Galerie 2
Analytička očekává, že čínská EV do roku 2025 vezmou 18 % evropského trhu
Aktualita Ostatní

Analytička očekává, že čínská EV do roku 2025 vezmou 18 % evropského trhu

Milan Šurkala

Milan Šurkala

18

Čína to s elektromobily myslí opravdu vážně a nikde na světě asi nenajdete tolik elektromobilek jako právě tam. Mnoho z nich už vstoupilo nebo vstupuje na evropský trh a analytici z Fitch Solutions předpokládají, že do 3 let vezmou šestinu evropského trhu.

Reklama

Čínským autům jsme se dlouho smáli jako nepovedeným kopiím evropských, japonských nebo třeba amerických vozů. Ty doby už u mnoha výrobců pominuly a dnes jsou to právě Číňané, kdo udává tón v elektromobilitě. V zemi existuje několik elektromobilek a některé z nich už jsou i na evropských trzích. Jsou tak lidé, kteří nehýří optimismem a myslí si, že elektrická auta z Číny vezmou evropský trh doslova útokem. Phoebe O'Hara z Fitch Solutions předpokládá tak výrazný nárůst, že do roku 2025 (tedy za pouhé tři roky) předpokládá čínským EV 18% zastoupení na evropském trhu s elektromobily.

Analytička očekává, že čínská EV do roku 2025 vezmou 18 % evropského trhu

ilustrační foto, autor: harry_nl, CC BY-NC-SA 2.0, přes Flickr (ořez)

I když mnozí zmiňují, že Evropan si nikdy čínské auto nekoupí (ať už kvůli designu, kvalitě zpracování, absenci servisu nebo politických důvodů), podle O'Hara už dnes tvoří čínské EV 3 % trhu s elektromobily v Evropě (nikoli však celkově s automobily, kde je to stále pod 1 %). Německá společnost Schmidt tvrdí, že za prvních 7 měsíců letošního roku Čína prodala v Evropě 37700 vozů, což znamená dokonce 5% podíl na trhu s elektromobily. Pak by 18% hranice nezněla až tak nedosažitelně (ostatně na některých trzích se to už i "podařilo").

Např. v Norsku je podíl čistě čínských elektromobilů 6 % a nyní je především otázkou, co vše budeme počítat mezi čínské automobilky. Někteří k nim počítají i MG s 2,8 % podílem, takže to bychom měli už 8,8 %. Pokud by se připočítal i Polestar (3,3 %) a Volvo (4,6 %), které spadají pod čínský koncern Geely, a někteří je tak nepovažují za švédské, ale čínské značky, což ostatně platilo i pro průzkum firmy Schmidt výše, pak bychom už dnes hovořili o 16,7% podílu Číňanů na norském trhu. Např. na švédském trhu je situace výrazně odlišná, tam jsou čínské elektromobily na pouhém 0,1 %, nicméně s MG by to bylo už 7,0 % a s Volvo/Polestar pak 20,1 %. Zda čísla Čína oněch 18 % dosáhne, to bude hodně záviset na tom, jak definujeme čínské auto.

Výhodou čínských vozů by měla být širší nabídka lidovějších EV. Např. Ora Cat by měl startovat pod 30 tisíci EUR, SUV-C BYD Atto 3 bude za 38 tisíc EUR. Evropské automobilky nyní trpí na rostoucí ceny materiálů, zatímco Čína hodně investovala do vlastní těžby, což snižuje její citlivost na výkyvy cen.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama