Server Hexus.net postavil proti sobě tři karty různých generací, ale stejné třídy. Vyzkoušel tak v jednom testu karty NVIDIDA GeForce GTX 1660 Ti, GTX 1060 a GTX 960. Jak se všechny ukáží v moderních hrách?
Testované karty skutečně typově patří do střední třídy, ovšem její cena se postupně zvyšovala, jak můžete vidět v přiložené tabulce, a to ze 199 na 279 USD. Osobně ale v testu vidím spíše jiný problém, a sice ten, že byla využita GTX 960 se 2 GB a ne se 4 GB paměti. Právě 2 GB videopaměti je pro dnešní hry už málo, takže pro ně může jít o úzké hrdlo nehledě na skutečný výkon GPU. Nicméně i tak má smysl se na tento test podívat, však 2GB GTX 960 má jistě ve svém počítači nejeden uživatel a ten tak alespoň uvidí, o co přichází i vinou malé kapacity paměti.
GeForce GTX 1660 Ti vs. GTX 1060 vs. GTX 960 |
|||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GPU |
GTX 1660 Ti |
GTX 1060 |
GTX 960 |
||||||
| Nástup na trh |
únor 2019 |
červenec 2016 |
leden 2015 |
||||||
| GPU |
TU116 |
GP106 |
GM206 |
||||||
| Architektura |
Turing |
Pascal |
Maxwell |
||||||
| Proces (nm) |
12 |
16 |
28 |
||||||
| Počet tranzistorů (mld) |
6,6 |
4,4 |
2,9 |
||||||
| Velikost čipu (mm²) |
284 |
200 |
227 |
||||||
| Základní takt (MHz) |
1500 |
1506 |
1126 |
||||||
| Turbo (MHz) |
1770 |
1708 |
1780 |
||||||
| Shadery |
1536 |
1280 |
1024 |
||||||
| GFLOPS |
5437 |
3855 |
2416 |
||||||
| Kapacita paměti |
6GB |
6GB |
2GB |
||||||
| Rozhraní |
192-bit |
192-bit |
128-bit |
||||||
| Typ pamětí |
GDDR6 |
GDDR5 |
GDDR5 |
||||||
| Takt pamětí |
12Gbps |
8Gbps |
7Gbps |
||||||
| Propustnost |
288 |
192 |
112 |
||||||
| Rasterizační jednotky |
48 |
48 |
32 |
||||||
| Texturovací jednotky |
96 |
80 |
64 |
||||||
| Přídavné napájení |
8-pin |
6-pin |
6-pin |
||||||
| TDP (watty) |
120 |
120 |
120 |
||||||
| Doporučená cena |
$279 |
$249 |
$199 |
||||||
Co se týče hrubého výkonu, pak ten od doby GTX 960 vzrostl na více než dvojnásobek (přesněji 2,25x) a s tím můžeme operovat. Hned v prvním herním testu přitom máme toto:
Zatímco rozdíl v FPS mezi GTX 1060 a GTX 1660 Ti odpovídá i rozdílu ve výkonu udávaném v GFLOPS, tak pro GTX 960 to neplatí, ani kdyby se rozkrájela. To jednoznačně ukazuje na problém s nedostatkem paměti. Podobné je to v titulech Civilization VI, Forza Motorsport/Horizon 4, ale třeba ve Far Cry 5 nebo Gears of War 4 už to je daleko lepší. GeForce GTX 1060 vybavená 6 GB paměti žádné problémy s jejím nedostatkem pochopitelně nemá, však i GTX 1660 Ti má stejnou kapacitu.
Podívejme se ještě na nové Metro Exodus, které u všech karet ukázalo velice silné propady minimálních FPS (nastavení high). Pro GTX 960 je tento titul už příliš velkou zátěží a FPS se propadají na úroveň slideshow.
Na Hexus se pak ještě věnují tématu spotřeby, teplot a hlučnosti, přičemž spotřeba s rostoucím výkonem roste rovněž, i když jde o 28nm, 16nm a 12nm čipy, čili zlepšující se výrobní technologie. Teploty a hlučnost nelze vztahovat ke všem kartám s danými čipy, ale pouze ke konkrétním testovaným modelům, takže těch si ani všímat nebudeme.
Závěrem je, že 2GB verze GTX 960 je pro moderní hry už opravdu málo a drtivá většina z nich bude mít nehratelné FPS. Pokud jde o 4GB verzi, která testována nebyla, mělo by to být logicky daleko lepší, jako právě v případě Far Cry 5, kdy to bylo ještě hratelných 30 až 40 FPS. Pro 60 FPS to ale bude chtít už GTX 1060, ale to není žádná novinka.