Nedávno představená karta AMD Radeon R9 380X s čipem Antigua, stejně jako její předchůdkyně s čipem Tonga, využívá 256bitové paměťové rozhraní, ovšem nemusela by. Má totiž k dispozici 384 bitů, ale ty se AMD rozhodlo nevyužít.
Leckoho překvapilo, že když v minulém roce dorazila karta Radeon R9 285 s GPU Tonga jako přímý nástupce Tahiti, využila pouze 256bitové paměťové rozhraní, ačkoliv Radeon R9 280(X) mají 384bitové a lepší karty jako R9 290(X) mají dokonce 512bitové. Kvůli tomu má R9 285 paměťovou datovou propustnost pouze 176 GB/s, s čímž si díky architektuře GCN 1.2 dokáže ale lépe poradit než takový Radeon R9 280 s propustností 240 GB/s.
AMD confirms 384-bit bus available on Tonga, just not enabled on any product, including 380X. Didn't find a perfect perf/$ slot.
— Ryan Shrout (@ryanshrout) 4. Prosinec 2015
Když se podíváme na aktuální generaci karet, pak nástupcem karty R9 285 je R9 380 s čipem Antigua Pro (to je ale jen přeznačená Tonga), přičemž zbrusu nový Radeon R9 380X (Antigua XT) přišel s plným počtem shaderů, které tento čip dokáže nabídnout. Obě tyto karty ale stále využívají 256bitové rozhraní, ačkoliv nyní bylo potvrzeno samotným šéfem AMD Radeon Group, Rajou Kodurim, že Tonga i Antigua mají k dispozici 384bitové rozhraní. AMD se ale rozhodlo tuto plnou šířku nevyužít. Proč? 
| Tahiti | Tonga | |
Na trhu od  | prosince 2011  | září 2014  | 
Architektura  | GCN 1.0  | GCN 1.2  | 
Výrobní proces  | 28nm  | 28nm  | 
Počet tranzistorů  | 4,3 mld  | 5 mld  | 
Velikost čipu (mm2)  | 365  | 359  | 
Počet Compute Unit  | 32  | 32  | 
Stream procesory  | 2048  | 2048  | 
TMU  | 128  | 128  | 
ROP  | 32  | 32  | 
Paměťové rozhraní  | 384bit  | až 384bit  | 
Můžeme se jen dohadovat, jaký je hlavní důvod toho, že AMD nevyužila u karet s Tonga a Antigua plnou šířku sběrnice. Důvody mohou být především dva. Jednak AMD možná nechtělo, aby takové karty svým výkonem ohrožovaly výše postavené Radeony, a tak jim raději trošku přištřihlo křídla. A pak je tu fakt, že využití 384bitové sběrnice by znamenalo, že by se firma nemohla rozhodovat mezi 2 GB a 4 GB paměti, ale mezi 3 GB a 6 GB, což vyplývá z paměťové architektury. Pro dnešní hry přitom může být 3 GB paměti nedostatečná kapacita a 6 GB by už bylo zbytečně moc, což by se také odrazilo na ceně. Kapacita 4 GB je tedy pro dnešní mainstream ideální.
Zdroj: