Galerie 2
Lithium-sírové akumulátory díky houbovité struktuře zvyšují životnost
Aktualita Ostatní

Lithium-sírové akumulátory díky houbovité struktuře zvyšují životnost

Milan Šurkala

Milan Šurkala

5

Lithium-sírové akumulátory jsou jedním z mnoha typů baterií, které chtějí posunout technologii ukládání elektrické energie. Výhodu vyšší energetické hustoty ale srážela na zem doslova mizerná výdrž. To se ale možná zlepší.

Reklama

O lithium-sírových akumulátorech jsme už několikrát psali (1, 2). Tato technologie sice v teoretické rovině může nabídnout až 5krát vyšší hustotu než Li-ion akumulátory, ale teoretická hranice a praktický výsledek jsou dvě různé věci. Zásadním problémem této technologie ale dosud byla doslova mizerná životnost. Např. v článku ze začátku roku 2020 dosáhli australští vědci jen několika desítek cyklů. Výsledek čínsko-japonské spolupráce Pekingské univerzity a OIST na Okinawě ale ukazuje, že by Li-S akumulátory mohly dosahovat i prakticky použitelné životnosti.

Lithium-sírové akumulátory díky houbovité struktuře zvyšují životnost

V jejich případě šlo především o úpravu prostorové struktury akumulátoru, který využívá jakési 3D houby z karbonových nanotrubiček. Na ně jsou naneseny vrstvy TiO2 a TiN v adekvátních tloušťkách, které byly zjištěny na základě výzkumu a testů (výslednou strukturu pak označují jako CNTs@TiN–TiO2). Tloušťky vrstev velmi významným způsobem ovlivňují životnost akumulátorů a ačkoli chemicky šlo v podstatě o totéž, jen tento parametr dokázal změnit nepoužitelné akumulátory v opak. Nejlepší kombinace dokázala dosáhnout na specifickou kapacitu 1289 mAh/g a životnost vyjádřili vědci 85% kapacitou článků po 500 cyklech při 2 C.

Máme-li to převést na elektromobily, tak při 500km původním dojezdu (na celý cyklus) by to po 500 cyklech znamenalo dojezd 425 km a životnost akumulátoru na více než cca 220-230 tisíc km (při 85%+). Připomeňme, že ještě před rokem a půl australské články Li-S vypadaly na životnost na cca 20-25 tisíc km. Pokud jde o energetickou hustotu, ačkoli Li-S by teoreticky mohly dosáhnout na 2600 Wh/kg, celková baterie i s balením dosáhla na 269,05 Wh/kg, což je hodnota srovnatelná s nejlepšími Li-Ion. A to vůbec nevypadá špatně.

Znovu je ale nutné podotknout, že jde jen o publikaci vědeckého článku v časopise, tedy rozhodně ne o něco, co by mělo blízko ke komerční výrobě. Ta, pokud se podaří články doladit do komerční podoby, na sebe může nechat čekat ještě mnoho let (i více než dekádu).


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama