Společnost Sakuú přišla s inovativním suchým procesem výroby Li-Ion akumulátorů pomocí 3D tisku. Ten je ekologičtější, baterie také potěší vysokou životností.
Lithiové akumulátory se stále zlepšují a společnosti Sakuú se povedl hodně zajímavý kousek. Místo tradičního mokrého procesu pro výrobu katod totiž využila suchý proces pomocí 3D tisku. Vznikla tím Kavian Manufacturing Platform, která se dá využít pro tisk obou elektrod, tedy katody i anody. Zvládá chemické složeni elektrod NCA, NMC, LFP, u anod umí LTO, grafitovou i křemík-grafitovou. Zároveň by měla být kompatibilní s technologiemi Al-Ion, Na-Ion a pevným elektrolytem (solid-state).
Výhodou aditivního výrobního procesu jsou především v dopadu na životní prostředí. Suchá metoda totiž eliminuje 100 % toxických rozpouštědel a potřebu vody. Zároveň může být továrna o 60 % plošně menší, o 55 % se snižují emise CO2 (takže akumulátor se environmentálně “zaplatí” ještě mnohem rychleji než dnes). Má to smysl i finančně, neboť se o 20 % sníží kapitálové výdaje na stavbu továrny a pořízení jejího vybavení, o 30 % jsou i nižší provozní náklady. To by ve výsledku mohlo znamenat také nižší cenu výsledných článků.
Sakuú otestovalo novou metodu na 1Ah článku s grafitovou anodou a katodou typu NMC811 (resp. NCM811). Nabíjení a vybíjení probíhalo s 1C (tedy tak, aby se nabil/vybil za hodinu, resp. tolik, kolik má akumulátor kWh, s tolika kW by se nabíjel/vybíjel). Zatímco tradiční NMC akumulátory mívají životnost okolo 80 % po 2000 cyklech (jde o hodně zaokrouhlený údaj), testovaný akumulátor vykázal 83 % původní kapacity po 4000 cyklech. Na 90 % spadl někde mezi 1500. až 2000. cyklem.
Pokud by takový akumulátor byl použit v elektromobilu se 400km reálným dojezdem, na 90 % (360 km) by se tak dostal po 650-700 tisíc km. Pokud vezmeme standardní životnost auta 250 tisíc km, což by při 400km dojezdu bylo cca 650 cyklů, tak tam jsme dle grafu na cca 98 % původní kapacity. To by znamenalo snížený dojezd ze 400 na 392 km na konci životnosti auta. Nezodpovězenou otázkou ale je, co by se stalo s životností, kdyby se baterie nenabíjela s 1C, ale vyššími rychlostmi (např. 2C za půl hodiny nebo 3C za 20 minut).