Elektronika se do automobilů dostává čím dál tím více a postupně nahrazuje řidiče. Posledním počinem je nákladní auto Freightliner Inspiration Truck, které se umí samo řídit a v Nevadě jako první náklaďák dostalo i registrační značky.
Počátkem letošního roku jsme se na stránkách SHW věnovali
. Uplynulo pár měsíců a máme zde nejnovější počin z této kategorie z dílen automobilky Freightliner, která patří do koncernu Daimler. Tímto dílem je nové nákladní auto
Freightliner Inspiration Truck
, který je prvním legálním nákladním autem, jež se může samo řídit. Dostalo totiž platnou registrační značku státu Nevada pro autonomně řízená vozidla. Připomeňme, že tyto značky už mají i např. auta od Googlu.
Auto je nicméně stejně jako to od Googlu stále vedeno na úrovni
NHTSA Level 3
, což je druhá nejvyšší úroveň. Ta tedy dovoluje autonomní řízení, ale vyžaduje přítomnost řidiče a schopnost předat mu řízení v rozumně krátkém čase. Podle Daimleru, 90 % nehod nákladních aut mají na svědomí řidiči a jejich únava v tom hraje roli zhruba osmině případů. Autonomní řízení by chtělo těmto nehodám zabránit, ostatně výrobce hovoří o tom, že řidiči při zapnutém systému autonomního řízení vykazovali o 25 % nižší ospalost. Nicméně třetí úroveň autonomního řízení i nadále nechává zodpovědnost na řidiči, takže každá případná nehoda je jeho problém.
K udržení na silnici využívá systém radaru, stereoskopických kamer a několika dalších senzorů. Kdy se objeví první auta s NHTSA Level 4 nevyžadujících dozor řidiče, zatím ale můžeme jen odhadovat.
Zdroj:
,