Galerie 2
Autonomní auto se učilo samo závodit a driftovat
Aktualita Robotika, AI

Autonomní auto se učilo samo závodit a driftovat

Milan Šurkala

Milan Šurkala

1

Obvykle jsou to výrobci aut, kteří učí autonomní auta řídit. Jsou ale i taková auta, která se učí řídit sama. Projekt AutoRally je malé auto vědců z Georgia Tech, které se samo učí řídit co nejrychleji po závodní testovací dráze.

Reklama

Vědecký výzkum může být někdy docela zábava. Výzkumníci na Georgia Tech totiž pracují na robotu

AutoRally

, což je malé metrové auto, které se samo učí řídit a zatáčet nejen tak, aby danou dráhu projelo, ale aby ji projelo co nejrychleji. Samo se tak naučilo i driftovat. Auto totiž prozkoumá 2560 různých teoretických průjezdů tratě a následně vypočítá vážený průměr získaných výsledků tak, aby byl praktický průjezd co nejlepší. V každém okamžiku (60krát za sekundu) si vypočítá jízdu na další 2,5 sekundy.

Autonomní auto se učilo samo závodit a driftovat

Operátor nicméně musí s autem projet prvních pár kol, aby jej naučil pár základních pohybů. Všechny další schopnosti se auto naučí samo pomocí svého algoritmu. Pokud se stane něco negativního, může se z toho poučit pro příště a optimalizovat své další chování. Příště by tak mělo lépe zvládat kritické situace, což se může hodit i u reálných autonomních aut. Ta jsou dobře natrénována zejména na ideální situace a typické problémy, nicméně těžko říci, co se stane, když dojde k nějaké opravdu neočekávané situaci.

AutoRally je auto s rozměry 1,0 metru na délku, 0,6 metru na šířku a vysoké je 40 cm. Váží 21 kilogramů a může jet rychlostí až 27 m/s (tj. okolo 97 km/h). Základem je RC truck v měřítku 1:5, který byl náležitě modifikován a v konstrukci jsou i součástky vyrobené 3D tiskem. Pro pohon auta slouží dvojice 6500mAh baterií. Pokud jde o samotné algoritmy, ty běží na velmi výkonném PC formátu Mini-ITX. Ten má procesor Core-i7 Skylake, 32 GB DDR4 RAM, 512GB m.2 SSD, 1TB SATA3 SSD, NVIDIA GeForce GTX 750Ti GPU a Wi-Fi. O napájení se stará 11000mAh baterie.



Jak je vidět na videu, auto je opravdu dost rychlé, ale také se mu podařilo párkrát havarovat. Autoři hovoří o tom, že většinou šlo o problém pádu aplikace nebo neschopnosti se přizpůsobit změněnému terénu.

Zdroj: ieee.org, autorally.github.io, extrahw.com


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama