Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

MSI NX6800: hurá na Doom 3

11.8.2004, Martin Štěpánek, recenze
MSI NX6800: hurá na Doom 3
Jak jistě všichni stihli zaregistrovat, vyšel nový Doom 3. Ale již dlouho před samotným vydáním této hry se nesly pověry o hardwarové náročnosti. První, ale nevěrohodné testy se objevily již dříve spolu s Alfa verzí, ale jak je tomu skutečně se podíváme až dnes, kdy máme zapůjčenou plnou verzi hry.
Po několika testech GeForce 6800Ultra a Radeonů X800Pro je konečně čas podívat se detailněji na zoubek slabšímu sourozenci z rodiny karet s čipem NV40 (jak bývá kódově přezdíván). Mezi hlavní přednosti tohoto slabšího provedení bude nižší cena (která je dána především nižším taktem pamětí i GPU) spolu s plnou podporou Pixel a Vertex Shaderů verze 3.0.

Asi nejlépe lze porovnat jednotlivé sourozence z následující tabulky:

 
GeForce 6800
GeForce 6800 GT
GeForce 6800 Ultra
GeForce FX5950 Ultra
Radeon 9800 XT
Radeon X800 Pro
Čip
NV40
NV40
NV40
NV38
R360
R420
Počet transistorů
222 mil.
222 mil.
222 mil.
130 mil.
115 mil.
160 mil.
Výrobní proces
130 nm (IBM)
130 nm (IBM)
130 nm (IBM)
130 nm (TSMC)
150 nm (TSMC)
130 nm low-k (TSMC)
Frekvence čipu
325 MHz
350 MHz
400 MHz
475 MHz
412 MHz
475 MHz
Počet vertex pipeline
6
6
6
3
4
6
Počet pixel pipeline
12
16
16
4
8
12
Text. jednotek na pipeline
1
1
1
2
1
1
Max. fill-rate
3900 Mtexelů/s
5600 Mtexelů/s
6400 Mtexelů/s
3800 Mtexelů/s
3296 Mtexelů/s
5700 Mtexelů/s
Rychlost transformací
488 mil. vrcholů/s
525 mil. vrcholů/s
600 mil. vrcholů/s
365 mil. vrcholů/s
412 mil. vrcholů/s
712 mil. vrcholů/s
Frekvence pamětí
350 (700) MHz
500 (1000) MHz
550 (1100) MHz
475 (950) MHz
365 (730) MHz
450 (900) MHz
Paměťová sběrnice
256-bit DDR
256-bit DDR3
256-bit DDR3
256-bit DDR
256-bit DDR
256-bit DDR3
Teoret. propustnost pamětí
22,4 GB/s
32,0 GB/s
35,2 GB/s
30,4 GB/s
23,36 GB/s
28,8 GB/s
Vertex shader
3.0
3.0
3.0
2.0a
2.0
2.0b
Pixel shader
3.0
3.0
3.0
2.0a
2.0
2.0b

Na internetu se rovněž objevila informace, že u GeForce 6800 lze aktivovat všech 16 pipelines. Pokud se tato zpráva potvrdí, stane se GeForce 6800 jistě stejně dobrou koupí jakou je X800Pro, jen s tím rozdílem, že v případě GeForce půjde pouze o softwarový mod. Díky tomu by jste nepřišli o záruku.




Obr. 01 - Krabice grafické karty - přední strana
klikněte pro zvětšení

MSI tradičně zaslalo suverénně největší krabici, která byla naplněna nejen kartou, ale především pak přibalenými CD.



Obr. 02 - Krabice grafické karty - zadní strana
klikněte pro zvětšení

A jak to už bývá, zadní strana je plná různých reklamních log a seznamu CD, které je možno uvnitř nalézt.


Obr. 03 - Přední strana
klikněte pro zvětšení

Na první pohled možná není patrný fakt, že ve srovnání s ostatními GeForce 6800 se jedná o relativně malou kartu. Rozhodně si moji pochvalu zaslouží chlazení, které je velmi dobré a především obsahuje regulátor otáček, což je na poli grafických karet inovace.

Na první pohled mi chlazení připomíná tomu, které je na grafických kartách ATi, jen zde byl použit menší průměr ventilátoru.


Obr. 04 - Konektory
klikněte pro zvětšení

Na čelním panelu lze najít tři klasické výstupy: DVI-I (Digital DVI-D plus analog DVI-A), 15-pinový D-Sub (analo VGA) a výstup na televizi pomocí D-Videa.


Obr. 05 - Molex konektor
klikněte pro zvětšení

Na tomto obrázku si můžete dobře všimnout tenkého žebrování, které dává chlazení správnou účinnost. Jinak samozřejmostí u GeForce 6800 non-Ultra je pouze jeden napájecí Molex konektor.



Obr. 06 - Pohled ze strany
klikněte pro zvětšení

Pohled ze strany jen dokládá má slova o malém chlazení.


Obr. 07 - Zadní strana
klikněte pro zvětšení

O dobré uchycení chladiče se stará hned několik šroubů - celkem jich je zde 9! A to i přes fakt, že chlazení nedosahuje žádných obřích rozměrů.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.