Galerie 3
MPEG 1/2 – jak to funguje
Článek Ostatní Foto a video

MPEG 1/2 – jak to funguje

Emil Pavelka

Kodeky pro převod do formátu MPEG 1/2 mívají možnost různých nastavení. Abychom se v tom trochu zorientovali, podíváme se, jak v zásadě fungují.

Reklama

Kodeky pro převod do formátu MPEG 1/2 mívají možnost různých nastavení. Abychom se v tom trochu zorientovali, podíváme se, jak v zásadě fungují.

U MPEGu jde v podstatě o jakousi lepší adaptaci principů používaných JPEGem, počítající s tím, že po sobě jdoucí snímky, nesou spoustu informací společných se svými předchůdci i následovníky.

MPEG 1/2 – jak to funguje

Nekomprimuje se zde a neukládá tedy každý snímek zvlášť, ale pracuje se se skupinami snímků. Tyto skupiny jsou tvořeny třemi druhy snímků. Jde o snímky I

(intra)

a

PB

(non intra)

. Jimi tvořené skupiny nesou označení GOP

(group of pictures).

Strukturu takového GOPu si můžete prohlédnout na obrázku vlevo.



I

(intra pictures) jsou komprimovány podobně jako JPEG, s možností komprimovat různé části obrazu, různým stupněm komprese. Jsou to kompletní obrázky. Snímek se rozdělí do makrobloků o počtu 16x16 jasových bodů

(8x8 barvonosných bodů)

. Tyto makrobloky slouží k zachycení a kódování změn mezi snímky.

MPEG 1/2 – jak to funguje

Makrobloky se dále dělí na čtyři bloky o počtu 8x8 jasových bodů. Ty se zpracovávají pomocí DCT

(diskrétní kosinovou transformací)

s využitím kvantizačních tabulek, které jsou zvlášť určené pro I snímky a zvlášť pro P a B snímky. Jak takové tabulky vypadají můžete vidět na obrázku

(tabulky bývají navrženy pro kvalitu cca 75% a přepočítávají se podle požadovaného stupně komprese)

.



P (predicted pictures)

jsou kódovány s ohledem na předcházející I nebo P snímek. Používají pohybovou kompenzaci

(motion compensation)

k odstranění časové redundance mezi snímky. Pracují na úrovni makrobloků.

B

(bidirectional pictures) se od P snímků liší tím, že jsou kódovány s ohledem na dva nejbližší I nebo P snímky. Abychom zrekonstruovali B snímek, musíme tedy nejdříve znát nejbližší předcházející a následující I nebo P snímky. Z tohoto důvodu se pořadí snímků v datovém toku liší od zobrazovaného pořadí. Z našeho příkladu na obrázku, tak z:

IBBPBBPBBPBBPBBPBBI dostaneme:

IPBBPBBPBBPBBPBBIBB posloupnost.

Z toho jsou patrné značné nároky na paměť, do níž v našem příkladu musíme umísti současně čtyři snímky (IBBP).

Poměr velikosti jednotlivých snímků je v pořadí IPB přibližně 15:5:2. Bezkonkurenčně nejmenší jsou B snímky. Střih je ovšem možný jen v místech I snímků

(pokud nechcete video přepočítávat)

.

GOP může být tvořen i jen samotnými I snímky

(to může být vhodné pro další zpracovávání)

, nebo kombinací I a P snímků.

Při kódování máte někdy možnost nastavit kromě pevného datového toku -CBR

(constant bitrate)

také VBR

(variable bit rate)

nebo CQ

(constant quality)

, které přizpůsobují velikost datového toku aktuálnímu dění na scéně videa.

Známými softwarovými kodeky MPEG videa jsou například LSX od Ligosu, XING, nebo velmi dobrý, volně šiřitelný

TMPGEnc(Tsunami MPEG Encoder)

. Z hardwarových kodeků můžeme zmínit například produkty společnosti

C-Cube(dvě z testovaných karet - Matrox RT2000 a Fast DVnowAV, obsahují dva jejich různé exempláře a budeme se jim u těchto karet věnovat)

.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama