Galerie 2
Panasonic vyvinul systém AI pro detekci únavy řidiče
Aktualita Ostatní Software Panasonic

Panasonic vyvinul systém AI pro detekci únavy řidiče

Milan Šurkala

Milan Šurkala

Delší jízda autem se projevuje zvýšenou únavou řidiče a vyšším rizikem nehody. Společnost Panasonic proto vyvinula systém, který má za úkol monitorovat stav řidiče a vyhodnotit míru jeho únavy např. pomocí detekce mrkání.

Reklama

Pokud člověk jede delší dobu autem, dříve nebo později jej přepadne únava, zpomalí se reakce a jeho chování na cestě se stává více nebezpečným. Proto v Panasonicu vyvinuli systém do aut, který je schopen bezkontaktně monitorovat řidiče, vyhodnocovat míru jeho únavy. Monitoruje tedy jeho stav a upravuje i některá nastavení auta pro dlouhodobější čilost řidiče. V případě vysoké únavy pak systém dle nastavení může provést další opatření, to už je ale jiné téma.

Panasonic vyvinul systém AI pro detekci únavy řidiče

První část systému spoléhá na klasickou kameru a monitorování tváře. Předně jde o míru a délku mrkání. Unavený člověk totiž mívá lehce přivřené oči a mrknutí jsou delší a méně výrazná než u běžného mrkání čilého člověka (to bývá výrazné a krátké). Protože na univerzitě vyvíjíme velmi podobný systém pro tentýž účel, docela by mě zajímalo, jak dobře jim to funguje a zda např. neměli problém s odlišnými charakteristikami očí Asiatů nebo u osob s brýlemi (např. těmi slunečními, které bývají takřka neřešitelným problémem). Systém umělé inteligence vyhodnocuje i dalších 1800 parametrů včetně výrazu tváře.

Druhá část se pak věnuje tepelným ztrátám lidského těla. Protože lidé při stejné venkovní teplotě bývají různě oblečeni a je jim různě teplo, nelze míru únavy odhadovat od teploty vzduchu v autě (zima a více světla obecně přispívají k čilosti). Lidé sice bývají unaveni, když jim je teplo, ale to jim může být i tehdy, když je v autě zima a jsou navlečeni. Teplota vzduchu v autě tedy není zdaleka směrodatná. Panasonic proto využívá bezkontaktní teploměr Grid-EYE a senzor okolního jasu. Díky tomuto měří tepelné ztráty lidského těla během časového intervalu a tato hodnota dle výzkumu na Chiba University souvisí právě s mírou únavy.

Třetí díl systému pak využívá předchozí a na základě vyhodnoceného stavu únavy upravuje s využitím klimatizace teplotu v autě a míru foukání tak, aby člověku nebylo teplo, ale zároveň jej nechce vystavit diskomfortu příliš nízkou teplotou. Jinak řečeno, měří jeho "pocit chladu", snaží se v autě udržovat optimální nastavení teploty a cirkulace vzduchu, aby se řidič cítil co nejdéle opravdu svěží. Pro každého řidiče tak může ve stejných podmínkách nastavit různé teploty podle toho, jak je citlivý na chlad.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama