Automobilka Ford výrazně přibrzdila ve své elektromobilové expanzi. Odepíše ztrátu 19,5 mld. USD a F-150 Lightning dostane spalovací motor.
Mít ziskovou divizi elektromobilů, to nezvládne každá automobilka. Např. Tesla je v posledních letech obvykle dost zisková, naopak elektromobilová divize Ford e je každým čtvrtletím v šílených ztrátách. Dlouhodobá ztráta celé divize je přepočteně okolo 40-50 tisíc USD na vůz (když se k výrobním nákladům připočtou i všechny další náklady divize včetně vývoje a dalších).
Firma tak už loni zrušila příliš ambiciózní plán na 100% elektromobilitu pro EU do roku 2030. Pořádně ale dupnula na brzdu i v USA. Trumpova administrativa totiž brzdí v pobídkách na EV a současně uvolňuje emisní limity pro spalovací motory, a tak se situace obrací a elektromobily už zdaleka nejsou tak protěžovány. I tato nejistota jejich dalšího odbytu způsobila, že Ford raději výrazně mění svou strategii.
První součástí bude to, že odepíše obří ztrátu ve výši 19,5 mld. USD (přes 400 mld. Kč). 8,5 mld. USD bude odepsáno kvůli zrušení několika připravovaných elektromobilů včetně pickupu T3 (měl být menší variantou F-150), který měl být vyráběn v Tennessee. Místo toho tam Ford bude vyrábět pickupy se spalovacími motory. Stopku dostala v podstatě celá druhá generace EV modelů.
Další 6 mld. USD odepíše kvůli ukončení spolupráce s jihokorejskou firmou SK On na výrobě akumulátorů (měli společný joint-venture). No a nakonec posledních 5 mld. USD bude odepsáno v souvislosti s dalšími náklady celého programu.
Abychom si tuto ztrátu dali trochu do kontextu, jde o příjmy Fordu za více než měsíc, což nezní na první pohled tak hrozně. Jenže pokud se podíváme např. na průměrné čisté zisky od roku 2023 (v průměru cca 1,2 mld. USD na čtvrtletí), přepočteně by to smazalo 16 čtvrtletí, tedy čisté zisky, které by firma tímto tempem posledních tří let měla za 4 roky.
Odklon od elektromobility se projeví např. i u prodejně neúspěšného elektrického pickupu Ford F-150 Lightning. Ten bude vrácen na trh v podobně EREV, tedy se spalovacím motorem, který bude napájet elektromotor nebo nabíjet baterii (podobně tak fungují např. některé japonské hybridy od Nissanu nebo Hondy, které jsou vlastně elektromobily s extenderem). Otázkou je, zda bude nová verze pickupu podporovat i externí nabíjení “ze zásuvky” nebo ne. Každopádně se mluví o tom, že by dojezd měl být přes 700 mil (přes 1100 km).