Zpět na článek

Diskuze: Maďarsko baterkovou velmocí Evropy? CATL zde bude vyrábět pro Mercedes

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

wrah666
wrah666
Level Level
15. 8. 2022 10:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jenže Maďarsko z toho bude mít jen pár (asi tisíc) pracovních míst. Předpokládám, že většinu pro ne zrovna vysoce kvalifikované dělníky, takže ASI (asi určitě) ne zrovna zázračně placené. Zisk shrábne Čína. Takže bych si nebyl jistý, že je zrovna nad čím extrémně jásat. (je třeba vyrábět ze svých surovin pro svou firmu, aby zisk zůstal v domácí ekonomice)

Jojioo
Jojioo
Level Level
15. 8. 2022 11:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 To bol plán od začiatku. Socialistický a komunistický poskoci u nás a na západe pod zámienkou ekológie všetko exportovali na východ aj keď to nebolo finančne rentabilné.

...až sa čína stala novou imperialistickou veľmocou. Belt and road v ázii, dlhové pasce v afrike, médiá a woke kultúra ktorou ničia západ...

Zaujímalo by ma, akú šancu by mala západná/miestna firma, ktorá by tu chcela niečo také postaviť.

wrah666
wrah666
Level Level
15. 8. 2022 12:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Ono top pro zmrdmajitele těch podniků ziskové bylo. Nesmírně ziskové. Jenže nemysleli na to, že číňané nebudou do nekonečna makat za hrstku rýže. Jednak se stali naprosto nezastupitelnými a řádně zvýšili ceny a dvak za ty neskutečné miliardy dolarů rozjeli vlastní výzkum. A teď "západ" nepokrytě válcují. (Což ovšem povede k opačnému extrému, že to TADY dojde do totoálního krachu a nakonec nikdo na ty čínské výrobky nebude mít... A pak buď místní ekopošahanci pochopí, že základem hospodářství je zemědělství a úrůmysl, nebo TADY budeme chudý, rozvojový stát na trvalo.) (počítám minimálně 20-30 let je jistota.. Horší je, kdy dojde k pádu, to by totiž už nemuselo být dlouho)

Jojioo
Jojioo
Level Level
15. 8. 2022 13:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Číňania to za misku ryže nikdy nerobili. Okolo roku 2000 bol u nás priemerný plat cca 300€ s tým že exportované odvetvia boli platené ešte menej.

V číne bol národný priemer viac ako miliardy obyvateľov 100-200 mesačne s tým, že miliarda makala za tú misku ryže na farmách a tí vo výrobe mali násobne viac.

Plus budovanie infraštruktúry, náklady na tréning/výučbu, náklady na prepravu tovarov... Proste nieje šanca že to kedykoľvek bolo rentabilné.

Tých na vrchu nerátam pretože úplatky nepovažujem za zisky v takom zmysle...

Čo sa týka výskumu tak to je podľa mňa ešte otázka. Vieme aký majú v číne prístup k patentom a kopírovaniu... Veľa firiem to odradilo od investícií do výskumu. Takže tam ešte len uvidíme, či niečo prevalcujú...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 8. 2022 13:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo " Vieme aký majú v číne prístup k patentom a kopírovaniu... Veľa firiem to odradilo od investícií do výskumu. Takže tam ešte len uvidíme, či niečo prevalcujú..."

Nemůžete úplně porovnávat situaci před třeba 10-15 lety s tou dnešní. Tehdy Čína opravdu jen sprostě kopírovala to, co bylo vyvinuto tady (a to ještě hodně blbě). Jenže teď má i lepší produkty než my tady (především v technologii baterek). Ano, stále jsou vyráběné i nepovedené kopie, ale podívejte se, jak vypadají auta třeba od firem jako BYD, NIO, Li Auto, Xpeng a to je jen malý výčet těch, kteří už jsou v Evropě. To už žádné kopie nejsou, ale auta designově i technicky na světové úrovni.

To, že nás třeba v Evropě převálcují čínská auta, je téměř jistotou. Je třeba si uvědomit, že tady nejde o to, co si koupíte Vy, ale o to, co si koupí dnešní děti a mladiství. Tedy ti, kteří nemají problém s čínskými telefony, auta se pro ně stávají počítače na kolech. Ti nebudou mít takový problém koupit si čínské auto, když mají od čínských značek spoustu jiných věcí. Stačí se podívat jen 20-25 let zpět na korejská auta. Tehdy vysmívané křápy, dnes to vyrábíme v ČR/SR, mnozí to považují za "naše" auta a kupují to dokonce s vlasteneckým pocitem (na což ty značky hrají i marketingově). Čínská auta budou na evropských silnicích brzy docela běžným jevem, to je více než pravděpodobné, obzvlášť budou-li to tady vyrábět (a ono už několik čínských firem i koupilo zavřené továrny evropských automobilek).

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
15. 8. 2022 14:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo "Čínská auta budou na evropských silnicích brzy docela běžným jevem, to je více než pravděpodobné"

Ako skoro je to "brzy" a čo je "docela běžný jev"?
Lebo kľudne môžem povedať, že ak každý deň uvidím čínske auto (zaparkované v našej ulici), tak je to každodenný a bežný jav. Iná vec by bola, keby ich behalo toľko v uliciach, ako ktorákoľvek iná značka, trebárs ten kórejský Hyundai. A potom ma teda až zaujíma, ako "brzy" to bude. Chápem, že nie ste veštec. Ale nielen z tohto článku mám pocit, ako keby ste neustále propagovali čínske EV a ich batérie. Možno ste lobista, netuším. Ja len, že aj teraz vyrábajú množstvo klasických áut a tie nie sú bežné u nás. A ak už ste spomenuli mladistvých, tak mi to vychádza v časovom horizonte cca. 10 rokov.

wrah666
wrah666
Level Level
15. 8. 2022 15:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Obávám se, že v okamžiku, kdy čína dobuduje výrobní kapacity, aby stíhala vyrobit dost aut. A pak se uvidí, kdo koupí raději auto s daleko slabší výbavou, menší, ale zato o 200 tisíc dražší. Očekávám, že nastane dost brutální válcování "zavedených" automobilek. A současná politická situace tomu ještě napomáhá. Uvědomte si, jak velké procento ceny výroby auta jde na energie.. A čína už teď kupuje od "fujky fujky zlých Rusů" plyn a ropu podstatně levněji než MY. Teď bude kupovat i fujky fuj ruské uhlí, podstatně levněji než my. Vůbec bude smět koupit vzácné kovy a těžce nedostatkové materiály, též těžené "zlým" Rusem... Zatímco "Západ" bude napřed vůbec muset najít ložiska a zahájit na nich těžbu. A v nejlepším případě to už jen vytěží za mnohem více, než za kolik to číňan koupí hotové. Nemluvě už o tom, že ONI budou skupovat zásoby celé ty roky, než "MY" vůbec otevřeme doly.. Tohle je hodně těžká rána pro konkurenceschopnost jakéhokoliv výrobku.

(Pro rýpálky dodávám, že "MY" je míněn každý stát, co dodržuje sankce na Rusko. Tedy i jižní Korea a Japonsko a jiné průmyslové země.)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 8. 2022 15:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo " Ale nielen z tohto článku mám pocit, ako keby ste neustále propagovali čínske EV a ich batérie."

Já nic nepropaguji, to je spíše varování. Mnozí schopnosti Číny zlehčují a jejich vliv na evropský automobilový průmysl považují za nepodstatný (třeba se často zmiňuje nekvalita zpracování, chybějící dealerská a servisní síť,... a bláhové výkřiky, že si to tu stejně nikdo nekoupí). Není třeba až tak odhadovat, jaké to teprve bude, ono se už můžeme podívat, jaké to je. Třeba se můžeme podívat na prodeje elektromobilů v Norsku (poněvadž EV zde tvoří většinu prodejů, cca 78 %, docela dost to vypovídá i o celkovém norském trhu). Norsko není až tak chudou zemí, kde by lidé otáčeli každou korunu a snažili se ušetřit co nejvíce koupí čínského auta.

Tak se podívejme např. na dosavadní prodeje v roce 2022. Čínské automobilky tu mají 6,6% podíl na trhu. Pro zajímavost, ti Korejci tam mají 12,3 %, což je s ohledem na to, že mnohé čínské značky tam prodávají pouze pár měsíců, až děsivě vysoké číslo. Čína zde už dnes překonala třeba Japonce (5,8 %) nebo Francouze (5,5 %). Pokud do toho zamícháme ještě čínské vlastnictví, tedy např. i MG (které dnes už mnohdy lidé na rozdíl od Volva vnímají spíše jako Číňany), tak jsme už na 9,5 %. Pokud k tomu připočítáme i Volvo a Polestar (které také označujete za čínské, dohromady 7,7 %), tak to bychom byli dokonce na 17,2% podílu a před Korejci by byli dokonce už teď.

Pokud vezmeme Švédsko, tam se toho moc neprodává (např. Maxus a Aiways) a tam jsou čistě čínské automobilky na 0,8 % (jistě výrazně vzroste, až tam vpálí např. BYD, NIO, Xpeng a další). S MG je to už 7,4 %. A s Volvo/Polestar 18,2 %. Záleží však na tom, co vše chcete házet do kategorie "čínské auto".

"A ak už ste spomenuli mladistvých, tak mi to vychádza v časovom horizonte cca. 10 rokov."

Ano, tak nějak bych to asi viděl. Pochopitelně "setrvačnost" ve výměně vozového parku způsobí, že třeba i při 10 % zastoupení na trhu nových aut to bude na cestě jen každé 100. auto (1% zastoupení ve vozovém parku), ale to jsou třeba čísla, kde se pohybují značky jako Mazda, Mitsubishi, Nissan, Volvo, směřuje tam Fiat a podobně. A to až tak zřídkavé jevy nejsou. Na Koreu to bude chtít (už i kvůli té setrvačnosti) ve vozovém parku o něco déle, v prodejích to může být velmi krátká doba i v řádu nízkých jednotek let, jak ukazuje třeba to Norsko. Více napoví příští rok, až se rozjedou prodeje ve více evropských zemích.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
15. 8. 2022 15:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo Tie percentá predaja by som ale nepričítal iba tomu, že sú výhodnejšie, ale skôr tomu, že ich sú schopní v takom množstve vyrobiť. EU značky sa fakt nepretrhnú a tiež bola na vine aj čipová kríza. No a boli by sprostí Číňania, keby neuprednostnili svoje závody pred tými EU.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 8. 2022 16:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jojioo "skôr tomu, že ich sú schopní v takom množstve vyrobiť. EU značky sa fakt nepretrhnú a tiež bola na vine aj čipová kríza."

Ano, to jistě může být také jeden z faktorů. Ale zase se netvařme, že EU vyrobila polovinu aut, které chtěla vyrobit. Tak brutálně se ta výroba zas nepropadla a obvykle šlo o nějakých 10-20 %. Takže pokud by to pro Čínu (bez MG, V a P) místo 6,6 % bylo třeba někde okolo 5,5-6 %, pořád by to bylo hodně vysoké číslo.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
15. 8. 2022 13:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Ako prinútite akúkoľvek firmu, aby zisk ostal v domácej ekonomike? Aj domáci podnikateľ asi radšej zisk uloží niekde vo Švajčiarsku. A štát žije z daní podnikateľov a nie z ich ziskov.

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
16. 8. 2022 14:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Pořád je to o 1000 pracovních míst víc, než kdyby se to nepostavilo. Aneb jedno staré židovské moudro. Mít 1000 dolarů, nebo nemít 1000 dolarů, je rozdíl 2000 dolarů :) Suroviny u nás nejsou, většinou se nacházejí v zemích, které nemáme rádi a nebo je nechceme kupovat, ale jen za pár šlupek získat koncesi na těžbu a vydrancovat to s příslibem pracovních míst místním domorodcům, pak nějaké řeči o demokracii atd. A když jsou suroviny, tak se sesypou ekoteroristé, elfové, lesní víly a druidi popřípadě místní starosta s naštvanými občany, že tady důl nebude a máte po dolování. Energie jsou u nás drahé a Maďaři se alespoň snaží být trochu pragmatičtí a Čínu tu nemají rádi u zdejší vlády, neziskovky a jeden Vystrčenej Taiwanec. Takže si možná i chrochtají, že to tu stát nebude.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
15. 8. 2022 07:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

O stavbě továrny na akumulátory v Prunéřově se už moc nemluví, že...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 8. 2022 08:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Pokud je mi známo, mluví se o tom pořád, stejně jako o Plzni. Jen je to pořád ve fázi toho, kdo tam vlastně bude chtít tu továrnu postavit. Maďarsko patrně nabízí lepší podmínky, když tam všichni otevírají, plánují nové továrny na baterky a někteří rovnou několik. A teď je otázkou, zda to považujeme za "dobře" či "špatně".

Reklama
Reklama