Redaktor serveru techPowerUp si vyzkoušel Project Stream firmy Google, který představuje službu pro streamování počítačových her. Připraveny budou i AAA tituly pro rozlišení 1080p a 60 FPS. Jak to funguje?
Project Stream není dítkem pouze firmy Google, ale také AMD a Ubisoftu. Ostatně Lisa Su se už stačila pochlubit, že tato služba bude založena na hardwaru její firmy (Radeon Pro)a Ubisoft zase poskytne své hry i pro vývoj, takže už je jasné, proč si mohl redaktor z techPowerUp zahrát Assassin's Creed: Odyssey.
Na straně uživatele je zapotřebí především jedna věc, a sice dostatečně dimenzované internetové připojení. Google aktuálně žádá jediné, a sice download s propustností alespoň 25 Mb/s a o uploadu se nezmiňuje, takže ten (i logicky) není důležitý. Kriticky důležitá ale bude odezva, a to prostě čím kratší, tím lepší a také si těžko hru užijeme v případě, kdy nám připojení neustále vypadává, nebo má tendenci z hlediska propustnosti či odezvy kolísat.
Dá se ostatně říci, že technologie pro streamování her je připravena už dlouho a jde právě především o internetové připojení samotných uživatelů a o schopnost firem uspokojit celé masy tak, aby to pro ně mělo smysl. I přes jejich ujištění o tom, jak jsou jejich technologie vyspělé a dokáží poskytovat plynulý obraz a rychlou odezvu, však stále platí a platit bude to, že pokud bude problém na straně našeho poskytovatele internetového připojení, sebelepší technologie streamování s tím nic neudělá.
Ale zpět k samotnému testování. Ještě před ním proběhl v prohlížeči Chrome asi 20sekundový test kvality internetového připojení a pak už v prostředí prohlížeče odstartovala i samotná hra v režimu celé obrazovky, kterou lze opustit pouze podržením klávesy Esc. Nastavení hry odpovídá portu PC verze, ovšem bez možností týkajících se grafiky.
To proto, že systém si kvalitu sám kontroluje a většinou ji má mít nastavenou na vysokou, ale někdy ji v případě potřeby sníží, což má být v aktuální době nezbytné k tomu, aby se mohla udržet vysoká snímkovací frekvence. Osobně by mě ale zklamalo spíše to, že pak ani nelze grafiku osekat o různé otravné postprocessingové efekty, tedy otravné pro mě, jako je motion blur nebo DoF.
Redaktor nejdříve vyzkoušel hrát připojen na svou Wi-Fi, což nepřekvapivě přineslo pouze problémy, a tak raději zapnul Ethernetový kabel. Po 50 hodinách hraní uvádí, že zcela bezproblémových bylo 90 až 95 % této doby, ale to samozřejmě nutně nevypovídá nic o kvalitě samotné služby. Může jít o problém konektivity nebo prostě něco na cestě mezi naším zařízením a serverem a z pohledu uživatele je to v podstatě jedno, když s tím stejně nemůže nic dělat. Sledoval ale také, kolik dat po dobu tohoto hraní stáhnul a skončil zhruba na 70 GB, přičemž celá hra jen tak pro zajímavost představuje 46 GB dat pro stáhnutí z Uplay.
V průběhu oněch 50 hodin také zažil dva případy, kdy hra spadla a z jeho vyjádření není jasné, co mělo být příčinou a několikrát se objevily problémy s připojením. Pak zkusil také svou konektivitu uměle omezit na 20 Mb/s, aby vyzkoušel, zda má onen stanovený limit smysl a může říci, že rozhodně má. Hra začala značně lagovat, a to až o sekundu, takže byla v podstatě nehratelná. To právě může být velký problém pro ty, jejichž připojení sotva splňuje základní požadavek, protože pak už tu nejsou žádné mantinely. Více snímků najdete na techPowerUp.