očekávat?

AMD Freesync 2: snadnější HDR a kratší zpoždění

Dá se říci, že Freesync 2 rozšiřuje možnosti první verze, která se zaměřovala jen na synchronizaci obrazu a docílení nejkratšího zpoždění. AMD chce s novou verzí standardizovat podporu HDR na Windows na svých kartách, aby na nich bez problémů a hlavně s co nejkratším zpožděním fungovaly všechny monitory s HDR. Jde konkrétně o problém s tone mappingem pod Windows 10 pro zajištění vhodného výstupu pro monitor s HDR, což má být nyní zajištěno hardwarově. Pod Freesync 2 mají samotné hry s využitím hardwaru AMD, čili už ne monitory, provádět tone mapping do nativních barev monitoru, který musí být však s novým standardem kompatibilní. Ovladače GPU pak poskytnou panelu potřebné informace a ten již má bez dalšího zdržení ukázat výsledný snímek. Celkově to znamená snadnější použití HDR v moderních hrách a nižší lag.

AMD Freesync 2: snadnější HDR a kratší zpoždění

S tím je spojeno i automatické přepínání režimu (Automatic Mode Switch). Windows preferují standardní sRGB, a tak pokud se přepneme do hry či aplikace využívající HDR, ovladač grafiky to zjistí a zapne HDR Rendering. To pochopitelně bude fungovat i naopak přepnutím do standardního sRGB.

AMD Freesync 2: snadnější HDR a kratší zpoždění

AMD dále s Freesync 2 mění své požadavky na možnosti monitorů. Ty mají být pro ideální využití Freesync schopny poskytnout alespoň 2,5násobnou maximální frekvenci než minimální. To znamená, že displej musí zvládnout třeba alespoň 24 až 60 Hz. V takovém případě mohou hry využít funkci Low Framerate Compensation (LFC) pro zasílání snímků dvakrát (jeden je upravený speciálními algoritmy), aby se při poklesu framerate zachovala plynulost hry. Nyní je LFC již nedílnou součástí Freesync 2, což znamená, že tuto funkci musí podporovat všechny monitory s novým standardem.

Dále je tu fakt, že Freesync 2 bude vyžadovat podporu od vývojářů her a herních enginů, což je celkem jasné z popisu nového způsobu HDR renderingu. To a spolupráce AMD s výrobci monitorů má zajistit bezproblémové využití HDR a také to znamená, že reálné výsledky neuvidíme brzy. Firmě AMD by mohla pomoci intervence ze strany Intelu, který již v roce 2015 oznámil, že chce Adaptive Sync, a tedy i Freesync podpořit ve svých budoucích procesorech. Nedávno jsme také slyšeli o možném licencování radeonových technologií právě Intelu. AMD bude zde potřebovat všechnu podporu, neboť aktuálně hernímu trhu dominuje se svými grafikami NVIDIA, což ukazuje i nedávný

průzkum na Steamu

.

Freesync 2 bude na trhu dostupná během této poloviny roku.

Zdroj: TZ

AMD


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama