Galerie 4
Švýcarský Sun-Ways chce pokrýt železnice solárními panely
Aktualita Akumulátory, EV

Švýcarský Sun-Ways chce pokrýt železnice solárními panely

Milan Šurkala

Milan Šurkala

23

Obnovitelné zdroje energie jsou velkým tématem a švýcarská společnost Sun-Ways by chtěla uskutečnit myšlenku železnic pokrytých solárními panely. Ve Švýcarsku by se to údajně mohlo postarat o 1 TWh energie ročně.

Reklama

Projektů s obnovitelnými zdroji energie je mnoho, některé dávají smysl více, některé méně. Jednou z myšlenek, kterou neslyšíme poprvé, je pokrytí nevyužité plochy železnic solárními panely. Toho by chtěla docílit švýcarská společnost Sun-Ways. Ta vymyslela systém vzájemně pospojovaných standardních solárních panelů, které by se na železnici instalovaly pomocí speciálních vagónů. Panely by se na pražce pokládaly jako koberec a podle společnosti by se jeden kilometr tratě (což by odpovídalo zhruba 1000 m2 panelů) měl pokrýt panely během několika hodin.

Švýcarský Sun-Ways chce pokrýt železnice solárními panely

Vygenerovaná energie má jít do elektrické sítě, nicméně v budoucnu by se mohla cíleně používat pro vlaky. Sun-Ways věří, že švýcarské železnice, které mají délku 5317 km, by se mohly ročně postarat o 1 TWh solární energie, čímž by pokryly 30 % veškeré energie potřebné pro veřejnou dopravu, resp. 2 % celého Švýcarska. Z celoevropského měřítka společnost hovoří o tom, že EU produkuje 2600 TWh ročně, přičemž Sun-Ways by se tímto systémem mohla postarat až o 56 TWh ročně. Společnost říká, že tento systém by mělo být možné nainstalovat na 50 % železnic po celém světě.

Švýcarský Sun-Ways chce pokrýt železnice solárními panely

První pilotní projekt bude spuštěn už v květnu u vlakové stanice v Buttes na západě země, vyžádá si 400 tisíc švýcarských franků (9,75 mil. Kč). Otázkou je, jak moc se něco takového osvědčí. Objevily se totiž obavy, že projekt sice možná vypadá zajímavě na papíře, ale ve skutečnosti může čelit mnoha problémům, což jsou jistě obavy, které jsou na místě. Jedním strašákem je např. to, že by zde mohly v důsledku vibrací vznikat mikrotrhliny v panelech, odrazy od panelů mohou být nemalým problémem pro strojvedoucí, nežádoucí může být také zvýšená hlučnost, neboť zvuk se bude odrážet od těchto hladkých ploch, zatímco nyní ho do určité míry pohlcuje balast. Zatím nezodpovězenou otázkou je také to, jak bude klesat účinnost panelů se zašpiněním.

Švýcarský Sun-Ways chce pokrýt železnice solárními panely

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama