Galerie 3
Microsoft ponořil servery do vroucí kapaliny, chlazení je to efektivní
Aktualita Ostatní Chlazení a skříně Microsoft

Microsoft ponořil servery do vroucí kapaliny, chlazení je to efektivní

Jan Vítek

Jan Vítek

29

Microsoft už úspěšně vyzkoušel provoz serverů v uzavřeném kontejneru na mořském dně, kde je jejich správa ovšem poněkud složitější, přičemž jeho nový systém chlazení je v tomto ohledu mnohem lepší a také se týká ponorného chlazení.

Reklama

Ponorné chlazení je v poslední době často zkoumaná možnost pro efektivní provoz serverů a pokud ve vztahu s ním mluvíme o vroucí kapalině, pochopitelně nemáme na mysli vodu, i když samozřejmě existují i komponenty, jejichž provoz by dokázal právě i vodu přivést k varu. 

Microsoft ponořil servery do vroucí kapaliny, chlazení je to efektivní

Microsoft se rozhodl vyzkoušet provoz svých serverů v datovém centru s využitím dvoufázového ponorného chlazení, což jsou v praxi velké nádoby připomínající pultové mrazáky. Naplněny jsou speciální tekutinou od firmy 3M, jejíž bod varu se pohybuje na 50 °C. To je zcela běžná provozní teplota počítačových komponent, čili ty předávají svou tepelnou energii všudypřítomné tekutině, jež po dosažení potřebné teploty začne vřít, a tím se i rapidně vypařuje. 

Microsoft ponořil servery do vroucí kapaliny, chlazení je to efektivní

Vypařená kapalina pak kondenzuje chlazené části kontejneru, aby se pak mohla opět vrátit do nádrže. Dle toho jde právě o dvoufázové chlazení s odkazem na dvě skupenství chladicího média v uzavřeném systému. 

Dle Marcuse Fontoury (CVP a Chief Architect of Azure, Microsoft) je takový kompaktní chladicí systém velice efektivní a minimalizuje energetické ztráty. Nicméně právě podmořský projekt Natick může být ještě efektivnější, neboť v jeho případě je teplo odváděno prostě do moře, ale jak už bylo řečeno, přístup k takovému hardwaru je mnohem složitější a nestačí jen počkat, až systém trošku vychladne a zvednout víko. 


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama