Loot boxy už dávno nejsou takové téma jako před rokem, kdy herní společnosti ještě zkoušely limity toho, co jejich zákazníci dokáží vydržet. Pohár přetekl s novým Battlefrontem II a pak už se situace uklidnila. Nyní ale přichází Federal Trade Commission.
Federální obchodní komise má dohled nad firmami a hlídá je pro případnou nekalou soutěž, takže do jejího záběru mohou patřit také loot boxy ve hrách. Ty byly kritizované jako forma hazardu, která je k dispozici i pro nezletilé a samotným hráčům šlo spíše o to, že umožňují získávat značné výhody ve hře, pokud jsme ochotni platit a že herní firmy jako EA tvoří mechanismy svých titulů tak, aby byli hráči k dalšímu placení značně motivováni.
Nyní se FTC konečně chystá spustit vyšetřování těchto praktik, čili loot boxů v počítačových hrách. Americká komise je tak poněkud pozadu za orgány jiných zemí, jako je Belgine nebo Nizozemí. Například v Belgii už byly loot boxy zákonem označeny za hazard a poté byla společnost Electronic Arts pohnána k soudu.
FTC nyní bude konat na základě oficiálního požadavku senátorky Maggie Hassan, který byl vznesen na zasedání podvýboru Senate Commerce, Science, and Transportation. Senátorka k tomu pronesla, že "loot boxy jsou nyní v herním průmyslu zabydleny a přítomny všude možně od mobilních her pro příležitostné hráče po tituly s obrovskými rozpočty". Co ale FTC konkrétního bude dělat, to se zatím nedozvíme, protože její předseda Joe Simons na požadavek senátorky odpověděl, jen lakonické "ano".
Vypočítala také, že loot boxy budou v roce 2022 představovat 50 miliardový (USD) trh, pokud se ovšem nepřistoupí k nějaké formě regulace. V dovětku pak v podstatě přiznala, že to nemusí být tak jednoduché, ostatně jde o velkou sumu a ESA (Entertainment Software Association) se už očividně snaží bagatelizovat problémy spojené s loot boxy. Ostatně zástupce ESA nedávno řekl serveru Polygon, že "loot boxy jsou jedním ze způsobů, kterým si lidé mohou zlepšit zážitek ze hry" a že rozhodně nejde o hazard, protože získané věci prý nemají žádnou hodnotu a jsou zcela volitelné.
Osobně bych řekl, že si milý zástupce ESA nevidí do pusinky. Zaprvé, herní společnosti v minulém roce pilně pracovaly na tom, aby loot boxy ve hrách nebyly zas tak volitelné, čili aby nenabízely jen kosmetické věci a až prudká reakce herní komunity ukázala, že tudy cesta nevede. Mluvíme samozřejmě o konceptu Pay2Win, čili plať, abys měl šanci na výhru. A potom, jde o celý koncept loot boxů, který se vkrádá do her a pochopitelně je celé pozměňuje, a to čistě za účelem generovat zisk tím, že se bude útočit právě na touhu vyhrávat, čili získat něco do velké míry náhodou a bez většího úsilí. O čem jiném je gambling?