Server Hexus.net postavil proti sobě tři karty různých generací, ale stejné třídy. Vyzkoušel tak v jednom testu karty NVIDIDA GeForce GTX 1660 Ti, GTX 1060 a GTX 960. Jak se všechny ukáží v moderních hrách?
Testované karty skutečně typově patří do střední třídy, ovšem její cena se postupně zvyšovala, jak můžete vidět v přiložené tabulce, a to ze 199 na 279 USD. Osobně ale v testu vidím spíše jiný problém, a sice ten, že byla využita GTX 960 se 2 GB a ne se 4 GB paměti. Právě 2 GB videopaměti je pro dnešní hry už málo, takže pro ně může jít o úzké hrdlo nehledě na skutečný výkon GPU. Nicméně i tak má smysl se na tento test podívat, však 2GB GTX 960 má jistě ve svém počítači nejeden uživatel a ten tak alespoň uvidí, o co přichází i vinou malé kapacity paměti.
	
GeForce GTX 1660 Ti vs. GTX 1060 vs. GTX 960 | 
|||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GPU | 
 GTX 1660 Ti  | 
 GTX 1060  | 
 GTX 960  | 
||||||
| Nástup na trh | 
 únor 2019  | 
 červenec 2016  | 
 leden 2015  | 
||||||
| GPU | 
 TU116  | 
 GP106  | 
 GM206  | 
||||||
| Architektura | 
 Turing  | 
 Pascal  | 
 Maxwell  | 
||||||
| Proces (nm) | 
 12  | 
 16  | 
 28  | 
||||||
| Počet tranzistorů (mld) | 
 6,6  | 
 4,4  | 
 2,9  | 
||||||
| Velikost čipu (mm²) | 
 284  | 
 200  | 
 227  | 
||||||
| Základní takt (MHz) | 
 1500  | 
 1506  | 
 1126  | 
||||||
| Turbo (MHz) | 
 1770  | 
 1708  | 
 1780  | 
||||||
| Shadery | 
 1536  | 
 1280  | 
 1024  | 
||||||
| GFLOPS | 
 5437  | 
 3855  | 
 2416  | 
||||||
| Kapacita paměti | 
 6GB  | 
 6GB  | 
 2GB  | 
||||||
| Rozhraní | 
 192-bit  | 
 192-bit  | 
 128-bit  | 
||||||
| Typ pamětí | 
 GDDR6  | 
 GDDR5  | 
 GDDR5  | 
||||||
| Takt pamětí | 
 12Gbps  | 
 8Gbps  | 
 7Gbps  | 
||||||
| Propustnost | 
 288  | 
 192  | 
 112  | 
||||||
| Rasterizační jednotky | 
 48  | 
 48  | 
 32  | 
||||||
| Texturovací jednotky | 
 96  | 
 80  | 
 64  | 
||||||
| Přídavné napájení | 
 8-pin  | 
 6-pin  | 
 6-pin  | 
||||||
| TDP (watty) | 
 120  | 
 120  | 
 120  | 
||||||
| Doporučená cena | 
 $279  | 
 $249  | 
 $199  | 
||||||
Co se týče hrubého výkonu, pak ten od doby GTX 960 vzrostl na více než dvojnásobek (přesněji 2,25x) a s tím můžeme operovat. Hned v prvním herním testu přitom máme toto:
	Zatímco rozdíl v FPS mezi GTX 1060 a GTX 1660 Ti odpovídá i rozdílu ve výkonu udávaném v GFLOPS, tak pro GTX 960 to neplatí, ani kdyby se rozkrájela. To jednoznačně ukazuje na problém s nedostatkem paměti. Podobné je to v titulech Civilization VI, Forza Motorsport/Horizon 4, ale třeba ve Far Cry 5 nebo Gears of War 4 už to je daleko lepší. GeForce GTX 1060 vybavená 6 GB paměti žádné problémy s jejím nedostatkem pochopitelně nemá, však i GTX 1660 Ti má stejnou kapacitu.
	Podívejme se ještě na nové Metro Exodus, které u všech karet ukázalo velice silné propady minimálních FPS (nastavení high). Pro GTX 960 je tento titul už příliš velkou zátěží a FPS se propadají na úroveň slideshow.
	Na Hexus se pak ještě věnují tématu spotřeby, teplot a hlučnosti, přičemž spotřeba s rostoucím výkonem roste rovněž, i když jde o 28nm, 16nm a 12nm čipy, čili zlepšující se výrobní technologie. Teploty a hlučnost nelze vztahovat ke všem kartám s danými čipy, ale pouze ke konkrétním testovaným modelům, takže těch si ani všímat nebudeme.
Závěrem je, že 2GB verze GTX 960 je pro moderní hry už opravdu málo a drtivá většina z nich bude mít nehratelné FPS. Pokud jde o 4GB verzi, která testována nebyla, mělo by to být logicky daleko lepší, jako právě v případě Far Cry 5, kdy to bylo ještě hratelných 30 až 40 FPS. Pro 60 FPS to ale bude chtít už GTX 1060, ale to není žádná novinka.