Galerie 2
Epic Store vs. Steam: špatný a horší?
Aktualita Grafiky a hry Hry a technologie Valve Epic Games

Epic Store vs. Steam: špatný a horší?

Jan Vítek

Jan Vítek

39

Nástup obchodu Epic Games Store vyvolal vášně a z mnoha hráčů se najednou stali velcí zastánci Steamu, kteří jej vidí jako tradiční platformu v ohrožení ošklivých Epiců rozhazujících peníze vydělané díky Fortnite. O souboj hodných a zlých však nejde.

Reklama

Je třeba si připomenout, že začátky platformy Steam byly také neslavné a firma Valve používala značně nepopulární kroky k tomu, aby k ní hráče přitáhla. Steam byl spuštěn nejdříve jako platforma čistě pro hry od Valve a hráči ve své době mohutně odsuzovali, že jsme ji museli využít k tomu, abychom si mohli zahrát Half-Life 2. Stejné to bylo při vypuštění Counter-Strike 1.6 a mnoho hráčů tehdy odmítalo kvůli tomu opustit verzi 1.5, ale neměli šanci, když Valve prostě vypnuli její servery.

Epic Store vs. Steam: špatný a horší?

Přesně to je třeba si připomenout ve světle kritiky firmy Epic Games kvůli tomu, co využívá ke svému růstu. Jde jí samozřejmě o to samé, o co šlo i firmě Valve, a sice přitáhnout ke své platformě co nejvíce lidí, přičemž použité praktiky zákonitě musí být odlišné, než v roce 2003, kdy Steam protahoval cestu. A když se nad tím zamyslíme, Epic to nedělá zrovna špatně.

Však tu máme každých pár týdnů zajímavou hru zdarma (nyní The Witness, chystá se Transistor) a na druhé straně vývojáři se mohou těšit z vyššího podílu z prodeje her, díky čemuž sami získají více peněz na další vývoj a z toho zase mohou těžit opět samotní hráči. O tom ostatně mluví i bývalý zaměstnanec firmy Valve, dle nějž je 30 % z prodeje v dnešní době už příliš a Valve si díky tomu zvykla na pohádkové příjmy a pokřivilo to její firemní kulturu. 

Námitky proti obchodu Epic jsou především ty, že jsme pomocí exkluzivit nuceni využívat další platformu, která nenabízí v podstatě nic nad rámec prodeje a provozu her. Není tu sociální rozměr jako fóra, sdílení herních profilů, trh či streaming, nejsou tu achievementy, předběžný přístup, ukládání pozic do cloudu a ani možnost hrát hry offline. Jde prostě o nový obchod, který se teprve rozvíjí. Už nyní je ale jasné, že se nevydá cestou Steamu, ale bude si hledat vlastní a my bychom ostatně ani po firmě Epic neměli chtít, aby vytvořila Steam číslo dvě. 

Mnoho toho bylo už napsáno o systémech Steam Direct či Greenlight, jimiž se Valve snažili ukočírovat příval her. Nic z toho nefungovalo, a tak byl po Greenlight zrušen i nástupnický Direct a Valve téměř přestali kontrolovat, jaké hry se na jejich platformě prodávají. V předchozím roce se tak na Steamu objevilo přes devět tisíc nových titulů, čili v průměru 25 denně. V takové džungli není možné se pořádně vyznat, takže hráči si mohou stěžovat na podvodné tituly a chabé nástroje pro filtraci her a poctiví vývojáři zase na to, že nemají moc šancí, jak hráče zaujmout. V takovém případě jde spíše než o kvalitu o štěstí a pokud bude přístup firmy Epic Games více autoritářský, může to světu PC her i prospět. 

Lze očekávat, že Epic Games budou hledat takové mechanismy, díky nimž by se mohli vyhnout fenoménům jako Steam bombing nebo zneužívání seznamů očekávaných her. Právě proto lze nyní možná i ocenit, že je tento obchod dosud tak jednoduchý a vývojáři očividně nespěchají s tím, aby začal košatět. 


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama