Galerie 2
AMD RDNA 2 využívá Duty Cycle Scaling, vypínání jádra pro krocení spotřeby
Aktualita Grafiky a hry Radeony Radeony RX 6000 AMD

AMD RDNA 2 využívá Duty Cycle Scaling, vypínání jádra pro krocení spotřeby

Jan Vítek

Jan Vítek

1

Dle serveru Phoronix patří mezi techniky grafických čipů generace RDNA 2 také jistá Duty Cycle Scaling. Ta poslouží k tomu, aby se GPU mohlo lépe vypořádat s vysokou zátěží přinášející vysoké teploty.

Reklama

Phoronix objevil funkci Duty Cycle Scaling v linuxových ovladačích určených právě pro GPU RDNA2. Ta se tedy týká managementu napájení a teplot, přičemž se zaměřuje především na nízkospotřebový hardware, čili do toho by rozhodně neměly spadat výkonné desktopové karty. Pro jejich majitele by ostatně popis této funkce mohl působit přímo hrůzostrašně, neboť jde o vypínání GPU v případě těžké zátěže a vysokých teplot, aby to mohlo být poté opět zapnuto. Jde tak v podstatě o jakýsi ultimátní throttling, kdy se nepřikročí jen ke snížení taktu, ale rovnou se vypne celé jádro. 

AMD RDNA 2 využívá Duty Cycle Scaling, vypínání jádra pro krocení spotřeby

Na jak dlouho ale Duty Cycle Scaling dokáže jádro vypnout, toť otázka. My se dozvíme pouze to, že tuto dobu si bude řídit firmware a také je tu zmínka o tom, že existuje i režim, při němž se GPU vypíná synchronizovaně mezi vykreslováním snímků. Čili to naznačuje, že GPU je či může být odstaveno spíše jen na jednotky milisekund a v takovém případě by mohlo jít možná i o efektivnější metodu pro snížení spotřeby v porovnání s prostým omezovačem snímkovací frekvence. 

Phoronix však tuto funkci vidí opravdu spíše jako poslední možnost, jak docílit snížení teplot, aby systém rovnou nespadnul. Ostatně kdyby mělo být GPU pomocí Duty Cycle Scaling odstaveno na stovky milisekund, uživatel by to vnímal přinejlepším jako zadrhávající se obraz, čili česky řečeno stuttering. A to samozřejmě nikdo nechce, takže právě proto můžeme tuto funkci vidět spíše jako ruční brzdu. 

Podpora Duty Cycle Scaling je zatím omezena GPU Navy Flounder a Dimgrey Cavefish, což jsou pravděpodobně chystaná GPU s RDNA 2, která přijdou na trh i jako slabší Radeony RX 6000. Vedle toho ale jde i o výbavu GPU Sienna Cichlid, čili aktuálních Navi 21. Nicméně to automaticky neznamená, že dané produkty budou tuto funkci využívat. Ostatně Duty Cycle Scaling musí podporovat také firmware, ovladače i operační systém.  


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama