Galerie 2
AMD Tonga má opravdu 384bitové rozhraní, ale nevyužívá ho
Aktualita Grafiky a hry Radeony Radeony Rx 3xx AMD

AMD Tonga má opravdu 384bitové rozhraní, ale nevyužívá ho

Jan Vítek

Jan Vítek

1

Nedávno představená karta AMD Radeon R9 380X s čipem Antigua, stejně jako její předchůdkyně s čipem Tonga, využívá 256bitové paměťové rozhraní, ovšem nemusela by. Má totiž k dispozici 384 bitů, ale ty se AMD rozhodlo nevyužít.

Reklama

Leckoho překvapilo, že když v minulém roce dorazila karta Radeon R9 285 s GPU Tonga jako přímý nástupce Tahiti, využila pouze 256bitové paměťové rozhraní, ačkoliv Radeon R9 280(X) mají 384bitové a lepší karty jako R9 290(X) mají dokonce 512bitové. Kvůli tomu má R9 285 paměťovou datovou propustnost pouze 176 GB/s, s čímž si díky architektuře GCN 1.2 dokáže ale lépe poradit než takový Radeon R9 280 s propustností 240 GB/s.


Když se podíváme na aktuální generaci karet, pak nástupcem karty R9 285 je R9 380 s čipem Antigua Pro (to je ale jen přeznačená Tonga), přičemž zbrusu nový Radeon R9 380X (Antigua XT) přišel s plným počtem shaderů, které tento čip dokáže nabídnout. Obě tyto karty ale stále využívají 256bitové rozhraní, ačkoliv nyní bylo potvrzeno samotným šéfem AMD Radeon Group, Rajou Kodurim, že Tonga i Antigua mají k dispozici 384bitové rozhraní. AMD se ale rozhodlo tuto plnou šířku nevyužít. Proč?


AMD Tonga má opravdu 384bitové rozhraní, ale nevyužívá ho
TahitiTonga

Na trhu od

prosince 2011

září 2014

Architektura

GCN 1.0

GCN 1.2

Výrobní proces

28nm

28nm

Počet tranzistorů

4,3 mld

5 mld

Velikost čipu (mm2)

365

359

Počet Compute Unit

32

32

Stream procesory

2048

2048

TMU

128

128

ROP

32

32

Paměťové rozhraní

384bit

až 384bit

Můžeme se jen dohadovat, jaký je hlavní důvod toho, že AMD nevyužila u karet s Tonga a Antigua plnou šířku sběrnice. Důvody mohou být především dva. Jednak AMD možná nechtělo, aby takové karty svým výkonem ohrožovaly výše postavené Radeony, a tak jim raději trošku přištřihlo křídla. A pak je tu fakt, že využití 384bitové sběrnice by znamenalo, že by se firma nemohla rozhodovat mezi 2 GB a 4 GB paměti, ale mezi 3 GB a 6 GB, což vyplývá z paměťové architektury. Pro dnešní hry přitom může být 3 GB paměti nedostatečná kapacita a 6 GB by už bylo zbytečně moc, což by se také odrazilo na ceně. Kapacita 4 GB je tedy pro dnešní mainstream ideální.

Zdroj:

Videocardz


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama