Galerie 2
Vyroben byl první funkční prototyp baterie Lithium air
Aktualita Ostatní

Vyroben byl první funkční prototyp baterie Lithium air

Jan Vítek

Jan Vítek

Čas od času se objeví nová technologie týkající se baterií, která slibuje zajímavé vlastnosti a pokrok oproti dnes používaným Li-ion a dalším typům. Nyní se podařilo vyrobit baterie Lithium air, jež se do této doby pohybovaly jen v teoretické rovině.

Reklama

Nedávno se podařil průlom v oblasti

draslíkových baterií

, jejichž výroba byla dlouhých 80 let považována za nemožnou. Netrvalo to ani měsíc a máme tu další novinku, která se týká dosud pouze teoretických baterií Lithium air (Li-air). Tyto baterie pracují na principu oxidace lithia na anodě a redukce kyslíku na katodě a poprvé se o nich začalo mluvit v 70. letech jako o jednom z možných zdrojů energie pro elektrovozy. Vědci se ale o tuto technologii začali více zajímat až s koncem prvního desetiletí nového tisíciletí, a to díky novým materiálům i celkově vyšší propagaci obnovitelných zdrojů energie. Jejich největším potenciálem je velice vysoká měrná energie, tedy poměr kapacity na hmotnost baterie, který je prý srovnatelný s benzinem. To díky tomu, že tyto baterie si berou potřebný kyslík z okolního vzduchu.

Vyroben byl první funkční prototyp baterie Lithium air

Fungující prototyp baterie Li-air se podařilo vyrobit výzkumníkům z univerzity v Cambridge. Jejich baterie dosáhla vysoké energetické hustoty (přesná čísla zveřejněna nebyla), přičemž dle zatím provedených testů je možné tuto baterii dobít více než 2000x. To představuje významný pokrok v této technologii, na němž se může dále stavět. Dle zástupců univerzity se ještě nepodařilo vyřešit všechny překážky, ale dle dosavadních výsledků už lze vidět cestu vedoucí ke konečnému produktu. To ale bude ještě trvat, a to dle odhadů přibližně deset let.

Pokrok v technologii Li-air byl uskutečněn právě díky novým materiálům a konkrétně díky vysoce porézní uhlíkové elektrodě vyrobené z grafenu s různými příměsemi. Máme tu tedy další slibnou technologii týkající se baterií, ale snad se taky dočkáme toho, že bude některá z nich už uvedena na trh a nabídne oproti dnešním Li-ion či Li-pol něco navíc, ať už jde o lepší poměr kapacity a hmotnosti/velikosti, nižší cenu nebo třeba rychlejší nabíjení. Ideálně tedy vše dohromady.

Zdroj:

Cambridge


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama