Provoz ChatGPT je velmi nákladný a zdá se, že OpenAI možná v budoucnu bude monetizovat uživatele bezplatného plánu pomocí reklam.
Oblíbený chatbot ChatGPT má stejně jako většina jeho konkurence jeden velký problém. Jeho provoz je hodně ztrátový. Platících uživatelů není dostatečné množství a proslýchá se, že OpenAI je i na levnějších placených plánech stále ztrátové a nepokrývají náklady. Např. za první pololetí letošního roku měla firma příjmy 4,3 mld. USD, nicméně čistá ztráta činila 13,5 mld. USD, což znamená, že se náklady blížily k 18 mld. USD. Tohle je potřeba brzy vyřešit, projekt nemůže být dlouhodobě ztrátový. A zdá se, že jedním z řešení, jak ztrátu alespoň trochu snížit, je udělat z neplatících uživatelů platící, a to pomocí reklam. Ty jsou způsobem, jak nabízet služby zdarma v tom smyslu, že uživatel nemusí vytahovat platební kartu (nebo jinou podobnou explicitní platební metodu), ale “platí” zobrazováním reklamy.
Kódy pro reklamu byly objeveny v nedávno zveřejněné betaverzi aplikace ChatGPT pro Android, konkrétně verze 1.2025.32. CEO společnosti, Sam Altman, se sice proti reklamám docela vymezoval, nicméně také říkal, že není naprosto vůči nim. Nevyloučil, že k nim OpenAI sáhne, pokud nebude zbytí. A jak se zdá, taková situace asi nastala.
Nyní je otázkou, v jaké formě se tu vlastně reklamy objeví. V nejhorším případě se mohou stát přímo součástí odpovědí a být tak velmi šikovně skryté, takže člověk by ani nepoznal, že jde o reklamu. Nakolik by něco takového nalomilo důvěru v odpovědi ChatGPT, to je další otázkou (nebylo by totiž ani jednoduché dokázat, že jde o skrytou reklamu). V těch lepších případech může být reklama jasně označená jako např. odkazy k nákupu věcí, o kterých odpověď pojednává, opět jsme tu ale u toho, nakolik bude odpověď změněna s ohledem na propagovaný produkt a nakolik to nalomí důvěru.