Dnes bylo potvrzeno, že AMD v příštím roce nabídne podporu FreeSync i na rozhraní HDMI. Nyní se zaměříme na další novinky, mezi něž patří nová verze rozhraní DisplayPort a také vylepšené HDR na chystaných Radeonech.
AMD obvykle nemluví o svých chystaných kartách v detailech do té doby, než je připraveno je vypustit na trh. Nicméně nově zformovaná divize Radeon Technologies Group vedená Rajou Kodurim asi věci vidí jinak, a tak se rozhodla podělit se o některé podrobnosti již nyní, kdy do vypuštění nové generace Radeonů zbývá více než půl roku. AMD také potřebuje být více vidět a vzbudit v uživatelích zájem o chystané technologie a produkty, s jejichž pomocí si bude chtít vylepšit svou nezáviděníhodnou finanční situaci.
Budeme tedy mluvit o nových technologiích týkajících se obrazových rozhraní a samotného zobrazení herních scén. V prvé řadě tak jde o podporu moderních obrazových rozhraní HDMI 2.0, čímž AMD dohoní konkurenci, přičemž k dispozici bude rovnou
HDMI 2.0a
. Tato verze přidává podporu pro HDR video. Vedle toho tu máme novou verzi
DisplayPort 1.3
, která přinese podporu HBR3, čili High Bit Rate 3. Jde tedy především o vyšší propustnost tohoto rozhraní, a to konkrétně 32,4 Gb/s, čili 8,1 Gb/s na linku. Pro porovnání, verze DisplayPort 1.2 dosahuje propustnosti 5,4 Gb/s na linku a jak je uvedeno v prezentaci, HBR3 je oproti HDMI 2.0 o 80 % rychlejší. Zapotřebí přitom nebudou žádné nové konektory či kabely.
| Standard | Max. rozlišení (RGB/4:4:4, 60Hz) | Max. rozlišení (4:2:0, 60Hz) |
| DisplayPort 1.1 (HBR1) | 2560x1600 | N/A |
| DisplayPort 1.2 (HBR2) | 3840x2160 | N/A |
| DisplayPort 1.3 (HBR3) | 5120x2880 | 7680x4320 |
To znamená, že se vzorkováním 4:4:4 bude podporováno i rozlišení 5K při 60 Hz, nebo až 8K se vzorkováním 4:2:0. Očekává se také nástup nové generace displejů a monitorů, takže se možná objeví také Ultra HD panely schopné dosáhnout obnovovací frekvence 120 Hz, nebo také až 240Hz panely s rozlišením Full HD či WQHD. Monitory s Ultra HD budou moci také na 60 Hz nabídnout lepší než osmibitové barvy, což je nutné pro ideální implementaci HDR. Dosud to bylo s DP1.2 možné jen s využitím dvou kabelů.
AMD by přitom mělo nasadit novou verzi DisplayPortu jako první a právě toto rozhraní se má stát základem pro další kouzla s HDR, využití LFC (Low Fremerate Compensation) na panelech s rozlišením 4K/Ultra HD a 120 Hz a také rozšiřování technologie FreeSync. Důležité je také nasazení rozhraní HDMI 2.0 a jeho
, neboť právě HDMI je přeci jen rozšířenější než DisplayPort. Tady ale AMD bude jen dohánět konkurenční karty NVIDIA založené na druhé generaci Maxwell, které v té době budou již pomalu dva roky staré.
No a pak tu máme vylepšené
HDR (High Dynamic Range)
, v jehož případě AMD slibuje, že hra pak bude ve Full HD s HDR vypadat lépe než v Ultra HD s SDR. Počítá se s jeho implementací do nové generace Radeonů, ale také aktuální Radeon 300 a příslušné monitory se mají na trh dostat v druhé polovině příštího roku.
PC hry nabízí HDR v různých podobách už téměř deset let, ovšem teprve nedávno se toto téma začalo vážněji řešit. Jde o to, aby byl našim očím nabídnut obraz, který bude odpovídat jejich schopnostem, takže jde o větší rozsah jasu a větší barevný prostor. Displeje s jasem do 300 či 350 cd/m
2
tak nestačí, stejně jako jejich schopnost pokrýt barevný prostor nebo vůbec způsob kódování obrazu, takže dosavadní pokusy o HDR přinášely spíše přepálené barvy, kde se ztratí jakékoliv detaily.
Nejen AMD musí tedy přijít s celou řadou nových technologií, aby HDR na PC konečně pořádně fungovalo, a musí se tedy zapojit především výrobci monitorů a panelů. Ty musí nabídnout nebývale vysoký kontrast, jas a pokrytí barevného prostoru. Může se využít kontrolované podsvícení různých částí obrazu (Local Dimming), či ještě lépe panely typu OLED, které by byly pro takové monitory asi nejlepší.
Z hlediska barevného prostoru je nedostačující klasický sRGB, takže AMD pokukuje po lepších, jako je AdobeRGB a ještě lépe BT.2020, s nímž se počítá pro 4K Blu-ray.
Jde tedy o běh na dlouhou trať a pokud se má v budoucnu začít využívat BT.2020, bude nutné změnit také hloubku barev a namísto 8bitové využít alespoň 10bitovou, aby se počet odstínů každé základní barvy zvýšil na 1024, a celkově tedy byla pokryta více než miliarda odstínů. Dobrá zpráva ale je, že 10bitové zpracování barev už na PC není nic výjimečného a podporuje ho už aktuální generace Radeonů, které ovšem kvůli omezené propustnosti rozhraní DisplayPort 1.2 nezvládnou s jedním kabelem kombinaci Ultra HD, 60 Hz a HDR a rovněž nepodporují standard HDCP 2.2, který je vyžadován pro přehrávání obsahu v 4K s HDR. To vše zvládnou tedy až nové karty s DisplayPort 1.3.
Vedle nových karet nám má tedy příští rok přinést i nové zajímavé monitory, na nichž by konečně vynikly možnosti vysokého dynamického rozsahu.
Zdroj: