Články

Elon Musk mění názor, osidlovat se bude nejdřív Měsíc, ne Mars

Elon Musk mění názor, osidlovat se bude nejdřív Měsíc, ne Mars

Společnost SpaceX Elona Muska mění svůj cíl. Opouští se od snahy co nejdřív kolonizovat planetu Mars, nyní se soustředí na náš přirozený satelit, Měsíc.

dnes 12:00
1
Intel 18A je až příliš moderní: zákazníky prý odradil nový přístup k návrhu

Intel 18A je až příliš moderní: zákazníky prý odradil nový přístup k návrhu

Víme, že s procesem Intel 18A společnost u externích zákazníků moc nepochodila. Mluví se ale o tom, že problémem nebyla jeho nedostatečnost, ale naopak pokrokovost.

dnes 09:00
Nvidia údajně chystá něco jako RTX 5090 Ti, zdroje mají být spolehlivé

Nvidia údajně chystá něco jako RTX 5090 Ti, zdroje mají být spolehlivé

Objevila se hodně zvláštní zpráva, že má Nvidia chystat ještě výkonnější kartu, než je GeForce RTX 5090. Navíc má jít o informaci ze spolehlivých zdrojů.

dnes 06:00
9

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
dnes 08:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tomasjerry "Mna by skor zaujimalo, kto pouziva ovladace on microsoftu."

Spousta lidí. Si vzpomeňte na doby Windows 95/98, kdy jste musel pro každý kus HW strkat do PC disketu nebo CD a instalovat ovladač pro každou pitomost. Dneska zapnete nový počítač, nainstaluje se Windows a nemáte-li nějaký exotičtější HW, PC se napoprvé rozjede s veškerým HW připraveným k práci.

"Troska nechapem, aky benefit ma toto mat, nakolko som to zazil ako skvelo funguje automaticka instllacia ovladacov cez windows update (BSOD)."

Tím, že ty specifické ovladače nejsou ani potřeba, když to funguje automaticky přes tiskový protokol?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
dnes 08:02 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Pánové, přijde mi, že jste naprosto nepochopili tento krok Microsoftu. Cílem je přesně to, co chcete. IPP ovladače, které se tímto Microsoft snaží protlačit (tím, že odstaví ty speciální ovladače v3/v4 pro každou tiskárnu zvlášť), jsou právě tím prostředkem, aby nebylo potřeba speciální ovladač pro každou tiskárnu. Takže vůbec nechápu tu kritiku na stranu Microsoftu, když udělal přesně to, co po něm chcete.

Každopádně v aktualitě to bylo napsáno trochu nejasně, tak to upravím.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
včera 20:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 Tak ta auta jezdí v pilotních provozech a např. u Pepsi jsou schopná dosahovat dojezdů přes 700 km na nabití (pokud se to přepočte na 100 %).

https://results-2023.runonless.com/truck/?day=5&depot=pepsico&truck=pepsi_tesla1&units=metric

Tady třeba zvládl 612 km na 78 % baterie, to by vyšlo na 785 km. Jsou tam ale i horší dny (a možná i lepší, nedíval jsem se na každý). Byly i jiné praktické testy, kdy to dalo i přes těch 800 km. Bohužel ale nikdy nevíme, zda je to SR nebo LR verze

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
včera 14:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@casperdeluxe Taky mám pocit, že pokud neprojeví žádnou vůli respektovat témata diskuzí a bude nadále jen spamovat diskuze offtopicem, tak ten ban dostane. On je rozdíl, pokud někdo uráží, nadává, mluví sprostě, posílá odkazy na viditelný spam, to je na ban okamžitě, tohle je na hraně, na které se tu pohybuje více lidí.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
včera 14:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos "Alza je partnerem grunexu ktery provozuje svetHW i PCT :)"

To ano, ale není partnerem SHW. Oslovte si koho chcete, ale mě ne. Pokud v diskuzi řešíme celkový stav GPU, tak nějaká čísla z Alzy jsou Vám k ničemu, protože hovoří o jiném tématu.

"kdyz viditelne nechcete uznat to ze AMD se v retailu dari mnohem lepe nez jsou globalni cisla silne ovlivneny OEM"

Já někdy někde něco takového tvrdil? Co si to zase vymýšlíte? Je to přesně naopak. Právě na tohle Vás celou tu dobu upozorňuji, že je rozdíl retail a OEM, abyste nepletl čísla z retailu na celkovou situaci AMD a Nvidie. Sám jste teď potvrdil to, nač tu celou dobu upozorňuji já Vás.

"Jinak ja se vzdy bavil jenom o cislech z retailu"

To Vám přece nikdo nebere. To, nač Vás upozorňuji, je to, že Vy tato retailová čísla často aplikujete na celou firmu. A to je ten problém. Retailový úspěch AMD Vám nikdo nikdy nebral.

"nikde se onem 8% vysledky ani nepriblizuji"

Zase nechápete, co těch 8 % představuje. AMD mělo vždy cca 10-12% podíl, některé měsíce/čtvrtletí to jde nahoru, některé dolů (třeba těch 6 a 8 %z nedávné doby). Ukazují to finanční výsledky, ale podobná čísla má třeba i statistika Steamu, kde má AMD také cca 11-12 %. Je sice hezké, že má AMD 40-60 % v evropském retailu, to Vám nikdo nebere, ale faktem prostě je, že na trhu GPU má jen něco okolo 10-12% % plus minus pár procent dle aktuálních výkyvů.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
včera 14:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos "AMD nema oko 7-8% rozhodne ne v klasickem Retailu stale si pletete ruzne trhy a davate je dohromady."

Počkat, vždyť tohle právě vytýkám já Vám, že pletete různé trhy dohromady :D

"zkuste uz konecne oslovit alzu z pozice jejich partnera coz PCT a SVETHW"

Alza není partnerem SHW, už jsem Vám to říkal.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
včera 13:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Použil jsem šablonu z minulého článku o GPU, kde to bylo za měsíc, a nepřepsal měsíce. Nyní by měla být v článku opravená varianta.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
včera 11:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Iperitas "3-4% podielu z predajov je brutalny narast, najma ked sa vezme v uvahu ze AMD ma okolo 7-8%."

Nemůžete porovnávat celosvětové prodeje s jedním německým obchodem. Tam, kde má Intel 4 %, má AMD ne 8 %, ale přes 60 %. I to ukazuje, proč jsou ty statistiky zajímavostí pro určitý (v tomto případě velmi lokální) segment trhu, nicméně je vždy potřeba dávat sakra velký pozor na to, co na jejich základě vyvozujeme.

Dávat 4 % Intelu na MF do srovnání s celosvětovými 8 % u AMD je podobná demagogie, jako aplikovat lokálních 60 % u AMD na Mindfactory na celý svět.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
8. 2. 2026 15:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos Proč pořád musíte řešit nějaký offtopic? Já řeším Vaše argumentační fauly v diskuzi:

1, Alza vyhazuje z žebříčku nedostupné karty, tedy nelze si být na jeho základě jistý, že v TOP X ve skutečnosti nebyla nějaká ještě velmi dobře prodávaná karta, která tam není zobrazena kvůli tomu, že se prodávala tak dobře, že byla vykoupena. Zajímavé, jak jste se odklonil od Alzy, když přestala ukazovat dominanci AMD.

2, Přílišná generalizace. Na základě jedné konkrétní karty AMD a jedné konkrétní karty Nvidie tyto závěry aplikujete na celou Nvidii a celé AMD. Buď mluvte konkrétně nebo obecně, ale nemíchejte závěry z jednoho na druhé.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
8. 2. 2026 12:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos "tak ja porovnavam nejlevnejsi model vs nejlevnejsi tak jak to dela vetsina kupujicich"

Jde mi o Váš argumentační faul. Vy si vyberete jeden jediný typ GPU od každého výrobce, a od tohoto typu jeden jediný konkrétní model grafické karty. Jednu kartu Nvidie z 94 a jednu kartu AMD z 42. A na základě srovnání těchto dvou karet vyvozujete závěr pro všechny karty obou výrobců.

"Kdyby lidi na ty vysoky ceny u Nvidie nehledely tak prece nebudou ty 5070Ti v prodejnosti tak moc klesat ne?"

Ale jak víte, že klesají v prodejnosti, když vyprodané karty nejsou v žebříčku? Co když tam nejsou i kvůli tomu, že se kvůli zájmu naopak prodávaly tak dobře, že z něj kvůli díky tomu vzniklé nedostupnosti zmizely?

Jen tak pro info, Nvidia má v Top 8 aktuálně 3 karty a drží 1. i 2. pozici. Na první stránce je GeForce 15krát, zatímco Radeon jen 8krát.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 2. 2026 22:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos Ano, RTX 5070 Ti je jednou z GeForce, které u Nvidie podražily nejvíce, a RX 9070 XT z těch, které podražily nejméně. Nemůžete si ale vybírat "vhodné" modely tak, aby to vyšlo co "nejlépe", a pak to aplikovat na celou značku.

Psal jste "ze od te doby co nvidia brutalne podrazila", ne "ze od te doby co RTX 5070 Ti brutalne podrazila".

Tak buď mluvte o konkrétních modelech, a pak tu uvádějte čísla těch dvou modelů, nebo o celé značce, ale pak musíte mluvit o všech modelech dohromady, ne o jednom vybraném.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 2. 2026 21:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rizecek Jde o další vyšetřování u ASRocku.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 2. 2026 18:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos "ze od te doby co nvidia brutalne podrazila proste z top10 mizi i na alze"

Nvidia brutálně podražila? Asi jste nečetl článek (https://svethardware.cz/article/stav-cen-gpu-v-cr-za-mesic-o-24-vyse-vede-16gb-rtx-5060-ti), ačkoli jste na něj reagoval. AMD zdražilo v průměru o 21 %, Nvidia o 25 %.

"ze prodeje na alze u nvidia grafik viditelne klesaji"

No to právě kvůli tomu, jak jsou ty statistiky na Alze dělány, to výše uvedené nasvědčovat nemusí.

"nvidia si tam pohorsila za posledni tyden o skoro 10% coz je celkem citelny propad behem tak kratke doby na tom se snad shodneme ne?"

Vy chcete něco stavět na jednotýdenním propadu? V situaci, kdy prodeje závisí na tom, jak aktuálně dojdou dodávky, tedy zda je to vůbec dostupné? Týden zpátky bylo téměř nemožné koupit RTX 5060 Ti 16GB, pár dní zpět se najednou po celé republice objevila spousta kusů, které už zase mizí z trhu. Proboha, na tohle potřebujete minimálně tak klouzavý průměr z několika týdnů.

"Jinak co k te alze"

Alza nemá s SHW nic společného.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 2. 2026 13:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@leppard Ano, chybička se vloudila, opravil jsem to. Díky

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 2. 2026 13:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos "tak logicky kdyz se naka karta "vyproda" nebo se prestane vyrabet tak proste z toho zebricku zmizi... to je snad logicky ne"

Je to logické. To ale také znamená, že ten žebříček neodráží prodeje těch karet, jak tvrdíte Vy, protože ty vyprodané karty v něm nejsou :-) A vyprodané karty se co? Prodaly. Vždyť jste teď sám ukázal, že tvrdíte blbosti. Snažíte se hodnotit prodeje karet podle seznamu, který neobsahuje vyprodané (tedy prodané) karty.

"stale to dava mnohem vetsi prehlede o tom jak tento eshop prodava nez naky tydeni zebricek kterej ti toho stejne moc nerekne"

Takže najednou ten žebříček, který tu protlačujete, nám stejně nic moc neřekne? Tak proč ho tedy zmiňujete, když je k ničemu? Nebo si vždy budete zmiňovat jen tu statistiku, která dává trochu lepší čísla?

"jedine co nam "sdeluji" jsou pouze ty aktualni prodejni zebricky, kde nam nikdo neni schopnej sdelit jak to vlastne "sestavuji" coz je proste naprd"

Skvěle. Konečně první pravda, kterou jste řekl. Tak proč se těmi "naprd" žebříčky tak zarputile řídíte, když sám říkáte, že nemají vypovídající hodnotu?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 2. 2026 12:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos A co s tím má co společného čas? Prodané karty, které jsou nedostupné, v něm nejsou, to je ten primární problém.

Proboha, pokud třeba během posledního týdne prodám všech třeba 50 GeForce RTX 5060 Ti, které byly na skladě, a nic mi nezbyde a druhou nejprodávanější kartou bude Radeon RX 9070 XT, kde z 30 kusů na skladě prodám 25, tak žebříček ukáže na prvním místě Radeon (protože ten na skladě ještě je), ačkoli se GeForce prodalo 2krát tolik (a ta tam není, protože už není dostupná). To je tak těžké pochopit?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 2. 2026 11:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos "statstika ukazuje aktualni tydenni prodeje, vzdy tomu tak bylo a vzdy tomu tak bude"

Vy asi nečtete, nechápete nebo nechcete chápat, což je nejpravděpodobnější. Alza v seznamu neuvádí produkty, které jsou vyprodané a nejsou k dostání. Takže v Top 8 je jen 8 nejprodávanějších karet, které se ještě NEvyprodaly. Nic Vám to ale neřekne o těch, které byly ještě úspěšnější, ale už kvůli svému prodejnímu úspěchu nejsou skladem. Takže ta statistika neříká to, co Vy tvrdíte, že říká.

Vezměte si třeba RTX 5060 Ti 16GB. Nedávno přišlo několik karet, ty se až na jeden model všechny vyprodaly a nyní v seznamu nejsou. Jak ale víte, že nebyly úspěšnější, když je Alza nezobrazuje, nicméně víme, že je prodala?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 2. 2026 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jirka-77 Zhruba 400 km nad povrchem země máme plochu asi 550-600 milionů km2, to je 550-600 km2 na jeden satelit. Jenže to jsme ve 2D. Na co se hodně zapomíná, je to, že jde o 3D problém. Takže třeba do 100km pásu (např. 400-500km nad povrchem země) s 200metrovým výškovým rozestupem můžete mít teoreticky 500 satelitů nad sebou a nesrazí se.

Mně to číslo přijde také šílené, ale nesmíme zapomínat na třetí rozměr. Není to 2D silnice, nejsou všechny satelity ve stejné výšce na pár metrů, aby byla stejná 2D souřadnice kolizní. To je až ve 3D.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 2. 2026 08:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cistefakta Jj, to už tak bývá. Teď se např. dočasně nevytahuje Heuréka, kde má žebříček zase jiné problémy s tím, co představuje, ale v Top 8 to máme 4:4, v Top 10 je to 5:5, v Top 15 dokonce 10:5 pro Nvidii...

Ono prostě když vidíme, že Gaming u Nvidie má 4,3 mld. USD, zatímco Gaming u AMD, kde to zahrnuje i čipy do herních konzolí má 0,8 mld. USD, tak je jasné, co je úspěšnější (a není to tím, že by Nvidie prodávala jen RTX 5090, aby to nehnala počtem, ale cenou - ty jako takřka nesehnatelné věci se v tom neprojeví skoro vůbec). Že to někteří nechtějí vidět, s tím už nic nenaděláme.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 2. 2026 21:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos "Aktualne na ALZE v TOP8 jenom 2 nvidie"

Proč jste se zastavil zrovna na Top 8? Protože na 9., 10. a 11. pozici je Nvidia? Ono to asi nezní tak dobře, jako že v Top 10 je to už 6:4 a na první stránce už dokonce jen 10:13 ve prospěch Nvidie.

Jenže, tahle statistika Alzy má jednu zásadní nevýhodu, kvůli čemu může bohužel znamenat i přesný opak toho, co tvrdíte. Když karty nejsou skladem nebo k objednání, zmizí ze systému. Takže to také může znamenat, že se v TopX neobjeví ty nejpopulárnější karty, a to právě proto, že jsou kvůli vysokému zájmu vyprodané. Dokud Alza nepřestane ze systému vyhazovat nedostupné karty (které mohou být nedostupné právě kvůli vysokému zájmu), tak je to statistika, která se nedá přesně interpretovat.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
6. 2. 2026 08:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zubik1000cz Sám sice nevím, zda jsem pro nebo proti, ale alkohol nebo řízení aut jsou také omezeny zákonnou věkovou hranicí a asi většině lidí to jako problematické omezování svobody a lidských práv nepřijde.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 2. 2026 15:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx A znova, jsme si opravdu jisti, že to bylo 12V-2x6 nebo tam někde bylo 12VHPWR?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 2. 2026 07:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou "No pro mě osobně je PHEV uplný nesmysl, když už tak BEV+range extender"

A je v tom až takový rozdíl? Ta auta umí tolik jízdních režimů a ty baterky mají tak různé velikosti, že si nejsem jist, zda lze vůbec udělat hranici mezi PHEV a REV, tyto kategorie do značné míry splynuly do sebe.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 2. 2026 07:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rizecek "Ať přestanou obě firmy vyrábět 4090/4080/ 7900xt"

No však obě tohle dělají. RTX 4090 i 5090 jsou v podstatě neexistující karty. RTX 4080 rovněž, RTX 5080 patří do sekce karet na vedlejší koleji. Tato zpráva rovněž hovoří o tom, že se u AMD dává v nových i starých důraz zejména na 8GB karty, takže tam 7900XT(X) opravdu nepatří.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
2. 2. 2026 06:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Warhawk Nobody Pokud nechcete, číst ho nemusíte, nikdo Vás nenutí. Vzhledem k tomu, že je to nejčtenější článek za poslední týden, tak to pro lidi asi tak nezajímavé není.

Reklama
Reklama