Galerie 2
Vědci vyvíjejí technologii, která má umožnit vznik 700TB optických disků
Aktualita Storage a RAM Optická média

Vědci vyvíjejí technologii, která má umožnit vznik 700TB optických disků

Milan Šurkala

Milan Šurkala

15

Optickým médiím v domácnostech sice už odzvonilo, to ale nemusí znamenat, že by se nedala použít jinde. Výzkumníci totiž přišli na metodu, jak by na ně mohli uložit až 700 TB dat a vyřešit tak problémy velkých datových úložišť.

Reklama

Doba optických disků CD, DVD i Blu-ray je už za námi. Není to zas tak dávno, co jsme řešili, zda zvítězí formát HD DVD nebo Blu-ray, a dnes už mladá generace pomalu ani neví, že něco jako optické disky existovalo. Vědci na USST (University of Shanghai for Science and Technology), RMIT University a NUS (National University of Singapore) nicméně vyvíjejí metodu, která by optickým diskům mohla opět dát trochu života. Tentokrát by ale nešlo o úložiště pro běžné uživatele. Vědci totiž vidí smysl nové technologie v datových centrech. Tam by měla nabídnout extrémně vysokou kapacitu až 700 TB na jeden jednovrstvý 12cm disk a také nízkou spotřebu. Otázkou nyní je, jak toho vlastně chtějí vědci dosáhnout.

Vědci vyvíjejí technologii, která má umožnit vznik 700TB optických disků

Světlo má poměrně dlouhou vlnovou délku na to, aby se s ním dalo dosahovat vyšších přesností, přičemž tvůrci hovoří o pouhých 50 nm. Vtip je v tom, že místo klasického pulzního laseru využívají lasery s konstantním výkonem, které jsou energeticky úspornější a kompaktnější, jsou zde pak dva lasery. Jeden paprsek má vlnovou délku 980 nm (tvar Gaussovy křivky), druhý pak 808 nm (i když to tak dle nákresu nevypadá) a tvar koblihy, přičemž ruší první paprsek. Když se tyto dva paprsky dají správným způsobem dohromady, jejich výsledným působením může být dosaženo mnohem větší přesnosti. Své má k tomu co říci i samotný disk, který využívá oxidů grafenu. Zda se ale něco takového někdy dostane i z laboratoří do reálného světa, to ukáže až čas.

úvodní ikonka: autor: Sl, CC BY-SA 2.5, přes Wikimedia Commons


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama